حاکمیت معنویت بر دانشگاه خدمت رسانی به جامعه را بهتر خـواهد کرد

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: حاکمیت معنویت و اخلاق بر دانشگاه باعث خدمت رسانی بهتر به جامعه خواهد شد.

فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در دهمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: فضای دانشگاه به جهت ویژگی نخبگانی بودن هم الزامات و هم انتظاراتی ایجاد می کند.

او گفت: الزاماتی برای اهالی که در آن زیست و تنفس می کنند و انتظاراتی از سمت جامعه ای که چشم امید به سمت این دانشگاه دارد، برای اینکه سرریز تولیدات این فضای نخبگانی باید فضای عمومی کشور و جامعه را بتواند تعالی ببخشد و اداره کند و رشد دهد و نیازهای جامعه را پاسخ دهد‌.


به گفته فاطمی پور، برای اینکه دانشگاه بتواند انتظار و الزامات را پاسخگو باشد، گسترش فضای عقلانیت و فضای منطقی رو به رو شد در دانشگاه باید حاکم باشد که نیازمند آموزش و تمرین است و مناظره دانشجویان ایران یکی از این ماموریت هاست تا بتوانیم بر نسلی که در دانشگاه زیست می کند به این همفکری برسیم که بیشتر و دقیق تر با یکدیگر تعامل کنیم تا نتیجه ای از آن ببینیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: گفت و گو همیشه وجود دارد و مهم این است که آنها هدفمند، جهت دار و پایه عقلانیت و به دور از احساسات و جو و موج های موجود در جامعه اتفاق بیفتند.

او گفت: فرصت طراحی شده به عنوان یک رویداد ملی و یک مسابقه ملی حتما می تواند در فرهنگ سازی این امر مهم نقش جدی داشته باشد، البته قبل از فرهنگ سازی باید حتما تلاش کرد جامعه بیشتری را درگیر کرد و این فضا در دانشگاه شنیده، ساری و جاری شود.

به گفته فاطمی پور، دوستان ما در جهاددانشگاهی زحمت های زیادی کشیده اند؛ چرا که برگزاری این اتفاقات در دانشگاه حتما پشتیبانی و برنامه ریزی جدی می طلبد و همه باید کمک کنند تا این اتفاق مقداری سکه رایج کف دانشگاه شود، یعنی جامعه دانشگاهی بیشتر از اینکه حرف های منطقی و غیر رسمی و غیر جهت دار و بدون هدف در دانشگاه با هم بزنند فضا را به سمتی پیش ببریم تا این صحبت ها چالشی را مورد بحث قرار دهد و پیشنهادی برای حل مسئله ای داشته باشد و سوالی را در دانشگاه در ذهن مخاطب پاسخ دهد.


معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: باید موضوعات این مناظره ها باید به سمتی برود که بحث بین خوب و خوب تر را برای شناسایی بد و بدتر انتخاب کنیم و نتایج آن منجر به اتفاقات عینی و حل برخی چالش و مسائل، طرح ایده برای رفع برخی مشکلات و ارتقای نظام فکری و نظام زیست در فضای دانشگاه و به تبع آن زیست عمومی جامعه شود.

فاطمی پور اضافه کرد: نیازمندیم که اعتماد جامعه بیشتر شود و امروز بخشی از این اعتماد اجتماعی ضربه خورده است و فرصت گفت و گو می تواند آن را ترمیم کند، همچنین نیاز داریم که بدبینی ها نسبت به یکدیگر کمتر شود. آشنایی با نوع نگاه و نوع منظری که با مسائل نگاه می کنیم، می تواند به کاهش بدبینی ها کمک کند و به میزانی که نسبت به تفکرات یکدیگر دید منطقی تری داشته باشیم حتما نوآوری اجتماعی کشور افزایش می یابد و با این افزایش عقلانیت در فضای عمومی چه بخواهیم و چه نخواهیم به سمت کارآمدی و اصلاح مشکلات و جامعه آرمانی راحت تر حرکت خواهیم کرد.

او گفت: آنچه لازمه این اتفاق است پرهیز از برگزاری چنین رویدادهای مهم تنها با نگاه شکل گیری است که می تواند آسیب باشد؛ بنابراین باید مراقب کرد تا به ارتقای محتوی و عقلانیت و دانش و اخلاق در دانشگاه کمک کنیم.

به گفته فاطمی پور، طبیعتا بر دانشگاهی که عقلانیت و حاکمیت و اخلاق و معنویت و علم حاکم است، دانشگاه بهتری برای خدمت رسانی به جامعه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار