دانشگاه سمنان در تکثیر یوزپلنگ آسیایی همکاری داشت

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان گفت: این دانشکده در شناسایی بهترین زمان جفت‌گیری یوز ماده «ایران» از طریق نمونه‌گیری و آزمایش همکاری داشت.

آقای یوسفی گفت: دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان با هدف همکاری در تکثیر یوزپلنگ آسیایی، نحوه نمونه گیری مدفوع یوزپلنگ ماده به محیط بانان را آموزش داد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان می گوید: پس از جمع آوری نمونه‌ها در یک دوره ۳ ماهه و ارسال آن‌ها به دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان، میزان هورمون استروژن نمونه‌ها برابر با پروتکل ابداعی و آزمایشات انجام شده در سایر کشور‌ها در آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته این دانشکده، اندازه گیری و زمان دقیق فحلی (زمان جفت گیری) یوز ماده در هر ماه تعیین و به محیط زیست اعلام شد.

آقای یوسفی گفت: پس از ۲ الی سه دوره تکرار این مراحل، جفت گیری و آبستنی یوز ماده (ایران) صورت گرفت که منجر به تولد سه توله یوز شد که این اتفاق نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت بود.

یازدهم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و پس از ۲ سال تلاش شبانه روزی متخصصان، "ایران " تنها ماده‌یوز زادآور مرکز تحقیقات بین المللی پارک ملی توران با "فیروز" یوز نر جوان زنده گیری شده از طبیعت مقدمه عمل لقاح را پس از ۳ مرحله معرفی و جداسازی انجام داد که خوشبختانه سه توله یوزپلنگ نر با موفقیت به دنیا آمدند که یک توله یوز به دلیل ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی آن تلف شد.

کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان زیستگاه‌های اصلی یوز، تا به امروز مشاهده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.