گلایه کلزاکاران از نبود ناظر جهاد کشاورزی در مراکز خرید خصوصی کلزا

برخی از کشاورزان کلزا کار گلستانی از نبود ناظر جهاد کشاورزی در مراکز بخش خصوصی خرید کلزا گلایه دارند.

برداشت کلزا در استان گلستان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده و این محصول با قیمت تضمینی ۱۵هزار تومان از سوی دولت و حداقل قیمت ۲۳هزار تومان از طرف بخش خصوصی از کلزاکاران گلستانی خریداری می‌شود.

در زمان خرید کلزا عواملی نظیر میزان رطوبت و درصد وجود مواد خارجی در قیمت گذاری آن نقش دارد.

برخی کلزاکاران می‌گویند: بعضی مراکز خصوصی در زمان دریافت محصول کلزای ما می‌گویند درصد رطوبت کلزا بالاست و از خرید این محصول خودداری می‌کنند و یا قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب پیشنهاد می‌کنند که به دلیل نبود ناظر از طرف جهاد کشاورزی صحت سنجی ادعای این مراکز خرید درباره میزان رطوبت برای ما وجود ندارد.

این کشاورزان می‌گویند: دانه کلزا فساد پذیری بالایی دارد و مهلت نگه داری این محصول بیش از ۲۴ساعت نیست، به همین دلیل بسیاری از کشاورزان به  قیمت کمتر رضایت می‌دهند.

موسی خانی رییس اداره دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این باره گفت: رطوبت استاندارد خرید تضمینی در دانه کلزا ۱٠درصد و میزان مواد خارجی آن دو درصد است.

او گفت: هر چه میزان رطوبت این دانه افزایش پیدا کند از قیمت خرید آن کاسته می‌شود.

موسی خانی گفت: ناظران جهاد کشاورزی در مراکز خرید تضمینی حضور دارند، اما در مراکز خرید خصوصی یا توافقی نیازی به حضور ناظر نیست چراکه دو طرف توافق می‌کنند در چه قیمتی خرید و فروش انجام شود.

او گفت: کشاورزانی که در مراکز خصوصی نسبت به این موضوع گلایه دارند می‌توانند محصول خود را به مراکز دیگری برای فروش ببرند، اما اگر بعد از فروش متوجه شوند درصد رطوبت گفته شده درست نبوده است همان روز به جهاد کشاورزی مراجعه و اعتراض کنند.

موسی خانی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی همان روز به مرکز خرید مراجعه می‌کنند و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۴۲هزار هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت کلزا رفته است و پیش بینی می‌شود امسال حدود ۸٠هزار تن از این محصول برداشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.