صادرات ۵۴ درصد کالا‌های غیر نفتی کشور از پرویزخان/شیوع آفت پروانه برگ‌خوار

فرماندار قصرشیرین گفت : ۵۴ درصد صادرات کالا‌های غیرنفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین انجام می‌شود که حجم فعالیت روزانه این مرز صادرات بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا به حوزه کُردی در شمال عراق است.

مرادعلی تاتار گفت : مرز پرویزخان از اواخر سال ۷۶ به صورت رسمی راه اندازی شد که در ابتدای احداث وسعت این مرز که به شکل بازارچه فعالیت داشت سه هکتار بود، اما با تلاش مسئولان در طول سالیان گذشته وسعت آن به ۳۷۵ هکتار رسیده است.

به گفته فرماندار قصرشیرین تجار و بازرگانان و صادرکنندگان در مرز رسمی پرویزخان به میزان صادراتی که انجام می‌دهند ارز وارد کشور می‌کنند و با توجه به حجم بالای فعالیت این مرز نقشی مهم در رود ارز به کشورمان دارد.

تمام مبادلات مرز پرویزخان و دیگر مرز‌های کشورمان با عراق یا با ریال و یا دینار انجام می‌شود که خود دینار یک ارز خارجی است و این می‌تواند منجر به رونق اقتصادی کشور و ثبات اقتصادی و بازار شود.

تحریم‌ها دشمن، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا هیچ کدام بر فعالیت مرز رسمی پرویزخان تاثیرگذار نبوده بلکه شاخص‌های آماری نشان دهنده رشد بالای دلاری و وزنی محموله‌های صادراتی از این مرز بین المللی است.

وجود آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب گفت: شیوع آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط، باعث وارد شدن خسارت به بخشی از درختان مناطقی از میاندار، کاسه کران و کله شک این شهرستان با صورت لکه‌ای شده است.

جبار، ولی پور گفت: هرساله اوایل فصل بهار پروانه‌های برگ خوار به صورت لکه‌ای از برگ درختان بلوط تغذیه می‌کنند، اما خسارت این لاروها، اغلب با رشد مجدد برگ درختان جبران می‌شود.

چنانچه تراکم آفت زیاد و میزان خسارت بالا باشد باید با یک فرآورده بیولوژیک مثل B.T درختان آلوده محلول پاشی گردند.

چند سال پیش در بازدید منطقه «مله‌نی» آثار خسارت این آفات در برخی نقاط مشاهده گردید که در سطح ۲۰ هکتار جنگل‌های بلوط مله نی با B.T محلول پاشی شدند و نتیجه مطلوبی در تلفات آفت حاصل شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار