استان همدان پیشگام در اجرای طرح بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بر اساس شاخص کشوری این استان در اجرای طرح بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی از میانگین کشوری جلوتر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین روحانی‌نژاد گفت: همدان در اجرای طرح هادی مبداء بوده و در این بخش از میانگین کشوری جلوتر است و در سایر بخش‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌های مطلوبی که دارد می‌تواند گام‌های بلندی بردارد.

روز گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین حسین روحانی‌نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این استان سفر کرد و امروز همراه   مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با استاندارهمدان دیدارو از طرح‌های مسکن ملی و روند ساخت بازدید کردند.

او گفت: استان همدان در بخش مسکن یک کارگاه زنده، با نشاط و پرتحرک است به طوری که صد‌ها نفر از مردم استان به واسطه ساخت این طرح فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی‌نژاد در ادامه گفت: بنیاد مسکن با ورود به نوسازی مساکن آسیب‌دیده پس از وقوع بلایای طبیعی، گام بزرگی برمی‌دارد و اقدامات این نهاد در جهت جهاد تبیین بوده و در جامعه امیدآفرینی می‌کند.

او گفت: فعالان بنیاد مسکن فرزندان انقلاب هستند و در بازسازی، جغرافیای کشور را در نظر می‌گیرند به این صورت که ابتدا دستگاه‌های امدادرسان وارد شده و سپس بنیاد مسکن برای بازسازی در هر نقطه از کشور که نیاز باشد وارد صحنه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در ۱۴ نقطه از کشور بازسازی بنیاد مسکن انجام شده وتاکید رهبر انقلاب نیز بر جدی گرفتن بازسازی به ویژه پس از وقوع سیل و زلزله و بازگرداندن امید به جامعه است.

او گفت: وجود تنها پژوهشکده سوانح طبیعی در کشور که از گرید علمی برخوردار بوده و در سطح بین‌المللی مطرح است، مشغول مطالعات عمیق از مناطق حادثه‌دیده ست و بر اساس آخرین یافته‌های علمی کار را پیش می‌برد.

او در خصوص بافت فرسوده و مناطق حاشیه شهر‌ها با ابراز نگرانی گفت: اگر حادثه‌ای اتفاق بیافتد، در حاشیه شهر‌ها با فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد چراکه تراکم جمعیت در این بخش‌ها زیاد است بنابراین با توجه به ظرفیت بنیاد مسکن انتظار می‌رود در این مناطق نیز به ساماندهی مساکن پرداخته و نگرانی‌ها را برطرف کند.

حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: انتظار ما این است که خیرین مسکن ساز نیز ورود کرده و با همراهی مردم هر چند این همراهی اندک باشد بتوانند به دولت و بنیاد کمک کنند چراکه معتقدیم مردم باید در این امر همراه باشند.

او در ادامه گفت: بنیاد مسکن در طرح‌های ملی نظیر مسکن ملی، اقدام ملی و مسکن مهر در کنار دولت است و رئیس جمهور معتقد است ساخت یک میلیون مسکن در کشور، امری شدنی است.

به گفته نماینده، ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور؛ زیرساخت انجام طرح‌های مسکن در کشور آماده بوده، تسهیلات فراهم است و صندوق تشکیل شده است.

حجت الاسلام روحانی نژاد گفت: اولویت طرح نهضت ملی مسکن، قانون جهش تولید مسکن بوده و مطابق مصوبه مجلس، سالانه باید یک میلیون مسکن برای افراد نیازمند تولید شود.

او می‌گوید برای اجرای این قانون عزم جدی دولت را می‌طلبد و دولت سیزدهم برای اجرای این طرح عظیم مصمم بوده و با همه وجود به صحنه آمده تا در طول ۴ سال، ۴ میلیون مسکن در کشور تولید کند.

او گفت: بنیاد مسکن که به عنوان یک نهاد انقلابی همواره در طرح‌های ملی به یاری دولت آمده، در اجرای طرح مسکن ملی نیز وارد میدان شده و از ساخت سالانه یک میلیون واحد و با فراهم کردن شرایط از سوی دولت، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن را بر عهده گرفته که جامعه هدف آن نیز روستا‌ها و شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی‌نژاد گفت: البته کار بنیاد مسکن فقط محدود به این جامعه هدف نبوده و در کلان شهر‌ها و بخشی از شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر زیر ورود کرده که استان همدان در این بخش جز استان های مطرح است.

او در خصوص طرح شهرک شهید بهشتی همدان گفت: این طرح در دو فاز طراحی شده که یک فاز در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار و ۹۱ هزار متر مربع، در ۱۸ بلوک، ۷ طبقه و ۶۹۰ واحد در حال ساخت بوده و با پشرفت ۲۴ درصدی مواجه است. بخش دیگر نیز طرح ۱۰۰۰ واحدی است که مقدمات آن در حال فراهم سازی بوده و در ۱۱.۵ هکتار زمین، ۱۳۰ هزار متر مربع ساختمان، ۲۵ بلوک و ۷ طبقه احدئاث خواهد شد.

او به ۱۰۶ هزارمین واحد مقاوم سازی شده در روستای سنگستان هم اشاره کرد و می‌گوید: به طور حتم بنیاد مسکن نمی‌توانست به تنهایی کار را انجام داده و به این جا برساند و این نتایج ارزشمند با کمک و همدلی مردم به ثمر نشسته است که امیدوارم این همراهی همواره جاری باشد تا نظام به اهداف خود در ساخت مسکن به ویژه برای محرومان و نیازمندان برسد.

او گفت: بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد می‌سازد که ۵۲ تاکنون درصد از واحد‌ها در کشور نوسازی و مقاوم سازی شده و در افق ۱۴۱۰ جشن پایان نوسازی و مقاوم سازی را به صورت ملی برگزار خواهیم کرد.

مسکن همدان در سطح کشور جزو گران‌ترین شهر‌ها به شمار می‌آید

نماینده، ولی فقیه در استان همدان هم گفت: در شهر همدان مسکن جزو گران‌ترین کالا‌ها بوده و به عبارت دقیق تر، همدان در سطح کشور جزو گران‌ترین شهر‌ها به شمار می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی گفت: بعد از انقلاب در عرصه مسکن اتفاقات مبارکی افتاده، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد؛ برای مثال در بخش مسکن روستایی که پوشش آن در اول انقلاب ۷۰ درصد بوده بعد‌ها با مهاجرت فراوان مواجه شده، کاهش یافته و در برخی مواقع آسیب دیده است.

نماینده، ولی فقیه گفت: بنیاد مسکن استان دربرخی بخش‌ها پیشگام است و ظرفیت‌هایی بیش از این دارد و دولت باید بیشتر به این نهاد و پتانسل هایش توجه کند و با این وصف، در شهر همدان مسکن جزو گران‌ترین کالا‌ها بوده و به عبارت دقیق تر، همدان در سطح کشور جزو گران‌ترین شهر‌ها به شمار می‌آید.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی از اقدامات صورت گرفته و لزوم تسریع فعالیت‌ها قدردانی کردو گفت: در مسکن ملی اتفاق خاصی تاکنون نیفتاده که امیدوارم کار‌ها سرعت عمل بیشتری بگیرد چراکه شواهد نشان میدهد از برخی استان‌ها عقب هستیم.

بنیاد مسکن در بهسازی بافت فرسوده وارد میدان شود

استاندار همدان نیز گفت ۱۲۰ هزار نفر برای طرح مسکن ملی نام نویسی کرده اند که از این تعداد ۴۸ هزار نفر واجد شرایط بوده و برای اجرای فاز اول نگرانی خاصی وجود ندارد.

علیرضا قاسمی فرزاد در ادامه گفت: بنیاد مسکن در بخش‌های مختلف فعالیت‌های خود بسیار منسجم عمل کرده، به ویژه در بخش مسکن روستایی که با نوسازی، بازسازی و توسعه روستایی عملکرد قابل تاییدی داشته است.

او گفت: موضوع مهم این است که ما، در شهر همدان و سایر شهر‌های استان بافت فرسوده زیادی داریم که در این بخش نیز باید از بنیاد مسکن کمک بگیریم.

او بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی را لازم و ملزوم یکدیگر خواند ومی گوید: در ساخت ۱۰۰ هزار واحد در همدان که ۵۰ هزار واحد آن برای امسال برنامه ریزی شده باید همه پای کار باشند تا کار به موقع و با کیفیت قابل قبول، به مردم تحویل داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.