آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی جلوی قاچاق دام را می گیرد

مردمی سازی یارانه ها، موجب آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی و تعادل در بازار مصرف و مانع از قاچاق گوشت به خارج مرز‌ها می شود.

طبق آمار‌ها سالانه ۴۷ هزار تن نهاده دامی در کشور توزیع می‌شده است که با وجود اینکه ۳ هزار تن بیشتر از نیاز کشور بود، اما بازهم دامداران از کمبود نهاده‌ها ناراضی بودند.

به نظر می رسد با مردمی شدن یارانه‌ها حالا توزیع نهاده‌ها بهتر شود.

در استان همدان هم حدود ۴۰۰ هزارتن نهاده پارسال توزیع شده است. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز ۲۸ اردیبهشت در نامه‌ای قیمت جدید نهاده‌های دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا را در سامانه بازارگاه اعلام کرد.

عباس عسکرزاده گفته است: با عنایت به مردمی‌سازی و اصلاح سیاست ارز ترجیحی و ضرورت تأمین به‌موقع نهاده‌های موردنیاز دام و طیور کشور و همچنین تغییرات جهانی قیمت این کالاها، ضروری است فرایند تعیین قیمت‌ها در سامانه به‌گونه‌ای انجام پذیرد که خللی در فرایند تأمین نهاده‌ها اتفاق نیفتد، لذا باتوجه به تعیین و اعلام سقف قیمت فروش نهاده‌های ذرت، جو و کنجاله سویا در مبادی ورودی به‌شرح زیر، مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود تا قیمت جدید این نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی اعمال گردد.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت ۱۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۶۳۰۰ تومان تعیین شد. پیش از این اتحادیه دامداران هم قیمتی اعلام کرده بود که نسبت به این قیمت‌ها بالاتر بود.

با این روند بعد از آزاد سازی یارانه ها قیمت موادغذایی افزایش و در کنار آن قاچاق مواد مصرفی و سوء استفاده از ارزهای ترجیحی حذف می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.