آماده شدن اروپا برای اعمال فشاری جدید بر بن‌بست مذاکرات هسته‌ای

مقامات اروپایی ادعا کردند در تلاش هستند با اعزام یک نماینده به ایران فشار جدیدی را بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای اعمال کنند.

به گفته دیپلمات های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای انجام یک فشار جدید بر توافق هسته‌ای با ایران هستند و به ادعای همین دیپلمات‌ها پیشنهاد فرستادن «انریکه مورا» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات به تهران را به منظور عبور از بن ‌بست ایجاد شده، مطرح شده است.

بنابر گزارش وال استریت ژورنال انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات اتحادیه اروپا، به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست باز کند. منابع آگاه اما در این خصوص افزودند که ایران تاکنون به دعوت از مورا، پاسخ نداده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مذاکرات وین از ۲۰ اسفند دچار وقفه طولانی شد، اما در آن مقطع، مقامات غربی و ایرانی می‌گفتند که متن توافق تقریبا کامل شده است. به ادعای این رسانه آمریکایی، این توافق در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست‌های تهران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان «تروریستی»، با مشکل مواجه شده است.

براساس گزارش وال استریت ژورنال با امتناع تهران از مذاکره مستقیم با واشنگتن تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند، مقامات اروپایی حتی در حالی که پایتخت‌های غربی تمرکز خود را معطوف درگیری در اوکراین کردند، سعی داشتند مذاکرات را پویا نگه دارند. مورا نیز در اواخر ماه مارس به ایران سفر کرد تا مشکل نامگذاری تروریستی را حل کند اما دست خالی بازگشت.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بازگردانند و روشن کنند که مذاکرات ممکن است (بی‌نتیجه) پایان یابد، مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.  ازسرگیری گفت‌وگوها طی تماسی در ۲۳ آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و (جوزپ بورل) همتای او در اتحادیه اروپا مطرح شد.

وال استریت ژورنال مدعی شد ایران تاکنون با پیشنهاد آمریکا مبنی بر این که عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. همچنین مقامات آمریکا تاکید کرده‌اند حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر این کشور روبرو خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
توافقی که در آن نیرنگ و فریب باشه و هدفش جلوگیری از حقوق ماست همون بهتر که شکل نگیره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۰۹:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اروپا بعد از ترور سپهبد شهید سلیمانی و همراهانش و خروج یک طرفه امریکا از برجام باید و باید و باید سه 3 بار تاکید کردم: برود امریکا و با امریکا به برجام برگردد. صحنه صحنه جرم است و باید بازسازی شود. دادگاه رسمی است. کسی حق بر هم زدن نظم را ندارد. اروپا در حدی نیست که از طرف امریکا نظر بدهد. امریکا مرتکب جرمی بسیار سنگین شده و اروپا فقط از طرف اروپا میتواند موقعی که ما اجازه بدهیم لب به کلام بگشاید. نه هر وفت و هر چیز که دلش بخواهد بگوید. قانون دور زدنی نیست. چون قانون یک طرفه نیست. قانون بی طرف است. کسی نمیتواند چیزی را به ایران دیکته کند. نه امریکا نه اروپا و نه همپالگی هایشان. نخست وزیر سوید که میگوید : چه خوب چه بد را هم بیاورید ببینیم جورج فلویدها چرا کشته میشوند برای خوب میکشید یا برای بد؟ دمکراسی را ما در ایران به شما تفهیم اتهام میکنیم. جنایات جنگی امریکا در مقابل روسیه به برجام اضافه خواهد شد. حقوق بین الملل را از قم و تهران به اروپا و امریکا اموزش میدهیم. استاد دکتر محمد مصدق. سوربون فرانسه دانشکده حقوق بین الملل.
Iran (Islamic Republic of)
نااشنا
۰۳:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
از اول هم نباید به غربیها اعتماد میشد این نتیجه اعتماد چشم بسته به غربیهایی است که هرگز نباید حنی برای لجظه ای به انها اعتماد کرد پس نباید هرگز و در هر شرایظی به انها اعتماد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
کوتاه نیایید بدتر از این نیمشه
آخرین اخبار