عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است

وزارت خارجه عربستان ادعا کرد ریاض و کویت پیشتر از تهران برای مذاکره درباره مرز آبی مشترک دعوت کرده‌اند، ولی به این درخواست پاسخ داده نشده است.

وزارت امور خارجه عربستان امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده در شهر کویت به تاریخ ۲۷ ربیع الاول سال ۱۴۴۱ هجری قمری  طی صورتجلسه امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۱۸ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری مطابق با ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند.

بر اساس گزارش النشره، وزارت خارجه عربستان در این خصوص اعلام کرد هم این کشور (عربستان) و هم کویت بر حق بهره برداری از منابع طبیعی در این منطقه و ادامه کار برای آنچه در صورتجلسه توافق امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۲۱ مارس تاکید دارند.

در این بیانیه وزارت خارجه عربستان ادعا شده که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت تعیین مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت کرده بودند که به این درخواست‌ها پاسخی داده نشد.

این وزارتخانه اضافه کرد: عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می‌کنند.

پیشتر، «احمد ناصر الاحمد الصباح» در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش «ژان ایو لودریان» گفت: میدان گازی الدره (آرش) یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

عربستان ادعا کرد ایران به درخواست مذاکره درباره مرز آبی پاسخ نداده است

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هشتم فروردین در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش / الدره تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

وی افزود: میدان گازی آرش (الدره) یک میدان مشترک بین کشور‌های ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌هایی قرار دارد که بین بین ایران و کویت مرزبندی نشده است.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشور‌های سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

این دو کشور تاکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود. ذخیره گاز این میدان که در أواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
مسئولین در خواب بیدار شن خلیج فارس مثل دریای خزر نشه.هیج مذاکره ای نباید بشه خلیج فارس هزاران ساله مال ایران بوده وهست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خلیج فارس هزاران سال جزء ایران بوده/ هست و اگه جلوی خائنین گرفته بشه خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دریای خزر را که فروختید لاقل با خلیج فارس اینکارو نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
در اصل ابن خلیج فارسی متعلق به ایرانه
استان بحرین به این خاطر از مادرش ایران بزرگ را جدا کردند تا ایران ادعای مالکیت کل خلیج همیشه فارس را نکند
حالا هم میگن بیایید مزاکره کنیم و خط مرزی مشخص کنیم که برای همیشه خلیج فارس برای سعودی و امارات بشه
اما کور خوندن ما قدرتمند شدیم و به زودی استان بحرین را پس میگیریم و دستور میدهیم که هرکشتی قراره از خلیج فارس به دریای عمان بره هر سرنشین کشتی صد بار بگه خلیج همیشه فارس متعلق به ملت بزرگ ایران زمین هست و اجازه بدید ما عبور کنیم
دلیل جدا کردن این استان بحرین این بوده که انگلیس ها و شاه خائن و دست نشانده انها این بلا را سر ما و برادران بحرینی ما اوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
تولید تجهیزات نفتی در کارخانه مشترک ایران کویت عربستان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
اگه تو ابای منطقه است باید به نسبت میزان ساحل بین همه کشورهای منطقه تقسیم بشه
آخرین اخبار