نیاز پارک‌های دانش بنیان به بازنگری

وزیر علوم گفت: نیازمند بازنگری مجدد در وضعیت پارک‌های دانش بنیان کشور هستیم.

محمد علی زلفی گل گفت: باید نحوه پارک علم و فناوری را با ایده، آموزش، پژوهش، عرضه و تقاضا، تولید، اشتغال و کارآفرینی شناسایی کرده و شرح وظایفی برای آن‌ها داشته باشیم.

به گفته وی نوع نگاه پارک‌های علم و فناوری با گذشته متفاوت است؛ چرا که تجربیات و الگو‌های موفقی را کسب کرده اند. باید تور یک روزه‌ای در حوزه فناوری و نوآوری گذاشته شود و روسای پارک‌ها به آن توجه ویژه داشته باشند.

او گفت: بحث‌های نوآوری، ایده، دانش بنیان، آموزش‌های تیمی و گروهی، تولید و کارآفرینی و ... را باید در اختیار روسای پارک‌ها قرار دهیم.

پارک پردیس طرح صدف با عنوان صنعت، دانشگاه و فناوری را ایجاد کرده تا افرادی که ایده دارند را برای تبدیل خلاقیت به محصول آموزش دهند.

وزیر علوم گفت: بحث شتابدهنده‌ها بسیار مهم است و روسای پارک‌ها باید در زمینه جذب ایده افراد عملکرد مثبتی داشته باشند.

خلق ایده نیاز به آموزش دارد و فردی که دانش لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کنند. افراد موفقی که ایده را تبدیل به محصول کرده اند را باید به عنوان الگو به جامعه فرهیخته معرفی کرد.

زلفی گل افزود: نیازمند فرهنگ سازی در جامعه هستیم. فرهنگ موجود در دانشگاه با پارک‌ها و جامعه متفاوت است. باید آن را پالایش کرده و از ظرفیت رسانه‌ها برای همگانی کردن نوع نگاه به پارک‌ها استفاده کنیم.

پارک‌های علم و فناوری تا سطح ۶ ایده ها و فناوری را مدیریت می‌کنند و از آن جا به بعد در اختیار معاونت علمی و فناوری است که نیازمند آموزش و توجه خواهد بود.

وزیر علوم گفت: معاونت فناوری وزارت علوم سند نظام ملی نوآوری را بر عهده گرفته و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آن را تصویب کرده تا وزارت علوم سند را بنویسد.

در این سند ارتباط بین مدرسه، دانشگاه، پژوهشگاه، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد نخبگان و... مورد توجه قرار خواهند گرفت.

تمام اهداف از پارک‌های علم و فناوری و بحث فناوری و نوآوری این است که ایده تبدیل به محصول شود و محصول وارد بازار شود.

زلفی گل افزود: رهبری به این دلیل شعار سال را تولید، دانش بنیان و اشتغال مطرح کرده اند تا نیروی انسانی موفق را به کار بگیریم و محصول رقابت ناپذیر تولید کنیم. تولید دانش بنیان به مغز، دست، گوش و ارگان‌های بدن و دانش و تجربه احتیاج دارد؛ به همین علت تولید دانش بنیان که وظیفه روسای پارک ها است به این علت مهم است که شرایط منجر به تولیدات اشتغال آفرین شود.

وزیر علوم تاکید کرد که در دولت سیزدهم بحث فناوری و نوآوری بسیار مهم است و وزارت علوم در این زمینه برنامه‌های جدی را پیش خواهد برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.