فاطمه و امیرعلی، محبوب‌ترین نام‌های مورد علاقه مردم استان قزوین

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: فاطمه با ۲۶۶ فراوانی و امیرعلی با ۲۸۰ فراوانی محبوب‌ترین نام‌های مورد علاقه مردم استان قزوین هستند.

صومی، مدیرکل ثبت احوال استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: نرخ رشد جمعیت سالیانه محاسبه می‌شود که میانگین کشوری هفت دهم درصد و استان قزوین هم نیم درصد است که از نرخ کشوری بسیار پایین‌تر است.

 از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ پدیده انفجار جمعیت در کشور رخ داد و بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۶.۱ درصد به سالمندان کشور اضافه شد.

 حدود ۷۰ درصد جمعیت کشورمان در سنین بین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند و جوان محسوب می‌شوند و می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

 سال ۱۴۰۰ و پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی کشور، استان قزوین ۱.۳ دهم درصد افزایش جمعیت داشته است که این رقم نسبت به ۲۰ سال پیش در استان بسیار پایین است.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ استان قزوین در حال حاضر یک میلیون و ۳.۳ هزار نفر جمعیت دارد.

در مورد ولادت در کل استان در سال ۹۹ چهارده هزار و ۷۶۹ واقعه به ثبت رسیده و در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۵۸ واقعه ثبت شده است که ۲.۶ درصد افزایش داشتیم که آبیک کمترین میزان ولادت و قزوین بیشترین میزان ولادت را داشته اند.

 در مورد وفات ۸ هزار و ۶۷۵ و در سال ۹۹ و ۸ هزار و ۶۴۲ واقعه در سال گذشته ثبث شد که ۴ دهم درصد کمتر بوده است که تاکستان بیشترین و آوج کمترین میزان ثبت فوتی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در مورد ازدواج در سال ۹۹ هشت هزار و ۵۶۹ فقره ازدواج ثبت شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ هشت هزار و ۹۴۵ نفر بوده است که ۴.۴ درصد افزایش داشتیم که آوج بیشترین ازدواج و آبیک کمترین میزان ازدواج را داشته اند.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان قزوین در سال ۱۳۹۹ دو هزار و ۸۴۱ طلاق در استان ثبت شده است که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار و ۲۹۹ فقره افزایش داشته است که تاکستان کمترین و بوئین زهرا و قزوین بیشترین میزان طلاق را ثبت کرده اند.

میانگین سن ازدواج در استان قزوین برای خانم‌ها ۲۴ و آقایان ۳۰ سال است و متأسفانه میانگین طلاق در خانم‌ها ۳۰ و آقایان ۳۵ سال است.

 فرایند‌های صدور کارت ملی و شناسنامه جدید در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود و سامانه ثبت احوال در اختیار برخی از وزارتخانه‌ها قرار گرفته است تا بتوانند استعلام‌های لازم را دریافت کنند.

در گذشته وقتی ازدواج ثبت می‌شد در مدت ۱۵ روز باید اعلامیه ازدواج به ثبت احوال ارسال می‌شد، اما امروزه این فرایند به صورت تمام الکترونیک انجام می‌شود و جلوی سوء استفاده و ازدواج مجدد گرفته شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: در حال حاضر ۱۷ دفتر پیشخوان، امور ثبت احوال را به صورت انجام می‌دهند و ۱۰ دفتر هم در کل استان به جمع دفاتر پیشخوان ثبت احوال اضافه می‌شوند تا مجموع دفاتر برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم استان به ۲۷ عدد برسد.

شهرستان قزوین بیشترین میزان دفاتر پیشخوان ثبت احوال و شهرستان البرز هم با ۳ دفتر، کمترین میزان دفاتر را دارند و باید ارتقاء پیدا کنند.

به گفته صومی، هر ماه به طور استثناء، از دفاتر پیشخوان بازرسی می‌شود و مبالغ ارائه خدمت به مشتریان، به صورت تمام الکترونیک دریافت می‌شود.

فاطمه با ۲۶۶ فراوانی، رستا با ۱۶۰ فراوانی، زهرا با ۱۵۶ فراوانی، آوا با ۱۳۵ فراوانی و دلسا با ۱۱۹ فراوانی، محبوب‌ترین نام‌های بانوان در استان قزوین در سال ۱۴۰۰ هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین تصریح کرد: امیرعلی با ۲۸۰ فراوانی، آریا با ۱۵۳ فراوانی، امیرعباس با ۱۵۳ فراوانی، آراد با ۱۴۹ فراوانی و آیهان با ۱۴۸ فراوانی، محبوب‌ترین نام‌های آقایان در استان قزوین در سال ۱۴۰۰ هستند.

 به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۹ پسر در استان قزوین به دنیا می‌آید.

 از کل جمعیت استان قزوین یک میلیون و ۴۸ هزار نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند هستند و یک میلیون و ۲۴ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده اند که ۸۸۶ هزار فقره کارت ملی صادر شده است.

 ۱۳۸ هزار فقره در حال چاپ هستند و بقیه کارت‌های چاپ و صادر نشده تا پایان شهریور ماه صادر می‌شود.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان قزوین، از سال ۹۸ تا کنون بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، آن دسته از اداره‌هایی که به سامانه آنلاین ثبت احوال متصل هستند نباید کپی مدارک هویتی را دریافت کنند که متأسفانه هنوز بسیاری از نهاد‌ها و اداره‌ها بابت اینکه باید برای استعلام هویت هزینه‌ای را به حساب خزانه کل کشور پرداخت کنند، به همین دلیل از مراجعین، کپی مدارک هویتی دریافت می‌کنند.

وی افزود: ۵۸ هزار جلد شناسنامه سال گذشته در استان قزوین صادر شده که تاکنون این رقم به ۸۱۷ هزار جلد رسیده است که حدود ۶۳ درصد مردم استان قزوین شناسنامه مکانیزه دارند.

صومی بیان داشت: افراد برای دریافت شناسنامه مکانیزه جدید باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و ظرف یک هفته شناسنامه جدید برای آن‌ها صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین تأکید کرد: اتباع بیگانه برای دریافت مدارک هویتی باید به اداره امور اتباع خارجی مراجعه کنند که پس از تأیید، مدارک هویتی برای آن‌ها صادر می‌شود.

 برای اتباع افغانستانی شناسنامه صادر نشده و فقط کارت تابعیت صادر می‌شود.

 در استان قزوین در یک سال گذشته ۵۱ شناسنامه برای فرزندان زاده شده از مادران ایرانی و پدران خارجی صادر شده است.

 در مورد تغییر نام، اگر نام مورد درخواست متقاضی، دارای فراوانی بیشتری باشد این فرایند از طریق ثبت احوال انجام می‌شود، اما اگر دارای فراوانی کمی باشد فقط از طریق دادگستری امکانپذیر خواهد بود.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین از مردم استان قزوین فقط ظرف مدت ۱۵ روز پس از تولد فرزندشان برای دریافت شناسنامه ولادت جدید اقدام کنند و برای ثبت موارد فوتی هم فقط ۱۰ روز فرصت دارند که به اداره ثبت احوال مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار