مقامات سوئد اعلام کردند به طور رسمی خواهان پیوستن به سازمان ناتو هستند.

مقامات سوئد امروز (دوشنبه) رسما درخواست پیوستن به ناتو را برای اعضای این پیمان نظامی ارسال کردند. براساس گزارش اسپوتنیک «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز اعلام کرد از کلیات عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کند.

به گزارش الجزیره وزیر امور خارجه دانمارک نیز در خصوص این درخواست گفت: ما از تصمیم تاریخی سوئد برای درخواست عضویت در ناتو حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای اطمینان از پیوستن سریع این کشور انجام خواهیم داد.

این درحالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ساعتی پیش اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف نفوذ در کشور‌های همسایه‌ی این کشور از مرز‌های ژئوپلیتیکی خود عبور کرده است که واکنش روسیه را می‌طلبد. 

پیش از این در نشست غیررسمی وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برلین اعلام شد اگر فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو آمادگی داشته باشند، اروپا نیز آمادگی حمایت از آن‌ها را دارد.

کارشناسان بر این باورند با عضویت کشور فنلاند در ناتو که مرز‌های طولانی زمینی با روسیه دارد، تنش‌ها میان دو طرف می‌تواند تشدید شود. رئیس کمیسیون دفاعی مجلس فدرال روسیه پیش‌تر گفته بود در صورت پیوستن فنلاند به پیمان ناتو، روسیه نیروهایش را در مرز با فنلاند تقویت خواهد کرد.

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند فنلاند به زودی درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه می‌کند. رئیس جمهور فنلاند اعلام کرد او به اتفاق شورای وزیران (دولت) تصمیم گرفتند، درخواست عضویت این کشور برای پیوستن به ناتو را ارائه کنند.

سوئد و فنلاند که پیشتر موضع بی طرفانه‌ای داشتند در پی حمله روسیه به اوکراین اکنون به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو هستند اما ترکیه در این باره ابراز نگرانی کرده است. حتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد کشورهای حوزه اسکاندیناوی مکانی برای حضور تروریست‌ها تبدیل شدند و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به آن‌ها اطمینان کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Romania
7891
۰۶:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سوید رسما قبر خود را کند.
United States of America
7891
۰۰:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه تصمیم میگیرد که ناتو باشد یا نباشد. بعدا اگر ناتو بود سوید هم برود ناتو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خاک بر سر پوتین شد حالا باید به سوئد هم حمله کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اميدروارم اين كشور تروريست پرور توسط پوتين نابود شود.
آخرین اخبار