تازه‌های نشر؛

«سیمای جنّیان» از تفسیر و شأن نزول سوره جن حرف می‌زند

کتاب «سیمای جنّیان (تفسیر سوره جن)» اثر آیت الله احمد بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

کتاب «سیمای جنّیان (تفسیر سوره جن)» اثر آیت الله احمد بهشتی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۲ صفحه منتشر شد. نویسنده در این اثر ضمن معرفی سوره جن از شان نزول این سوره می‌گوید.

در این بخش ۱۴ گفتار را درباره جن بیان می‌کند. از جمله عناوین این گفتار‌ها می‌توان به استماع جن، شگفتی جنّیان از قرآن، عظمت پروردگار، پراکنده گویی سفیهان، انتقاد از رفتار جن و انس، پناه بردن برخی از انسان‌ها به برخی از جنیان، انکار نبوت، لمس آسمون، استراق سمع، آگاهی از علم غیب صالح و ناصالح، همگان در حیطه قدرت خدا، رویکرد قرآن و اظهار ایمان و دو دستگی جنیان اشاره کرد.

گزاره‌های وحیانی دومین بخش از کتاب «سیمای جنّیان» است. در این بخش در قالب ۱۰ گزاره وجیانی تشریح می‌شود. از جمله عناوین گزاره‌ها می‌توان از ایده استقامت در راه خدا و نتیجه ترک آن، اختصاص مواضع سجده به خدا، هجوم مخالفان، رفع شبهه، موقعیت پیامبر در برابر خدا و مردم، تنها پناهگاه پیامبر، هشدار، سرانجام خودبزرگ‌بینی، پاسخ یک سوال مقدس، معرفی عالم و معلم غیب نام برد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«چیستی جن

جن برابر بیانات قران موجودی است که قبل از انسان آفریده شده و از حواس ما پنهان است، آن‌ها از آتش و انسان از خاک آفریده شده اند. جنیان در مجموع چند ویژگی دارند: از جنس آتش اند نه خاک، مرگ و میر و حشر و نشر دارند، نروماده و دولت دارند، شعور و اراده و حرکات سریع و اعمال شاقه دارند، همچون انسان به مومن و کافر تقسیم می‌شوند، بنابر روایتی از امام رضا (ع)، بهشت نیکان و صلحای آن‌ها جا‌هایی است به نام حظائر (جمع حظیره) که به معنای چاردیواری و محلی برای نگهداری چهارپایان است و حظیره القدس یعنی بهشت.

محتمل است که حظیره جنّیان مرتبه نازله‌ای از بهشت باشد که همسان با بهشت نیکان و صلحای انسانی نیست؛ از این رو، حضرت در پاسخ سوال کننده فرمود: "آن‌ها به بهشت نمی‌روند، بلکه به حظیره می‌روند". دلیل آن، روشن است. مشکلاتی که بر سر راه انسان است، بر سر راه آن‌ها نیست. آن‌ها مخلوقی پایین‌تر از انسانند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.