هشدار روسیه به سوئد و فنلاند درباره عواقب پیوستن به ناتو

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سوئد و فنلاند درباره پیامد‌های پیوستن احتمالی این دو کشور به ناتو هشدار داد.

ماریا زاخارووا گفت: بروکسل مدتی است تحت نظارت آمریکا، سوئد و فنلاند را به پیوستن به ساختار‌های خود سوق می‌داده است، اقدامات ترکیبی مختلفی درباره این کشش واقعی به سوی ناتو، به بهانه تمرینات یا جلسات آموزشی، وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، روزنامه تایمز پیشتر به نقل از منابعی، نوشته بود که ممکن است در تابستان امسال، فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند.

هفته گذشته، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: درصورتی که سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه اقدامات امنیتی در مرز‌های غربی خود را افزایش خواهد داد و پس از آن، دیگر نمی‌توان درباره وضعیت غیرهسته‌ای در حوزه بالتیک صحبت کرد. در این صورت روسیه دو دشمن «رسماً ثبت‌شده» دیگر خواهد داشت و طول مرز‌های زمینی ائتلاف با روسیه بیش از دو برابر خواهد شد.

در جریان تنش روسیه و اوکراین، بحث عضویت در ناتو دوباره در کشور‌های اروپایی بالا گرفته است. نظرسنجی‌ها در فنلاند و سوئد حاکی از یک تغییر تاریخی در مواجهه با این موضوع است. از نظر تاریخی، سوئد و فنلاند هر دو غیرمتعهد بوده‌اند، اما هر چه بیشتر به ائتلاف ناتو نزدیک‌تر شدند، به «اعضای پیشرفته» برنامه مشارکت برای صلح تبدیل شدند. این دو کشور به طور منظم در رزمایش‌ها و عملیات برون مرزی این ائتلاف مشارکت می‌کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معروف به ناتو، یک ائتلاف نظامی است که ۱۲ کشور از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی تشکیل دادند. بر اساس این پیمان، در صورت حمله مسلحانه به یکی از کشور‌های عضو، اعضا موافقت می‌کنند که به آن کشور کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار