ارزانی کالای ایرانی برای همسایه ها؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی که به نفع خارجی ها شد!

ارزان قیمتی کالاهای ایرانی به خاطر پرداخت یارانه دولتی به آن ها، پای مردم کشورهای همسایه را برای خرید به ایران باز کرده است.

تا امروز حدود ۶۰ میلیارد دلار ارز دولتی برای خرید اقلام اساسی و دارو برای واردات تخصیص داده شده است. ارزی که نرخ آن در سال ۹۷ به دستور دولت به ۴۲۰۰ تومان تعیین شد.

حال چهارسال از این عملیات دولت در مدیریت بازار ارز می گذرد و اقلامی نظیر برنج، نهاده دامی، مرغ و حتی داروها با تورم های بالایی را تجربه کرده اند.

حتی بررسی این تورم در یک سال گذشته هم نشان دهنده نوساناتی است. در فصل پاییز ١٤٠٠ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۳.۴ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٦٨.٨ درصد)، ٣٥.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

انحراف ۱۲ درصدی تخصیص ارز ۴۲۰۰ به اقلام اساسی در سال ۹۹

برهمین اساس دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه خود می گوید: ۱۲ درصد ارز تخصیصی به اقلام اساسی با انحراف مواجه شده است.

انحرافی که به گفته آقای مهرداد جمال ارونقی، معاون سابق امور فنی گمرک، در یک فقره پرونده واردات کره منجر به بیش اظهاری ۶۰ میلیون دلاری شد که البته این پرونده با بررسی های متعدد با درصد تخلفی مشخص و مختومه شد.

وارداتی که با نام اقلام اساسی به کالالوکس ختم می شد!

پرونده های مختلفی از جمله واردات قطعات خودرو، واردات اقلام غیرضرور با ارز ترجیحی و همچنین اخلال در نظام ارزی به موجب این انحصار در تخصیص ارز ارزان قیمت تشکیل شد.

این یعنی حمایتی که قرار بود معیشت را نشانه بگیرد به مقصود نهایی خود نرسید.

آقای لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات می گوید: زمانی که ارز ارزان قیمت به دست عده ای خاص برسد، فساد است حمایت باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا کند.

به طور مثال دارو، که چند روزی می شود خبر از تغییر روش تخصیص ارز آن مطرح می شود. 

تامین ارز ترجیحی دارو همگام با فراهم سازی زیر ساخت بیمه ها

آقای عین اللهی وزیر بهداشت درباره ارز مورد نیاز دارو طی امسال می گوید: امسال از نظر میزان ارز تخصیص داده شده برای دارو هیچ مشکلی وجود ندارد و حدود سه میلیارد دلار به ما ارز تخصیص داده شده است. بحث نحوه هزینه آن مطرح است که در شرایط فعلی باید آن را به صورت ارز ترجیحی در نظر بگیریم تا در صورت فراهم کردن زیرساخت ها و آمادگی بیمه‌ها طبق روال انجام شود.

البته صاحب نظرانی نظیر آقای پیرصالحی معاون سابق دارو سازمان غذا و دارو معتقد است، باید حمایت از ابتدای زنجیره تولید به انتهای زنجیره مصرف، یعنی مردم هدایت شود چرا که اختلاف بین ارز ۴۲۰۰ و نرخ روز بازار آزاد ارز، قطعه برای سودجویان شیرین و غیرقابل گذشت است اما شرط آن تکمیل زیرساخت توزیع و نظارت شفاف است.

از موضوع دارو گذر کرده و به سایر اقلام اساسی نظری کنیم. بازهم تورم ناشی از فشارهای تحریمی و کاهش ارزش پول ملی در کنار انحراف تخصیص ارزی که دیوان محاسبات آن را گزارش کرده مشهود است. 

بانک اطلاعاتی لازمه هر تغییر در حمایت های دولتی است

میرزایی، کارشناس دولت الکترونیک یکی از راه حل های مقابله با شوک های احتمالی بعد از تغییر روش تخصیص ارز را تشکیل یک بانک اطلاعاتی قوی برای رصد بازار و مردم می داند.

او می گوید: با توجه به زیرساخت های هوشمند در دسترس این امکان وجود دارد که یارانه به صورت زنجیره وار از حلقه ابتدای تولید تا حلقه انتها به صورت اتوماتیک توزیع شود و البته شفافیت نظارت با هر تراکنش نیز قابل رصد باشد اما این امر مستلزم اتصال تمام دستگاه ها از جمله بانک ها، سازمان مالیاتی، ثبت اسناد و انبارها و بسیاری از دستگاه هاست. البته همواره به زمان اتصال این دستگاه ها به سامانه ها اطلاعاتی مقاومت ها آغاز می شود.

سامانه اطلاعاتی که نیاز تخصیص حمایت به خود مصرف کننده نهایی است.

به گفته کارشناسان پایگاه رفاه ایرانیان که منبع رسمی دولت ها برای تخصیص یارانه به اقشار آسیب پذیر جامعه است. دو سالی است که بروزرسانی نشده است هر چند با پرسش این موضوع از آقای عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سامانه در حال بروزرسانی است اما انتقادات به نحوه پرداخت یارانه های فعلی و بعضا مناسبتی نشان دهنده ضعف در این سیستم است.

حالا رئیس جمهور معتقد است بعد از اتمام سال ۱۴۰۰ دولت قصد دارد با اختیاری که مجلس به او داده، بدون ایجاد شوک به بازارها توزیع عادلانه ارز ترجیحی را آغاز کند. آقای رئیسی تاکید دارد که قرار نیست شوکی به مردم، بازارها و کسب و کارها وارد شود و تیم اقتصادی او به دنبال راهی صحیح هستند.

راهی که هر چه سریع تر باید طراحی و با نظارت اجرا شود چرا که این ارز بیش از نفع به مردم ایران، برای ساکنان کشورهای همسایه منفعت داشت چرا که ارزانی اقلام ایرانی که با یارانه ها دولتی ارزان نگهداشته شده اند آنها را برای خرید اقلام ارزان قیمت به کشور ما کشانده است.

فیلمی که چندروزی است در فضای مجازی منتشر شده و نشان دهنده هجوم تعدادی از عراقی ها از مرز شلمچه به ایران آن هم به صورت غیرقانونی برای خرید اقلام ایرانی است! این اتفاق در مرزهای شمالی هم مشهود است و دلیل آن وجود کالاهای یارانه ای و پدید آمدن قاچاق معکوس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۲۳:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
نخیر همه این مشکلات بخاطر مسولان بی کفایتیست که عرضه کنترل و برخورد شدید با این شرکت هایی که ارز 4200 دریافت میکردند نداشتند یا اینکه سودشون تو برخورد نکردن بود و چشم خودشون را به روی تخلفات بستند و حالا ما باید تاوان این بی کفایتی را بدیم.
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۲:۲۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
همه جا شده فساد.
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۱:۳۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اکثرا پولدارها ایرانی و حتی بعضی ایرانیان متوسط اقتصاد تو کار خرید دلار بودن و دلار هم دارن

لطفا ب فکر قشر پایین باشین
کلا دلار ترجیحی حذف شه و حمایت از قشر پایین باشه مالی
چون قشر بالا و متوسط دلار دارن ب اندازه کافی تو خونه هاشون خرج شون بخوبی در میارن

ب مردم پرداخت شه خود مردم تصمیم بگیرن چی بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
آره بنظر منم اگه قیمتها ۱۰ برابر بشه بیشتر به ضرر خارجی هاست چون این دفعه ما میریم از کشورهای اونا خرید میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
مساله کاهش ارزش پوله.قبلنا میرفتی عراق اجناسش خیلی از ایران مناسبتر بود برای یک ایرانی بخاطر پایین بودن ارش پول عراق وارزش بالاتر پول ایران. الان معکوس شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
تنها را نجات اقتصاد کشور تک نرخی بودن ارز و افزایش خوراک صنایع در داخل کشور و برنامه ریزی بلند مدت ودقیق برای استمرار تولید داخلی و فعال کردن رایانه‌ای اقتصادی ایران برای افزایش صادرات و تولیداتی که در سفره مردم نمود دارد باید از صفر تا صد در کشور تولید شود .نباید بادیدن دلار با قیمت‌های دیگر شرایط رابرای فساد محیا کرد کشور ما مرکز فساد و خیانت به بیت المال شده و کسی جلودارشان نیست و نباید بسترسازی برای ادامه و افزایش فساد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دکتر هر موقع املای صحیح کلمات رو یاد گرفتی بیا تز اقتصادی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
از همان روز اول، همه می دانستند که هدف کاهش ارزش پول ملی و انتقال ثروت به خارج از کشور است.
سکوت حضرات حتما نفعی برایشان داشته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
لیاقتمون همینه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اگر الان دولت اعلام کنه ارز ۴۲۰۰ باعث رونق و شکوفایی اقتصادی میشه همین باشگاه خبرنگاران فردا گزارش میزاره ارز ۴۲۰۰ که باعث رونق اقتصادی می‌شود
کسی که داره رانت میخوره و فساد اقتصادی داره بدون ارز ترجیحی هم کار خودشو میکنه
مون همه چیز تو دست خودشه و دولت هم نه عرضه داره جلوشو بگیره نه میتونه چون از خودشه
حکومت با کفر باقی میمونه ولی با ظلم نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
پس مرزبانی داره چی کار میکنه این عراقی ها دارن ایران غارت میکنن جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اشکال از پایین اومدن ارزش پول ملیه نه ارز ۴۲۰۰ تومنی افت ارزش پول ملی و چند نرخی بودن ارز که فقط در ایرانه باعث تمام معضلاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ایران در خدمت همه جز ما مردم ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
افرین پس گرونش کنین تا به نفع ملت بابشه شماکاریتوون بچیزی نباشه هعرجا خاستین کاری کنین فقط گرانی بیارین لایه ازون سوراخ شده خب چیزاروگرون کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا همه چی افتاد تقصیر ارز 4200 تومانی طبق معمول نظام و دولت هم نقش هویج رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ارزانی کشک بگو بی ارزشی پول ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دلار قیمتش زیر 1000 تومن هستش الکی جوسازی نکنید دلار 4200 خودشم گرونه...
-
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
به بهانه فساد سیستماتیک حکومتی که ارز 4200 می دزدند کل مردم ایران باید گرانی ناشی از حذف آن را تحمل کنند این بی منطقی است یا نه ؟ جلوی فساد را بگیرید نه اصل کار درست را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
بترسید از اینکه مردم دیگه صبری نداشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
همه جوره فشارو برمردم بیاریید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نیکرو
۱۲:۵۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ارز 4200 باید حذف شود چون فساد آور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا هزارتا دلیل وبهانه بیارید برا حذف این ارز
میگفتید افزایش حقوق باعث تورم میشه ارز4200رانت وفساد.... ایجاد میکنه حالا ببینیم امسال که این دوتا اقدام را انجام دادید فساد ورانت وتورم تمام میشه هرچند که تو همین 20روزم دیدیم که تورم بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
در تحقیق و توسعه باید از کالای ایرانی حمایت کنید نه با ایجاد انحصار تا مردم مجبور باشند کالای عقب مانده داخلی و بی کیفیت و گران را بخرند...و از این فاجعه تر تولید ملی در کار نیست صرفا واردات و مونتاژ است یعنی چرخه تولید کامل شکل نمیگیرد برای همین هم دائما بجای ارزان شدن گران میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
به هر دری میزنند که مردم را از اینی که هست بدبختر کنن صبر مردم هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
به دلارحقوق بدهید و به دلارقیمت گذاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا بانک مرکزی به دنبال گران کردن دلار است؟ بانک مرکزی ایران تنهاترین بانک مرکزی جهان است که بجایی اینکه پول کشور خودش رو ارزش بده دلار رو گران و پول خودش رو بی ارزش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا گفته میشه ارزانی کالا ، باید بگویند کاهش ارزش پول ایران و کاهش حداقل درآمدها پای خریداران همسایه را به ایران باز کرد. چون در ایران هنوز گرانی و افزایش قیمتها برای مردم خودمون وجود داره و کاهش قدرت خرید داخلی کاهش ارزش پول ایران درست تر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
الان میشه دقیقا بگی کجاش ارزونه ماکه هرجا رفتیم گرونی بیش نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
حذف ارز ترجیحی در محاسبات گمرکی فاجعه به بار میاره .یعنی اینکه قیمت ترخیص کلیه کالاها وارداتی حداقل 5 برابر میشود . میشه آقایون مسئول توضیح بدهند چگونه میخوان این تورم و شک بازار رو چگونه میخوان کنترل کنن وقتی که توان کنترل قیمت گوجه و سیب زمینی رو ندارن
اگه یادتون باشه در دوره روحانی وقتی ارز ترجیحی از 3700به 4200 افزایش داده شده . هم بازار دچار شک شد و هم اینکه به همون نسبت قیمت ارز بازار آزاد افزایش پیدا کرد
حالا شما فکر کن از 4200 بخواد بشه 24000 تومن
کمی به فکر مردم ضعیف باشید که نه از دولت حقوق میگیرن و نه منبع درآمد ثابت دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
یه دیوانه سنگی میندازه داخل چاه صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن
3میلیارد دلار یعنی به ازای هر ایرانی تقریبا سالانه 35 دلار.فقط در بحث دارو.
یارانه همه چی باید حذف بشه همه چی و فقط مثلا در بحث دارو به بیماران خاص داروهاشون بیارن تحت پوشش بیمه و حق بیمه براشون واریز کنند به جای و یا دارووی رایگان بدن و... چندین و چندین راه دیگه که چند نفر بشینن و کارشناسی کنن میشه راه حل جامعی دراورد ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ما راضی هستیم شاید اولش یک شوک وارد شود اما بعدش صد درصد به نفع ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دقیقا .ملت چند ساله میگن

این ارز حذف کنید شده گل بلبل برای همسایگان که بیان خرید مفت از ایران کنند و برگردند
ولی باید مردم اقناع شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
فکر نکنم از ارز باشه ، از بی ارزشی پول ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
فعلا ملت تاوان می‌دهد و مدیران راحت باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
گرانی و تورم بازم فشار روی مردم عادیه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۲۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
خیلی راحت میشد هم ارز رو تخصیص داد و هم اینکه کنترل کرد که هم کالا دست مصرف کننده ایرانی برسه و هم اینکه قاچاق معکوس و خیلی مسائل دیگه اتفاق نیوفته، اینکه چرا انجام نشد رو باید از مسئولین پرسید!
بحث دارو هم الان دارین میگید بره دست بیمه ها؟ بیمه ها اگه واقعا کاربردی داشتن قبل از این کاری میکردن.
میری داروخونه نسخه بگیری 99 درصد داروها تحت حمایت بیمه نیست، خوب پس این بیمه به چه درد میخوره ؟ ماهانه پول مردم رو بگیره و برای پرسنل خودش حقوق رد کنه؟
پول رو از دست قاچاقچی در میارین میدین دست دزد؟
بیمه ها پول دارو رو درصدی محاسبه میکنن، اون ارز 4200 تومنی هم میره تو همون درصد و در کل اتفاقی نمی افته جز گرونی دارو. اون ارزی که تخصیص پیدا می کنه هم تو بقیه پول ها گم میشه و امثال من بیمار خاص هستیم که بیشترین ضرر رو میبینیم وگرنه مسئولین ما که جون مردم براشون مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
نتعل
۱۲:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ای داداش مگه اینا جون مردم واسشون مهم کدوم ارز 4200اینها همه دروغ اون ارز فقط برای خودشون بوده که بتونن برن خارج جاومکان برای خوشون درست کنن اینملت ما چرا اینقدر نادانن از هر بحثی که فکر کنی ایندولت داره سهم میخور داره این کاره رو میده دست این پولدارا ویه درصد هنگفتی هم برای خودشون ور میدارن الان چنسال که میگن میخایم به قشر پایین خونه بدیم یکی یاد بگه که یه خونه به ما دادن بدون یه قرون پول بدونیه ضام بدون یه وثیقه بدون یهکارمزد بدون یه دردسر دارن ریال میدن دست مردم دلارو بیت پس میگیرن این از ظلم هم بالاتره مثلن مسکن ملی کی میتونه ماهی 3یا4تومن قسط بده اگه ماهی اینقدر اضافه داشتن میتونستن کلی درامد داشته باشن وخودشون خونه درست میکردن نیازی به دل رحمی این دولت نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا چرا هیچی نمی گید. دلار وارد کانال 28 شده و قیمت اجناس و تورم رو به بالاست. این رییسی که بدتر از روحانی در بحث اقتصاد هست. از طرفی این دلارهایی که اینها ادعا دارند که ازاد کردن کجا رفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
ارزهای آزاد شده صدقه نمی‌شه بلکه هزینه زیرساختی می‌شه
الان هم تبعات هشت سال اخیر رو می‌بینی! اگه تونستی یک ساله خودتو میلیاردر کنی بیا یه مملکتو یه ساله متحول کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دیگه فایده نداره همون سالی که روحانی انتخاب شد همه چیزتموم شدکسیم نمیتونه درستش کنه فقط بدترمیشه وبدتر فقط خدا خداکنیداز گرسنگی نمیرین
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
دلار در دوره روحانی به 34 تومان هم رسید. تورم امروز حاصل عملکرد دولت قبل هست. ضمنا از زمانی که رئیسی دولت را با اون وضع فجیع و بدهی های کلان تحویل گرفت تورم روند کاهشی گرفته و از حدود 50 به حدود 40 درصد رسیده. زمان روحانی حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم افزایش پیدا نمیکرد، اما الان بیش از تورم زیاد شده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
قابل توجه مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
وباز هم گرانی و تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اگه این ارز بده و سودی نداره،پس چرا هیچ انسانی در این نظام پیدا نمیشه حذفش کنه.
مردم که همه چیز را گران میخرند،پس حذفش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
میخواهید ارزترجیحی راحذف کنید این بهانه ها نیاورید اینکه مردم کشور همسایه برای خرید هجوم میاورند وظیفه دولته که پیشگیری کنه نه ارزترجیحی را حذف کنه بعدش ارزش پول ملی را بالا ببره که عراقی صرفش نکنه کالا از ایران بخره
آخرین اخبار