اعاده ۷۶۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی کرمانشاه

دادستان کرمانشاه از اعاده ۷۶۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی کرمانشاه طی ۲ سال اخیر خبر داد و گفت : امسال ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سند کاداستری می‌گیرند.

شهرام کرمی گفت: به منظور پیشگیری از تخریب، تجاوز و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، تمامی دستگاه‌های متولی موظف شده‌اند که با پشتیبانی دستگاه قضائی در زمینه حفاظت از منابع اهتمام داشته باشند.

به گفته دادستان کرمانشاه با همکاری دستگاه‌های متولی در بحث حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی اقدامات ارزشمندی در استان صورت گیرد.

در این راستا، در حوزه مقابله با تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها ضمن شناسائی و تشکیل پرونده کیفری برای افرادی که در زمینه زمین‌خواری اشتهار دارند، در طی دو سال گذشته تعداد یک‌هزار و ۲۰ مورد دستور موقت اجرا شده و بر این اساس ۲۳۳ هکتار از اراضی زراعی رفع تصرف شده است.

این در حالی است که در ۱۰ سال قبل‌تر و از آغاز سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۸ این تعداد ۶۲۵ مورد و اراضی اعاده شده به میزان ۱۶۴.۷۲۶ هکتار بوده است، بنابراین میزان اراضی اعاده شده در دو سال اخیر بیشتر از ۱۰ سال ماقبل بوده است.

در دو سال گذشته میزان رفع تصرف و اعاده اراضی ملی و منابع طبیعی در حوزه منابع طبیعی ۷۶۵ هکتار، در حوزه محیط زیست ۵۶ هکتار، در زمینه اموال دولتی (مربوط به راه و شهرسازی) ۹۵ هکتار و در حوزه اراضی حریم رودخانه ۳۵ هکتار بوده است.

علاوه بر رفع تصرفات صورت گرفته شده به منظور صیانت از منابع آبی، شرکت آب منطقه‌ای استان موظف شده که با اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه از طریق تشدید نظارت‌ها، تشکیل گشت‌های مشترک، مشارکت مردم بر پایه سیاست‌های مشارکتی و... نسبت به انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و اقدام به کشت‌های پُر آب اقدام کند.

علاوه بر موارد فوق در دو سال گذشته اجرای طرح کاداستر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته که علی‌رغم اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۹ با گذشت بیش از سه سال از اتمام مهلت مقرر در قانون، وضعیت اجرای برنامه کاداستر در استان حدود ۱۰ درصد بوده، اما طی این دوسال اخیر طبق برآورد‌ها این مقدار در حوزه اراضی دولتی و منابع طبیعی به بیش از ۹۰ درصد رسیده و مقرر شده که ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز تا پایان خردادماه امسال اجرایی شود.

با توجه به اینکه اجرای دقیق و سریع قانون کاداستر اراضی کشاورزی به یک مدیریت مناسبی در حوزه زمین، خاک و آب منجر می‌شود و ضمن اینکه امنیت غذایی را تامین می‌کند و انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را بالا می‌برد و با عنایت به اینکه سالانه امکان صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی به میزان ۲۵۰ هزار هکتار می‌باشد، لذا اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی در امسال به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.