وال استریت ژورنال اعلام کرد؛

احساس خطر آمریکا از اتحاد عربستان با چین و روسیه

در حالیکه اختلافات عربستان و آمریکا پس از آغاز بحران اوکراین عمیق تر شده، واشنگتن از قرار گرفتن ریاض در کنار پکن و مسکو احساس خطر می کند.

وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مسئولان آمریکایی و عربستانی از اختلافات عمیق میان این دو کشور خبر داد.

مسئولان آمریکایی و سعودی به این نشریه آمریکایی گفتند که اختلافات سیاسی بین دو کشور از زمان حمله روسیه به اوکراین عمیق شده است. طبق این گزارش، کاخ سفید از سعودی ها خواسته تا نفت خام بیشتری را تولید کنند، اما عربستان همسو با منافع روسیه، تسلیم این خواسته آمریکا نشده است.

این مسئولان آمریکایی و سعودی توضیح داده اند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان پیش از هر چیز، از آمریکایی ها خواسته تا او را به عنوان حاکم فعلی عربستان و پادشاه این کشور در آینده به رسمیت بشناسند، اما بایدن هنوز دیدار یا تماسی با او نداشته است.

وال استریت ژورنال تأکید کرده است که آمریکا از این جهت که «ریاض» به شکل محکم تری در کنار چین و روسیه قرار گیرد یا دستکم در مسائل مورد اهتمام واشنگتن بی طرف باشد، احساس خطر می کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که این کشور درخواست خود در مورد تولید نفت بیشتر از عربستان را متوقف کرده است؛ اما در مقابل از آن خواسته دستکم کاری نکند که به تلاش های غرب در اوکراین آسیب بزند.

به گفته این رسانه آمریکایی، ملک سلمان و محمد بن سلمان سال گذشته جلسات متعددی را برای بررسی اقدامات احتمالی دولت بایدن در راستای مجازات آنها، برگزار کرده اند، اما بن سلمان تصمیم گرفته است تا مسیر خصمانه تری را در پیش بگیرد.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش داده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در ماه جولای گذشته درخواست «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان برای دیدار با او را رد کرده است که عربستان نیز متقابلا درخواست مسئول امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا برای آزادی «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و احمد بن عبدالعزیر عموی او را نپذیرفته است.

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به دنبال آن، رسانه ها گزارش داده اند که دولت آمریکا تلاش کرده است تا عربستان سعودی را به تولید بیشتر نفت و عرضه آن به بازار وادار کند؛ اما مقامات سعودی حاضر به اجرای این درخواست آمریکا نشده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار