دولت نجات ملی یمن خواستار تمدید آتش بس شد

با وجود نقض مکرر آتش‌بس از سوی ائتلاف متجاوز، دولت نجات ملی یمن خواهان ادامه دار بودن آتش‌بس به نفع مردم این کشور، شد.

دولت نجات ملی یمن بار دیگر از سازمان ملل متحد خواست تا با فشار بر کابینه هوادار ائتلاف متجاوزان در این کشور، آنان را وادار کند به آتش بس متعهد باشند و مفاد آن از جمله بازگشایی گذرگاهها‏، معابر و جاده‌ها را اجرایی کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان، وزارت حمل و نقل در صنعاء در این باره گفت‏: جاده میان دو استان الحدیده و تعز گشوده شد ضمن اینکه سازمان امور حمل ونقل جاده‌ای هم خبر داد آن بخش از جاده المبرز جبل راس به شهرستان حیس در استان حدیده، که در کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی بود آماده عبور مسافران شده است و طرف مقابل هم باید بخش دیگر این جاده را بگشاید.

همچنین منابع سیاسی از یمن خبر می‌دهند، آمادگی‌ها برای آ‎غاز مذاکرات در امان، پایتخت اردن، ادامه دارد و این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل متحد خواهد بود. این منابع افزودند: طرف‌های درگیر، اسامی اعضای هیئت‌های ویژه مذاکره کننده برای گشودن جاده‌ها و گذرگاه‌ها در استان تعز را آماده کردند، برای این مذاکرات چهار نفر از هر طرف مشخص شده اند. البته در این زمینه و به صورت مشخص برای بازگشایی گذرگاه شمالی، دوطرف با حضور شخصیت‌های محلی مذاکراتی داشتند، اما مذاکرات بی نتیجه بود.

تا به الان دفتر هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن زمانی را برای مذاکرات اعلام نکرده است.

با توجه به اینکه زمان آتش بس، دوم ماه آتی به پایان می‌رسد کارشناسان می‌گویند، اینکه اجرایی شدن بند‌های مختلف آتش بس به پس از پایان این دوره موکول می‌شود نشان از آن است که ائتلاف متجاوزان در پی وقت کشی است تا خود را برای درگیری‌های دیگر آماده کند.

با توجه به سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان به واشنگتن، به نظر می‌رسد کشور‌های متجاوز امید دارند بتوانند حمایت آمریکا را جلب کنند به ویژه اینکه به درخواست عربستان، احمد بن مبارک وزیر امور خارجه یمن نیز دیداری از آمریکا خواهد داشت. منابع سیاسی می‌گویند تحرکات اخیر عربستان تلاش‌هایی در زمینه‌های دفاعی و نظامی و رسیدن به هماهنگی‌هایی است که بتواند ورود نفت عربستان به بازار جهانی را تضمین کند.

این تلاش‌ها در شرایطی است که امید‌ها برای تمدید آتش بس در یمن کم رنگ شده است ضمن اینکه ائتلاف (متجاوزان) با مانع تراشی در مسیر واردات مشتقات نفتی به بندر حدیده، نادیده انگاشتن خواسته‌های دولت نجات ملی درباره فعالیت فرودگاه صنعاء و مانع تراشی در برابر پرداخت حقوق کارکنان همچنان در مسیر آتش بس سنگ اندازی می‌کند ضمن اینکه شکست دیدار اخیر نماینده سازمان ملل متحد با شورای ریاست جمهوری نیز شرایط را دشوارتر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار