منافع ترکیه یا اهداف تل آویو، پشت پرده بهبود روابط اردوغان با رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور ترکیه اخیرا با انجام اقداماتی سعی در بهبود روابط با صهیونیست‌ها دارد، اما در واقع صهیونیست‌ها به دنبال تحقق اهداف خود هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آشکارا روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی اعلام و عملیات‌های جهادی و استشهادی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده است. در آخرین اظهارات خود از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی تمجید و ابراز امیدواری کرد که روابط آنکارا با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وضعی خیلی بهتر از وضع کنونی برسد. او همچنین مدعی شد که ناآرامی‌هایی که برخی گروه‌ها در مسجد الاقصی در طول ماه رمضان به وجود آوردند او را به شدت ناراحت کرده است.

سفر اخیر اردوغان به ریاض اعلام گشایش در روابط با محور منطقه‌ای شامل مصر، رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات است. مهدی دیرانی گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین در این خصوص نوشت: به نظر می‌رسد پشت سر گذاشتن مرحله تنش در روابط عربستان و ترکیه، هدف مشترک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

روابط تاریخی ترکیه و رژیم صهیونیستی 

ترکیه اولین کشور مسلمانی بود که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی از زمان رسمیت یافتن روابط بین دو طرف در سال ۱۹۴۹ فراز و نشیب‌های متعددی داشته است. ترکیه، به نوبه خود، از زمان جنگ غزه در سال ۲۰۰۸، منتقد صریح صهیونیست‌ها بوده است.

آنکارا در سال ۲۰۱۶ پس از دوره‌ای بن بست سیاسی با تل آویو مجددا با رژیم صهیونیستی روابط خود را برقرار کرد، اما روابط در سال ۲۰۱۸ دوباره متشنج شد. در ماه مه همان سال، آنکارا سفیر خود را به دلیل حملات مرگبار علیه فلسطینیان فراخواند. این اعتراضات در نوار غزه و در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی بود.

روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته پس از آن که رجب طیب اردوغان انتخاب اسحاق هرتزوگ را به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی در ژوئیه سال گذشته تبریک گفت و مجموعه‌ای از تماس‌ها بین دو طرف برای احیای روابط بین دو طرف آغاز شد، بهبود یافت.

اسفند سال گذشته رئیس رژیم صهیونیستی در سفر رسمی ۲ روزه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که هرتزوگ در جریان این سفر از طرف ترکیه خواسته بود تا علیه حضور فعالان شاخه نظامی حماس در خاک ترکیه اقدام کند. این اولین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بود.

روی گرداندن ترکیه از آرمان‌های فلسطین

جدای از سیاست‌های خصمانه ترکیه با رژیم صهیونیستی و لحن  یهودستیزانه آن که طی سال‌ها اردوغان آن را به کار می گرفت، موضوع حضور حماس در ترکیه به منبع اصلی تنش‌های دیپلماتیک بین دو طرف تبدیل شده بود. آنکارا تا زمان نبرد ۱۲ روزه شمشیر قدس در سرزمین‌های اشغالی، علیه رژیم صهیونیستی موضع می‌گرفت و فعالان حماس نیز در این کشور اقامت داشتند. در سال‌های اخیر، آنکارا بار‌ها تجاوز نظامیان صهیونیست را به کرانه باختری و رفتار آن با فلسطینیان را محکوم کرده است. ترکیه برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ پس از کشته شدن ۱۰ فعال ترک به دست کماندو‌های رژیم صهیونیستی، روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد. این فعالان حقوق بشری سعی در رساندن کمک و شکستن محاصره دریایی چندین ساله غزه داشتند.

اما اخیرا مقامات ترکیه در این سیاست خود تجدید نظر کرده و برای رژیم صهیونیستی از لفظ برادر استفاده کرده و هفته گذشته به درخواست صهیونیست‌ها ده‌ها فعال جنبش حماس که عمدتا با شاخه نظامی حماس در ارتباط هستند را از خاک خود اخراج کرد. در واقع ترکیه نه تنها اجازه بازگشت و  ورود فعالان حماس را به خاک خود نداده، بلکه رسما آن ها را اخراج کرده است.

مقامات آنکارا درباره این اقدام به مقامات حماس توضیح دادند که ترکیه برای منافع اقتصادی و سیاسی خود به احیای روابط با رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته، اما حماس مطلع است که صهیونیست‌ها درمسائل امنیتی ترکیه نفوذ دارند و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بار‌ها به ترکیه سفر کرده اند. این در حالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای توجیح بهبود روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود: «هر گامی که ما با اسرائیل برای بهبود روابط خود بر داریم، هر گونه عادی سازی، به ضرر آرمان فلسطین نخواهد بود و ما هرگز از اصول اصلی خود عقب نشینی نخواهیم کرد.»

مردم ترکیه نسبت به مواضع و سیاست‌های دولت این کشور در قبال رژیم صهونیستی معترضند و پس از سفر اسحاق هرتزورگ به این کشور تظاهرات و مخالفت‌های زیادی به آن داشتند. از طرفی دیگر هم مردم فلسطین از سیاست ترکیه خشمگین هستند. پس از استقبال ترکیه از رئیس رژیم صهیونیستی، جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از این اقدام ترکیه گفت: «ما این اقدام را حرکتی مغرضانه در کنار دشمن و علیه جهاد مردم فلسطین می‌دانیم. تلاش برای احیای روابط با دشمن به بهانه منافع این  کشور، خیانت به قدس و آرمان فلسطین است.»

اردوغان و هرتزورگ

منافع اردوغان در بهبود روابط با صهیونیست‌ها

ترکیه با بحران بی سابقه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و ارزش لیر به طور وحشتناکی در حال کاهش است. اردوغان در طول دو دهه ریاست جمهوری خود توانسته تنها با رشد اقتصادی و رفاه شهروندان، قدرت خود را تثبیت کند. اما اکنون و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۳ اعترضات مردم این کشور افزایش یافته و برای حل این مشکل اهمیت روابط با رژیم صهیونیستی بیش از پیش پررنگ‌ شده است.

در واقع میتوان گفت که ترکیه پس از تغییرات در سیاست خارجی خود و مداخله نظامی در سایر کشور‌ها از جمله عراق و سوریه و افغانستان و ... متحمل هزینه‌های سنگینی شد. از طرفی دیگر نیز با شیوع ویروس کرونا و حمله روسیه به اوکراین، این بحران گسترش یافت و نارضایتی مردم این کشور را به دنبال داشت. بسیاری کارشناسان معتقدند که اکثر مقامات ترکیه به صهیونیست‌ها به عنوان یک «راه نجات» نگاه می کنند و نجات از این بحران را در گرو بهبود روابط با تل آویو می دانند.

در همین راستا مسعود کاسین، مشاور امور خارجی اردوغان پیشتر اعلام کرده بود که اگر صهیونیست‌ها یک قدم جلو بیایند، ترکیه ممکن است دو قدم بیاید و آنکارا اگر چراغ سبز ببیند دوباره سفارت خود را باز می‌کند.

تعدادی از دانشمندان علوم سیاسی معتقدند که دو طرف به دلیل علاقه مندی در بهره برداری از گاز طبیعی در مدیترانه شرقی، مایل به بهبود روابط هستند. همچنین در حوزه حمل و نقل و گردشگری هم ترکیش ایرلاینز محبوب‌ترین شرکت هواپیمایی است که در اراضی اشغالی فعالیت می‌کند. اما از سوی دیگر این بن بست سیاسی در روابط دیپلماتیک در سطح همکاری‌های تجاری بین آنکارا و تل آویو تاثیری نداشته است. به طوری که سطح مبادلات طرفین در سال ۲۰۰۸ از ۳.۸ میلیار دلار، به ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

با وجود هزینه‌های احتمالی، اردوغان هنوز معتقد است که بهبود روابط با صهیونیست‌ها مزایای قابل توجهی دارد و این کلیدی است برای بهبود و تثبیت موقعیت خود در واشنگتن. با انجام این کار، او می‌تواند بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی را که به دلیل مدیریت ضعیف اقتصادی اردوغان، اقتصاد ترکیه را درهم شکسته و لیر را مخدوش کرده اند، جذب کند. در مقابل، اردوغان متعهد شده است که روابط خود با حماس را کاهش دهد.

نتایج تحقیقات جدید امنیت داخلی رژیم صهیونیستی- وابسته به دانشگاه تل‌آویو- در خصوص افزایش روابط اقتصادی این رژیم با ترکیه، موید این است که ترکیه طرف آغازکننده روابط با تل آویو بوده و طرفی که «ناز» می کند و شرط می گذارد، صهیونیست‌ها هستند. در مقابل نیز آنکارا شروط صهیونیست‌ها را بدون چون و چرا می‌پذیرد.

انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه 

انتخابات سراسری در ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار خواهد شد، اما نکته مهم اینجاست که سال ۲۰۲۳ میلادی برای ترکیه فقط زمانی برای انتخابات نیست. بلکه زمانی است که اردوغان و حزب عدالت و توسعه آن را به عنوان سند چشم انداز ۲۰۲۳ تعریف کرده بودند. محبوبیت حزب عدالت و توسعه در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و اردوغان قصد دارد با خودداری از اظهارات یهودی ستیزانه خود و انتقاد از صهیونیست ها، حمایت آن‌ها را جلب کرده و به اقتصاد ترکیه رونق ببخشد تا بتواند در انتخابات آتی مجددا پیروز شود.

اهداف صهیونیست‌ها در بهبود روابط با ترکیه

چندی پیش کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی با استناد به گزارش‌های روزنامه‌های ترکیه درباره سفر مقامات ارشد امنیت صهیونیستی به ترکیه، احتمال داد که رئیس موساد یکی از این شخصیت‌های امنیتی باشد.

همانطور که بالاتر ذکر شد، در طول این سالیان، روابط تجاری بین ترکیه و رژیم صهیونیستی هیچ وقت متوقف نشد، بلکه تقویت هم شده است و بنابراین برای بهبود روابط اقتصادی نیازی به سفر مقامات امنیتی صهیونیستی به آنکارا نبود؛ بنابراین ممکن است اهدافی در پس سفر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که با وجود تیرگی روابط دیپلماتیک بین تل آویو و آنکارا، روابط موساد با سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) در سال‌های اخیر تقویت شده است.

کارشناسان بر این باورند که همکاری عمیق آنکارا و رژیم صهیونیستی فقط بحث اقتصادی نیست بلکه دو طرف بر تعمیق همکاری‌ها در مسائل مهم منطقه غرب آسیا متمرکز هستند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله فلسطین و سوریه است.  

آمار‌ها نشان می‌دهد که ترکیه به هیچ یک از منافع خود که در بهبود روابط با تل آویو حساب باز کرده است، نمی‌رسد و حتی ممکن این جایگاه جایگاه حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان در ترکیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تهیه و تنظیم: فاطمه دخیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش یه جو شرف پوتین تو وجودت بود. خاک برسر ذلیل دست به سینه جهود صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی شرف چه دستی رو سینه گذاشته حال بهم زن بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
منافق ترین آدم جهان اردوغان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط ماییم که داریم روز به روز منزوی تر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش شما یک ذره اسلام شناس بودید اسلام که به ظاهر نیست تو ایران شما بگویید کجایش اسلامی اسلام باید در متن جامعه دیده شود هر موقع در کشوری که دم از اسلام می زند دزدی کم شد - دروغ گویی کم شد اخلاق خوب در بین مردم زیاد شد گرانفروشی رخت بر بست رسیدگی به یتیمان زیاد شد کشور اباد شد رشوه و ربا از کشور پاک شد امنیت بین مردم برقرار شد خدا پرستی خالص شد ان وقت بگویید جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش شما یک ذره اسلام شناس بودید اسلام که به ظاهر نیست تو ایران شما بگویید کجایش اسلامی اسلام باید در متن جامعه دیده شود هر موقع در کشوری که دم از اسلام می زند دزدی کم شد - دروغ گویی کم شد اخلاق خوب در بین مردم زیاد شد گرانفروشی رخت بر بست رسیدگی به یتیمان زیاد شد کشور اباد شد رشوه و ربا از کشور پاک شد امنیت بین مردم برقرار شد خدا پرستی خالص شد ان وقت بگویید جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای اسلام شناس این حرف های شما مغلطه و سفسطه گری است چون اولاً اسلام فقط اینها نیست که تو نوشتی اینها بخش کوچکی از اسلام است اسلام مشخصه های بسیار مهمتری دارد که تو از آنها غافلی ، ثانیاً تو از کجا فهمیدی که در ترکیه این مسایل نیست ثالثا اسلامی بودن و نبودن یک کشور را سیاست های کلی نظام آن کشور تعیین می‌کند همپیاله شدن با قاتلان زن و کودک فلسطین و صهیونیست هایی که اساس دینشان بر گرفتن رباست ، رژیمی که اموال و زمین های مردم را غارت می کند و طبعأ برای توجیه خیاناتش هزاران دروغ مجبور است سر هم کند از نظر شما اسلامی است اما ایران چون چند کاسب و تاجر بر خلاف قوانین کشور به نفع شخصی خود چند تخلف و مال اندوزی می کنند شده غیر اسلامی ، شما چه از اسلام می دانید که دیگران را جاهل به اسلام قلمداد می کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پست فطرت مانند نوکر جلو رئیس صهیونیست ها دست به سینه خم شده است. کاش ایران به جای کمک به این مار هفت خط به کودتاچیان کمک می کرد. گاهی تصمیم گیری های مهم و اساسی ما براساس اطلاعات کامل و کافی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه بر علیه ایران !!! ایران در خواب
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اردوغان از اول یک منافق و سر سپرده بود. عملکرد او خائنانه بوده و هست.
قبلا هم هارت و پورتهای او در اجلاس داووس ، شوی سیاسی بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نظرت کاملا درسته اشتباها دستم رو منفی خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخرش صهیونیست ها به کمک سازمان سیا کودتا می کنند و اردوغان را ساقط می کنند .معلوم نیست آینده اش کدام سوراخ موشی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مثل صدام یا قذافی میشه آخرش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی ایران قصد ندارد با دولت های ترک دست دوستی دراز کند وهمیشه با قصد وقرض با انها رفتار میکند جز دشمن تراشی برای خودمان به هیچ هدفی نخواهیم رسید . اینده منطقه دست ترک هاست چه بخواهید چه نخواهید
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۲۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این چیز عجیبی نیست هر کشوری فکر منافع خودش است تا ملل یا کشور دیگر عجیب ابن است که ما فکر ملل وکشورهای دیگر هستیم واز ملت وکشور خود را در الویت نداریم
Iran (Islamic Republic of)
اسپردی
۲۲:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
دریک کلام ترکیه در منطقه سیاست جالب وسیالی دارد که با همه کشورها هم دوست است هم غیر دوست.هیچ قطعیتی در سیاستش وجود ندارد وبهترین بهره را ازین سیاست میبرد.اما در عوض سیاست ایران قابل پیش بینی ترین رویه سیاسی ولخت وعریان ترین سیاست است که باعث اسیبهای شدید به دولت ومردم ایران میشود..وکسی هم به فکر اصلاح این رویه مضر وخطرناک نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
این یعنی همان تفکر ماکیاولیستی عزیزم . در تفکر دینی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند در این تفکر شما هر روشی برای رسیدن به هدف مجاز است ولو اینکه دهها هزار داعشی را برای قتل و غارت مردم عراق و سوریه به آن کشورها ترانزیت شود .
Canada
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اردوغان بیمار قلبی و.قند و فشار خون ووو خوب فهمیده که
مردم کشورش به درامد و پول خیلی خیلی حساسیت دارند و
پول برایشان همه چیز است
این کهن سن بیمار میخواهد از هر طریقی چه حلال و چه حرام پول بسازد
کشورش در تورم و گرانی بسر میبرد
هوای همه را داره تا به هر قیمتی شده .در قدرت باقی بماند و در حال حکومت داری حتی بمیرد
قدرت .قدرت .چونکه پول و موقعیت هم برایش بعد از پول میاید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر حکومتی اگه فکر خودشه فکر مردمش هم هست الا ایران
France
7891
۲۱:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر دو غان شان ورشکست خوردگی پیدا کردند حالا از پشت پرده بیرون زده اند و امده اند کمی هم رو بازی کنند. بلکه مفری بیابند. اخر امریکا مگر با صدام شوخی داشت؟ که با این ها داشته باشد.
United States of America
مهیار
۱۹:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اسراییل کاریو که با آذربایجان نتونست انجام بده میخواد از طریق ترکیه انجام بده، چون ایران نمیتونه به ترکیه حمله کنه بخاطر اینکه ترکیه عضو ناتو هستش و ایران همپیمان چین و روسیه، این ینی ایران اگر بخواد موشک بزنه تو ترکیه باید ریسک جنگ جهانی سوم رو بخره. فقط خبر ندارن تو ایران یه عده سرشون درد میکنه برا جنگ. بهرحال این چیزیو از رفتار عاری از شرافت اردوغان کم نمیکنه که میخواد هرجور که شده سره کار بمونه. خیلی بهتر بود اگر ترکیه با ایران متحد میشد، هردو کشور خیلی منفعت میبردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
جای تاسف است بر اردوغان که میخواهد دست یهودی را ببوسد
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۸:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترکیه کشوری دموکراتیک است و غیر ممکنه که یک کشوری بهش ضربه بزند و او هم باهاش دوست باشد روابط با اسرائیل اولین خیری که برای ترکیه دارد اینه که دست پ ک ک از حمایت اسرايیل خالی می ماند
Germany
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر دوستی با دشمنان اسلام و هرزه گری ، باری به هر جهت بودن ، هور هوری مذهبی اسمش دموکراسی است نظر شما درسته ترکیه یک کشور دمکراتیک است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اسرائیل از نزدیکی به اردوغان ضرر میکنه این آدم شیطان صفت، ملئون رو هم درس میده، به خاطر منافع خودش دست به هر کاری میزنه ، احتمالا نفع اردوغان از این نزدیکی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اردوغان نامرد خائن
ان شاالله تو دهنی محکمی بخوری
مردم ترکیه اگر سکوت کنن شریک جرم هستن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام این به زورمسلمان شده به نام وظاهراسلام داره حکومت میکنه ...۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوستان عزیز زودقضاوت نکنید.خیلی رویاپردازترازترکیه بودند وفکرهای بلندبالایی داشتندولی گذرزمان همه چیزرانشان خواهددادانهایی که نوکری استکبار کردند وخیلی ازاردوغان هم سطحی بالاترداشتند واکنون زیرخاک هستند وبدست همین شیطان هایی مثل خودشان کشته شدند یا ویران وحبابشان خاموش ومحو شدصبرکنید وباورکنید همه شمادرمدت چهل سال گذشته تجربه ای بیشتروگرانبهاتر راکسب وان ایام سپری شدوامثال اردوغان کم نبودند ولی اکنون وجودندارند.عزت این خاک ومردم خوب وپاک این خاک وارزش واقتداربالای این خاک ماندگار وکم نظیر وهوشیاری معرفت وعظمت این مردم خاک گهربار روزافزون وباقتدارباقی خواهدماندکه افتخارماست وگماشتگان وحقیران راجزنکبت نصیبی نیست .فقط انشاالله دولتمردان بااقتداروقدرت قضیه اب وسدهایی که زده شده ومردم را بهعذاب کشیده باترکیه حل کنند حتی اگربه جنگ کشیده شود .چون باعث گردوخاک وعذاب خیلی ازکشورها ازجمله ایران شده
