سرشاخه کاری درختان سیب در اهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر گفت:طرح سرشاخه کاری با هدف جوان سازی و اصلاح درختان سیب در جهت مقاومت در مقابل سرمازدگی و افزایش کمی وکیفی محصول انجام می شود.

آقای نجفی گفت : در راستای جوان سازی و اصلاح درختان سیب شهرستان اهر طرح سرشاخه کاری به صورت پایلوت در دو روستای این شهرستان اجرا می‌شود که در صورت جوابدهی در تمامی باغات اجرا خواهد شد.

در این طرح برخی شاخه‌های درختان سیب که نامرغوب هستند بریده می‌شوند و سرشاخه‌های جدید که اصلاحات ژنتیکی شدند، بر روی قسمت بریده درختان پیوند زده می‌شوند و با گذشت زمان درختان در قسمت‌های بریده از طریق سرشاخه‌های اصلاح شده رشد و ویژگی‌های درخت از قسمت سرشاخه‌ها متفاوت با بقیه قسمت‌های درخت می‌شود.

 ماه های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان پیوند می باشد تا سرشاخه کاری انجام شود.

در حال حاضر  ۷۵۰۰ هکتار باغ‌ در شهرستان اهر وجود دارد که ۸۵٪ از آن را درختان سیب تشکیل می‌دهند که در حوزه تولید سیب رتبه سوم استاتی را داریم که با اجرای این طرح این میزان دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

 با توجه به اینکه شهرستان اهر در منطقه سردسیری قرار دارد اجرای این طرح می‌تواند مزیت‌های فراوانی را از نظر افزایش تولید و بهره وری برای باغداران به همراه داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار