مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

شناسایی اراضی ملی داخل بافت و حریم روستاها در حال انجام است

مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: برای تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن آمادگی داریم و در حال شناسایی اراضی ملی موجود در حریم روستاها هستیم.

عبدالرحیم لطفی در مراسم تجلیل از ادارات کل منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک گلستان گفت: در یکی دو سال گذشته موضوع کاداستر اراضی ملی در استان با جدیت دنبال شد و تقریبا به اتمام رسیده است و اکنون به دنبال این هستیم که حدنگاری اراضی کشاورزی استان را انجام دهیم تا دیگر در مالکیت این اراضی مسائل و مشکلاتی به وجود نیاید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بعد از اجرای قانون واگذاری اراضی ملی در سال ۸۷ تاکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار از این اراضی به بنیادمسکن واگذار شده است ضمن اینکه در سال‌های قبل از آن نیز ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی ملی به بنیاد واگذار شده بود.

لطفی می گوید: سال گذشته  نیز تحویل و تحول حدود ۲۳۴ هکتار زمین به بنیادمسکن در دستور کار قرار گرفت که ۲۱۳ هکتار آن واگذار شده است و بخشی از آن نیز امروز در شهرستان گرگان واگذار می‌شود.

او گفت: سال گذشته با توجه به ابلاغ طرح نهضت ملی مسکن و تلاش همکاران در بنیادمسکن ما را به این سمت و سو واداشت که اراضی ملی را در همه روستا‌ها شناسایی کنند چرا که  ساز و کار کاداستر در استان به سامان رسیده است.

لطفی گفت:شناسایی اراضی ملی داخل بافت روستا‌ها تقریبا به اتمام رسیده است و به شناسایی اراضی ملی در حریم ۲۰۰ متری روستا‌ها ورود کرده‌ایم که در این بخش هم حدود ۸۰ درصد پیشرفت کار را شاهد هستیم.

او گفت: تا چندماه آینده تکلیف اراضی ملی که قابلیت واگذاری به بنیادمسکن را دارد مشخص می‌ شود تا برای تولید و تامین مسکن، بنیادمسکن بتواند برنامه ریزی منسجم تری داشته باشد.

رضاییان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان هم در خصوص فعالیت‌های مشترک با بنیادمسکن و منابع طبیعی برای صدور اسناد مالکیت گفت: برای یک میلیون و ۲۹۲ هزار هکتار از اراضی ملی در استان سندمالکیت به نام دولت صادر شده است.

او گفت: با وجود اینکه سهمیه استان در سال گذشته صدور ۳ هزار و ۶۰۰ جلد سند مالکیت روستایی بود اما  ۴ هزار و ۵۰۰ جلد سند مالکیت در استان صادر شد.

 

باید درآمد پایدار برای روستاییان ایجاد کنیم



قدرت‌الله عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان هم گفت: این حرکت بزرگ انقلابی و جهادی از طریق سه دستگاه اجرایی، بنیادمسکن، منابع طبیعی و ثبت اسنادواملاک رقم خورده است. این دستگاه‌ها اقدامات شایسته و ارزشمندی برای تثبیت روستای و ماندگاری جمعیت آن‌ها انجام می‌دهند.

او در مورد حادثه خیزی گلستان گفت: اگر بتوانیم مسکن ایمنی را فراهم کنیم خسارت‌های مالی و جانی در زمان بروز حوادث کاهش خواهد یافت.

عابدی گفت: در اسناد توسعه‌ای و راهبردی استان مانند سند آمایش این اقدامات از جمله ایمن‌سازی روستا‌های در معرض خطر، حفظ روستا‌ها و توسعه آن‌ها از نظر فضای کالبدی، مهاجرت معکوس و ... در اسناد توسعه‌ای استان دیده شده است.

او می‌گوید: زمانی که آیین نامه برنامه ششم توسعه به استان‌ها ابلاغ شد ما این‌کار را به بنیادمسکن به عنوان متولی توسعه روستا‌ها واگذار کردیم و امروز فاز مطالعاتی این طرح به اتمام رسیده است.

عابدی گفت: خیلی از روستا‌های استان با اینگونه طرح‌ها و اقدامات به یک درآمد پایدار رسیدند و با ایجاد و تثبیت درآمد، می‌توانیم ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس به روستا‌ها را داشته باشیم، اما اگر نتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم روستا‌ها کم کم خالی از سکنه خواهند شد.
او گفت: در کنار عمران روستایی می‌توانیم برلی پایداری و زیباسازی روستا‌ها از محل درآمد‌های حاصله در همان روستا کمک گرفت و روند توسعه و عمران و آبادانی روستا‌ها را شتاب بخشید.

عابدی گفت: این اقدام شایسته‌ای است که در کنار ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، بنیادمسکن به حوزه تولید و اشتغال نیز توجه دارد. ضمن اینکه اقتصاد استان گلستان به روستا‌ها گره خورده و فقط در چندماه آینده با برداشت گندم، جو و کلزا ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان گردش مالی در این استان ایجاد می‌شود.

او گفت: برای سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی برای استان پیش بینی شده است که برای تحقق آن باید در حوزه صنعت، خدمات، گردشگری و کشاورزی تحول ایجاد کنیم.

مراسم تجلیل از ادارات کل منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک استان گلستان به میزبانی بنیادمسکن  با حضور  شاملو، معاون عمران روستایی بنیادمسکن کشور دیروز برگزار شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.