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خخخخخخ جنگ به خاطر سدهای ترکیه بر روی رودهای خودش !!!!
یعنی ایران بشه بازم کاسه داغ تر از آش برای منطقه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نتیجه گیری یک متن نباید در قالب یک ادعا باشه که خودش نیاز به توضیح داره خانم نویسنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین سیاست را اردغان دارد فقط به نفع ملت ومردمش فکر می کند . نمی خواهد مردمش در فقر تنگ دستی باشن در جنگ روسیه با اوکران هم می توانید شاهد باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا هر وقت با شهروندان ترکیه مصاحبه شده ناراضی بودند
فقط سرمایه داران سود می برند مخصوصا یهودیها و اسرائیلی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نظر شما پیمان بستن با کسانی که به خون مسلمانان تشنه هستند و سالها است که قتل و عام می کنند و به هیچ تعهدی پایبند نیستند به نفع مسلمان است؟
مطمئن باش قوم یهود قدرت پیدا کنند مسلمانی زنده نخواهد بود و این حرف قوم یهود است و بارها تکرار کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نفع اسراییل به هیچ کجا نمیرسد . به مردم خودش هم نمیرسد .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یهود نه فقط تشنه به خون مسلمین بلکه با همه ادیان مشکل دارد حتی مسیحیت و دقیقا خودبرتر بین هستند . این ها آیات قرآن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا هم میخوان بیان ترکیه سی.سنونی بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترکیه تا چند سال آینده در منطقه جنگ آب راه میندازه و اگر الان جلوشو نگیریم دیگه هیچ‌وقت نمیتونیم. اینکه چرا به فلسطین پشت کرد به خودش مربوطه ماباید به فکر خودمون باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزودی اسراییل در زمین ترکیه با کدام موشک
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچقدر هم بگید ترکیه اخ هست بیشتر ایرانیها برای تفریح دارن اونجا پول خرج میکنند و ملک میخرن از درامد نفتی ایران هم بیشتر داره درمیاره از صنعت توریست جوری شده خانواده مقامت ایران هم ترکیه رو برای خرید سیسمونی انتخاب میکنند
یک فکری کنید انقدر ارز از کشور خارج نشه یکم فقط یکم غیرت ملی داشته باشید
البته وقتی ملی گرایی رو میکوبید و میلیونها اتباع خارجی وارد کشور میکنید کم کم وطن پرستی ضعیف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
از yjc خواهش داریم یه مصاحبه با مسئولین در رابطه با سدسازی ترکیه ترتیب بدن. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۵:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام صلاح کشور خودش و مردمش رو در گروی روابط با کشورهای دیگه میدونه ما نباید دخالتی کنیم خودشون میدونن
خوبه یکی بیاد به ایران بگه تو نباید با فلان کشور روابط داشته باشی؟این درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
منافع ملی شون براشون مهمترین چیز است بهرحال ایران به تنهایی راه به جایی نخواهد برد با حمایت ازفلسطین به قیمت نابودی کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما هم با کشورهای ناسالمی ارتباط سیاسی و اقتصادی داریم که دشمن اسلام و مسلمانان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی شرفن این عثمانیا
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۴:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک موشک عماد بزنید به پروژه سد سازیشون
United States of America
مهیار
۱۹:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نمیشه، عضو ناتو هستن، باید با کل غرب بجنگیم، ایران با روسیه و چین هم‌پیمان نظامیه، جنگ جهانی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
این اردوغان اصلا نمیدونه با خودش چند چنده
ی آدم دم دمی مزاجه
حالم ازش بهم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۳:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترکیه با همین فرمان ابرقدرت خواهد شد و همه گرد ترکیه جمع میشوند و نه ایران!!!!
متاسفانه مردم خاورمیانه عقل ندارند و ناسپاسند!؟
عراقی که یک تریلیون دلار آنهم در آن زمان به ایران غرامت جنگ میبایست پرداخت کند را ایران از دهان آمریکا خارج ساخت نتیجه اش این شد که برای حمله ایران به پایگاه جاسوسی اربیل غرامت درخواست کرد!!!!
شرم بر چنین همسایگانی که خود متجاوز بودند و هزاران هزار ایرانی را به خاک و خون کشیدند و جای غرامت گرفتن کمک کردیم و در آخر نمک نشناسی و تهمت زنی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته ترکیه با این فرمان ابرقدرت میشه!! ابرقدرت تزویر و دروغ نیرنگ. بله معاویه هم ابر قدرت شد ولی بعدش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چقدر زشت
چقدر بی خردانه
چقدر ذلیلانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونا که میگن چه ربطی به ماداره،حقیقتش ما برای آدمها دلمون میسوزه وقتی میبینیم یه آدمی که مثل ما یه زندگی معمولی داره بعد یه مش ارازل اوباش مسلح میان آزارشون میدن از خونهاشون بیرونشون میندازن ناراحت میشیم حالا شمل ناراحت نمیشید ما کار نداریم
ما جوانمردا نمیتونیم تحمل کنیم حقیقت همش همینه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنام خداوند جان و خرد :
اردوغان همچون بن سلمان و دیگر کشورهای عربی که با صهیونیستها روابط عادی سازی را دنبال می کنند همگیشون خائنین به دین اسلام و قرآن کریم مقدس و مسلمین سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص هستند اگر اینها قرآن کریم مقدس را فقط یک بار نه بیشتر عاقلانه و متفکرانه و خردمندانه و عادلانه و بصیرانه و خداپسندانه خوانده بودند در طول زندگیشان به این درک شعور معرفت الهی رسیده بودند که خداوند جل جلاله فرموده شما مسلمین برادران یکدیگر محسوب می شوید یعنی حق برادری بر گردن همدیگر دارید و باید این حق الهی را بجا آورید و نباید به برادران دینیتان خیانت کنید و پشت به برادران دینیتا کنید نباید برادران دینیتان را که مردم مسلمین فلسطینی و یمنیهای مظلوم هستند تنهاشون گذارید و بهشون پشت کنید و با دشمنانشون دست دوستی بدهید نباید به برادران دینیتان در سر تا سر جهان اسلام پشت کنید و بهشون خیانت کنید شما خائنین به قرآن کریم و اسلام و مسلمین بی هیچ شکی از گنهکاران درگاه خداوند جل جلاله محسوب می شوید چرا که به فرمان خداوند جل جلاله در قرآن کریم عمل نکردید و به برادران دینیتان خیانت و پشت کردید و باید مجریان قانون قضائیه جهان اسلام ناب محمدی ص با شمشیر عدالت گستر اسلام ناب محمدی ص شما مجرمین خائنین را بگیرند و سر از گردنهای خبیثتان بی افکنند تا درس عبرتی شود برای دیگران تا با دشمنان دین اسلام و قرآن کریم و مسلمانان جهان اسلام دوستی نکنید و به برادران دینیتان پشت نکنید و خیانت نکنید. افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و اتماس تفکر خردمندانه بصیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
عمار سرت زیر برفه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته این موضوع را باید در نظر گرفت که فلسطینیان خود را برادر ما نمی دانند.حتی تیم ملی کشورشان با ما بازی نکرد و با اسرائیل بازی می کند ما در مقابل اسرائیل بازی نمی کنیم و حذف می شویم اما فلسطین این کار را نمی کند .درود بر غزه که برادر ایران مانده و با اسرائیل می جنگد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو تا گردن رفتی تو ...و سرت بیرونه ولی کمکم میری پایین
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
اردوعان ملعون و دارو دسته حزب جناح ملعون مافیایش و جمیع کشورهای اسلامی که با صهیونیستها و آمریکایها غربیهای متجاوزین ضد حقوق بشر مسلمین دست دوستی و همکاری داده اند به زودی زود توسط امت واحده رسول الله ص امت واحده حزب الله فروپاشی می شوند و به زباله دان تاریخ بشریت ملعونین اندخت خواهند شدبرای همیشه طول تاریخ بشریت و یک حکومت فرا گیر مرد مشمول اسلامی عدالت گستر مردمی متحد با اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص در ترکیه تشکیل خواهد شد و دست پایی صهیونیستها و آمریکایها و انگلیسیها و غربیهای غارتگران خبیث از سر تا سر جهان اسلام قطع خواهد شد و فقط روابط تعاملات تجاری سازنده با جهان غرب خواهند داشت به منفعت اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص . ولا غیر . با آل علی ع هر که در افتاد ور افتاد . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . حالا برو دو تا روشن شید . والسلام و صلوات التماس دعا .
Poland
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه برای ترکیه روابط با یهودیان ثمری خواهد داشت نه برای ایران روابط با روسیه و چین منفعتی خواهد داشت این وعده الهی است که به پیامبرش فرموده که یهودی و انصار قابل اطمینان نیستند و روزی به شما ضربه میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
روابط با چین و روسیه تا حالا هم برای ایران سود داشته یا سیاست نمیدانی و یا اقتصاد.
دیگر بچه های این سرزمین هم میدانند چین و روسیه ابرقدرتند و تصمیم گیر در جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
گفتی نصاری ولی نگفتی کیا نصاری نصاری هستند نصاری یعنی آمریکا و انگیس و غرب یادت رفته بگی یا ...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سد سازی و به غنیمت گرفتن آب و جلوگیری آب برای ورود به ایران و عراق و سوریه هم در استای شرکت با اسراییل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
در راستای ابرقدرتی است ،دستش درد نکنه .
ایران نتیجه همه خدمت‌هایش را در عراق و فلسطین و دیگر کشورها دید!!!!
افسوس که منطقه ما نمک نشناسی زیاد دارند و قدر ترکیه را با وجود اینهمه کشتار و خیانت و تجاوز و حمایت از داعش و سدسازی بهتر از ایران میدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
باعث تاسفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما چرا ناراحتید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
از بی فکری شماها ناراحتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اسرائیل برای مسلمانان خطرناکه چون خود را قوم برتر عالم می دونه و همه چیز مسلمانان را مباح می دونه لذا هر کشوری از کشورهای اسلامی بهش نزدیک بشه به ضرر همه مسلمانان است فهمیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یهودیان ضد اسلام هستن قرآن کریم یهودیان را به صراحت تکذیب کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اردوغان نمونه یک منافق کامله جلوی مسلمانان از فلسطین حرف میزنه در پشت پرده با اسرائیل نونشابه باز میکنه !! فقط ترک پرست ها طرفدارش هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
عمروعاص زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا وکیلی یکم اگر عقل داشت و نگا میکرد میفهمید که ای اسرائیل رف آذربایجان جنگ دعوا شد و اون خورد رفت عراق و سوریه و عربستان و امارات و لبنان که خب مشخصه دیگه چندین ساله جنگه نه با مثلا اروپا ن با امریکا نه با حتی همین ایران به طور مستقیم منطورم جنگ هست بین خودشون هی اینجا با اونجا داخل افغانستان پاکستان و هند هم که ریشه داده و اختلافاتی راه انداخته قول میدم این روسیه اکراین هم کار خودشه که صداش درنمیاد اخرشم مملکت بدبخت ما بخاطر حس انسان دوستی و اینکه صدمه به خودش نرسه مجبوره کمک کنه بهشون حالا جز روسیه منطورمه اخرشم بده ما میشیم.حالا چهار پنج سال دیگه ترکیه جان وقتی دید که ای بابا پس چی شد چرا یهو ریخت بهم خراب شد میاد میگه ایران روسیه فلانی بهمانی کمک کنید.
Canada
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اردوغان ز گهواره تا گور
رییس جمهوری بجوی
حالا به هر قیمتی
20 سال با تعییر قوانین توانسته در قدرت بماند
انگاری که قطع رجال امده
بدترین و سخت ترین ازمایش الهی پست و مقام و ثروت است
آخرین اخبار