رزمایش تشدید نظارت بر بازار در حال اجرا است

سرپرست صمت گلستان گفت:با بسیج همه نیروهای بازرسی این اداره کل، بازرسی اصناف ، همیاران بسیج و تعزیرات حکومتی رزمایش تشدید نظارت بر بازار در حال اجراست.

درویش علی حسن زاده در برنامه زنده رادیویی روزنه صدا و سیمای مرکز گلستان گفت: در راستای اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، قیمت جدید ۴ قلم کالای اساسی بزودی اعلام خواهد شد.

او گفت: سایر اقلام کالایی به دو گروه متاثر از قیمت این ۴ قلم کالا و غیر متاثر از قیمت این کالا‌ها تقسیم می‌شوند که قیمت گروه متاثر توسط ستاد تنظیم بازار کشور و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعیین و اعلام می‌شود .

او گفت: سایر اقلام نیز تغییری در قیمت نخواهند داشت و لازم است همه تولیدکنندگان و صنوف به این موضوع توجه کنند و کسانی که از روی غفلت بسمت عرضه کم و احتکار کالا بروند بدون هیچ گونه اغماضی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گفته حسن زاده، در خصوص نظارت بر بازار نیز طی چند روز گذشته برنامه‌هایی را منسجم‌تر و مفصل‌تر از قبل آغاز کرده ایم و با بسیج تمامی نیرو‌های بازرسی اداره کل صمت، بازرسی اصناف، همیاران بسیج و تعزیرات حکومتی رزمایش تشدید نظارت بر بازار در حال اجرا ست.

او گفت: همچنین از آنجائی که جرایم متخلفین حوزه تولید و بازار بازدارنده نبود با تصمیم سران قوا اختیارات ویژه‌ای به تعزیرات حکومتی داده شده تا با متخلفین با جرایم سخت و سنگین برخورد شود.

 

جرایم سنگین و سخت در انتظار متخلفین اقتصادی


درویش علی حسن زاده گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیم بزرگی گرفته شده و دولت در پی مصوبه بودجه اجرای طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

او گفت: از سال ۱۳۹۷ که بحث ارز ترجیحی مطرح بوده بخشی از کالا‌های اساسی از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است، ولی مردم از این روند رضایت نداشتند، زیرا دولت یارانه را پرداخت می‌کرد، ولی شاید این یارانه به دست مردم نمی‌رسید.

حسن زاده گفت: لذا سیاست تخصیص ارز ترجیحی با وجود این که هدفش رسیدگی به اقشار کم درآمد بود در عمل نتوانست موفقیت آمیز عمل کند و فقط در سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز برای تامین چند قلم کالای اساسی تخصیص داده شده است که هر دلار ۴۲۰۰ تومان بوده است و اگر قیمت ارز نیمایی را تقریبا ۲۴۰۰۰ تومان در نظر بگیریم یعنی دولت به ازا هر دلار ۲۰۰۰۰ تومان ما به التفاوت پرداخت کرده است که حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گفته وی، پیش بینی‌ها حاکی از این بود که دولت برای سال ۱۴۰۱ جهت تأمین کالا‌های اساسی باید حداقل ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دهد.

او گفت: اگر بر مبنای ارز ۲۴۰۰۰ تومانی محاسبه شود مابه التفاوت هر دلار ۲۰۰۰۰ تومان عملاً در طول سال ۱۴۰۱ قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه دولت باید پرداخت می‌کرد که باز در چرخه معیوب و ناسالم قرار می‌گرفت.

او گفت: لذا دولت باستناد قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیم به اجرای این طرح گرفت، که واقعی شدن قیمت‌ها در مقایسه با کشور‌های همایسه، جلوگیری از خروج یارانه‌های مستقیم مردم از کشور در قالب صادرات برخی از کالا‌ها نظیر ماکارونی، شیرینی جات و ... که بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه را تهیه، تولید و سپس صادرات می‌کردند، کاهش شدید قاچاق کالا و خروج غیر رسمی بدلیل نزدیک شدن قیمت‌ها با قیمت کشور‌های همجوار از جمله اهداف اجرای این طرح است.

به گفته حسن زاده، پرداخت کمک معیشتی برای سه دهک اول جامعه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان برای هر ماه و برای دهک‌های ۴ تا ۸ جامعه به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان از جمله اقدامات دولت برای حمایت از مردم بود که برای دو ماه اول واریز و اجرایی شد.

او گفت: همچنین پرداخت یارانه نان و دارو‌های خاص در قالب بسته‌های تعریف شده برای همه اقشار جامعه که بزودی نحوه اجرای آن اعلام می‌شود، از دیگر اقدامات دولت خواهد بود که خود موجب کاهش شدید ضایعات نان و مصرف این برکت خداوند برای موارد دیگر خواهد شد و البته کیفیت نان هم افزایش می‌یابد.

حسن زاده گفت: همچنین از آنجائی که جرایم متخلفین حوزه تولید و بازار بازدارنده نبود با تصمیم سران قوا اختیارات ویژه‌ای به تعزیرات حکومتی داده شده تا با متخلفین با جرایم سخت و سنگین برخورد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار