سرانجام اسکلت‌های کشف شده در زواره

پس از گذشت ۵ ماه از کشف اسکلت‌هایی در اردستان، مجددا اخباری در حال دست به دست شدن است که این اجساد وضعیت خوبی در موزه زواره ندارند .

آبان   سال گذشته خبری مبنی بر کشف اسکلت‌هایی در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان که به روش طبیعی مومیایی شده‌اند منتشر شد.حالا پس از گذشت حدود ۵ ماه مجددا این خبر در حال دست به دست شدن است و مطرح شده که این اسکلت‌ها وضعیت خوبی در موزه زواره ندارند و درخواست‌ها برای انتقال آن به تهران نادیده گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان  گفت:  براساس پایش ما معدن مربوط به دوره پهلوی اول بوده و برداشت روی می‌کردند، دچار وقفه می‌شود و چندسال بعد آن را واگذار می‌کنند، هنگام کار این دو جسد بیرون می‌آید و آن‌ها هم بلافاصله اطلاع می‌دهند که از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

به گفته ایزدی در پایین دست کوه یک سری شواهد دوره‌های مختلف میانی اسلامی و قاجار در کوره برای برداشت روی وجود دارد و حدس ما این است که این دو نفر بر اثر یک ریزش زیر خاک ماندند. شیوه قرارگیری یکی از آن‌ها به صورتی است که سنگی با لبه تیز روی سینه فرود آمده و به همان صورت مانده، چون جنس خاک فرسایش کمی ایجاد کرده است.

به گفته او  پس از آن پژوهشگاه بررسی‌هایی داشت، اما شواهدی که نشان از تاریخی بودن یا تمدن در معدن را پیدا نمی‌کنند، اما دو جسد به زواره منتقل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان می گوید: در حال حاضر اجساد در زواره نگهداری می‌شوند، چون مومیایی نیستند مشکلی برای نگهداری ندارند و برای روز موزه دو اتاقک شیشه‌ای می‌سازیم تا با یک فضای مناسب در معرض دید عموم قرار گیرند.

به دلیل اینکه یک کیف چرمی روی دوش یکی از اجساد است نشان می‌دهد که فوت آن‌ها ناگهانی بوده و ریزش رخ داده و قدمت آنچنانی ندارد؛ حدس ما بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال گذشته است.

ایزدی گفت: تکنولوژی تخمین قدمت را نداریم و ناچارا به خارج از کشور منتقل شده که انجام هم به دلیل زمان‌بر بودن احتمالا در مرداد و شهریور ماه پاسخ خواهند داد.

سرانجام اسکلت‌های کشف شده در زواره

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان هم گفت: کارشناس پژوهکشده باستان‌شناسی آمدند و درخصوص نگهداری گفتند فضایی که در موزه نگهداری می‌کنیم فضای خوبی است و مشکلی ندارد و در طی چند ماهی که در موزه بوده هم هیچ آسیبی ندیده است.

مشهدی می گوید: پیگیر هستیم تا دو عدد ویترین که قابلیت نگهداری و نمایش به مردم و بازدیدکنندگان بگیریم، هزینه ویترین‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که به محض دریافت آن استفاده خواهند شد.

به گفته او معدن هم با نظر کارشناسان اداره کل کار می‌کند و کارشناسان مرتبا از محل بازدید می‌کنند و کار معدن زیرنظر آن‌ها انجام می‌شود. تا الان هیچ نامه رسمی دریافت نکردیم که این دو مومیایی به تهران یا جای دیگر منتقل شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار