سامانیان:

قلب سلیم و ولایت شروط عاقبت به خیری است

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس به اهمیت شب‌های قدر و ادعیه مرسوم در این ایام پرداخت و گفت: عاقبت به خیری بهترینِ دعاهاست چرا که یک عمر عبادت بدون عاقبت به خیری، فایده نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام سامانیان در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان جهاددانشگاهی فارس در شیراز، اجابت دعا برای عاقبت به خیر شدن، منوط به داشتن شروطیست، قلب سلیم و ولایت را ۲ شرط مسلم و اصلی در این زمینه برشمرد و گفت: در قرآن کریم و احادیث معتبر بسیار به این مباحث پرداخته شده است.

او داشتن ایمان را یکی از اصول مورد تاکید در آیات قرآن کریم برشمرد و در عین حال و به استناد تاکیدات خداوند متعال در قرآن، گفت: اگر عمل صالح در کنار ایمان قرار نداشته باشد، انسان عاقبت به خیر نمی‌شود.

سامانیان گفت: قرآن در بررسی موضوع قلب سلیم، مباحث عمیقی دارد و راه یافتن خداوند به دل را موجب خدایی شدن انسان دانست.

او گفت: شرط دوم برای عاقبت به خیری، ولایت است؛ کسی که ولایت نداشته باشد، عاقبت به خیر نمی‌شود. انسان صاحب دارد، خداوند برای انسان واسط فیض قرار داده و امام عصر، واسط فیض است.

سامانیان با طرح مثال‌هایی در خصوص اثر ولایتمداری در عاقبت به خیری، گفت: شخصیتی مانند طلحه، در حالیکه اولین فردی بود که در راه ولایت سیلی خورد، به دلیل خروج از دایره ولایت، عاقبت به خیر نشد.

او گفت: شخصیت زهیر بن قین با آنکه در جنگ صفین مقابل حضرت امیرالمومنین علی (ع) جنگید و بار‌ها به ایشان حمله کرد، با حضرت امام حسین (ع) همراه و فرمانده جناح راست یاران ایشان و عاقبت به خیر شد.

سامانیان گفت: در مورد عاقبت به خیر شدن یا نشدن شخصیت‌های شناخته شده صدر اسلام فراوان است، حُر و شمر را ۲ نمونه دیگر برشمرد، ولایت نعمت بزرگی ست، اگر امام زمان خود را به درستی درک نکنیم، عاقبت به خیر نخواهیم شد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی، ولی فقیه در استان فارس گفت: مالک اشتر توصیه‌های ولایت را به طور کامل عمل نکرد که اگر عمل کرده بود، مسموم و شهید نمی‌شد، در نهایت عاقبت به خیر شد، گفت: همه باید عهدنامه مالک را بخوانیم و به عنوان یک هدیه ارزشمند به همه مسئولان بدهیم تا مدام آن را مرور و به مفادش عمل کنند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی، ولی فقیه در فارس، در بیان ارزشمندی مفاد عهدنامه مالک، گفت: این عهدنامه با منشور اخلاقی سازمان ملل، تشابه دارد، آنچه در عصر حاضر حقوقدانان به عنوان منشور اخلاقی تدوین کرده‌اند، ۱۴۰۰ سال قبل از سوی امام اول شیعیان به یکی از والیان صدر اسلام تاکید و توصیه شده بود.

سامانیان گفت: بنا به فرمایش حضرت امام محمدباقر (ع)، بدون ولایت، چهار رکن نماز، روزه، حج و زکات، ارزش ندارد و برای عاقبت به خیری اول قلب سلیم و بعد ولایت، ضروریست.

این مقام فرهنگی در بیان اهمیت شهادت حضرت علی بن ابی طالب (ع) گفت: به شهادت رساندن اولین امام شیعیان، اولین جسارت به ولایت و بنای جسارت‌های بعدی و شهادت دیگر ائمه اطهار و اهل بیت (علیهم السلام) بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار