شناسایی بیش از ۲۶حلقه چاه غیرمجاز در بستان آباد

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی گفت:در طول یکسال اخیر بیش از ۲۶حلقه چاه غیرمجاز در محدوده آبریز قوریگل بستان آباد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

آقای پاشایی گفت: ساخت و ساز‌ها و چاه‌های غیرمجاز در حریم قانونی و حوزه تالاب قوریگل افزایش یافته است و عدم نظارت و برخورد جدی با ساخت و ساز‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز در این منطقه حیات قوریگل را به شدت تهدید می‌کند

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی در جلسه کارگروه مدیریت تالاب بین المللی قوریگل می گوید لوله گذاری مسیر انتقال آب از صبرلوچای به قوریگل ضروری است.

در حال حاضر حدود یک میلیون و یکصد هزار لیتر آب در قوریگل موجود است که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۰۰هزار لیتر کاهش داشته است که دلیل اصلی آن کاهش روان آب‌ها و مشکلات موجود در کانال آبرسانی است و لوله گذاری مسیر می‌تواند هدررفت آب در مسیر را به صورت قابل توجهی کنترل کند.

حقابه سالانه قوریگل بیش از ۳میلیون و ۸۰۰هزار متر مکعب می‌باشد که تنها کمتر از ۲میلیون متر مکعب آن وارد تالاب می‌شود و این نشان دهنده میزان بالای هدررفت و پرت آب در مسیر انتقال است.

به گفته آقای فتحی رئیس دادگستری شهرستان بستان آباد حدود یکصد مورد حکم قطعی و ماده ۱۰ برای ویلا‌ها و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حوزه قوریگل صادر شده که دستگاه‌های مسئول باید در اجرای آن‌ها و قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز همت کنند.

آقای جلیل زاده معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی هم از کاهش بارندگی‌ها و نزولات آسمانی در طی سه سال اخیر خبر داد و گفت :در سال ۹۸ بیش از ۳۲۸میلی متر بارندگی در سطح منطقه داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۰به کمتر از ۸۰ میلی متر کاهش یافت که به تبع آن روان آب‌ها و حجم رودخانه‌ها نیز کم شد.

وی همچنین دشواری مدیریت و شناسایی چاه‌های غیرمجاز در داخل ویلا‌های غیرمجاز را یادآور شد و کفت: گام اول و مهم در کنترل حفرچاه‌های غیرمجاز در حریم قوریگل پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز است چرا که در کنار هر ساخت و ساز غیرمجاز حتما چاه غیرمجاز نیز وجود دارد که موجب کاهش آب‌های زیرزمینی منطقه شده است

در طول یکسال اخیر بیش از ۲۶حلقه چاه غیرمجاز در محدوده آبریز قوریگل شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار