گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران

آنتونی بلینکن در تماس با فیصل بن فرحان آل سعود درباره چالش‌های برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود درباره افزایش همکاری‌های  بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای از جمله مذاکرات وین به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش العربیه، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که طرفین در این تماس در مورد چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و رفتار بی ثبات کننده تهران در منطقه گفتگو کردند.

بلینکن و بن فرحان همچنین به موضوع آتش بس یمن پرداخته و بلینکن با نادیده گرفتن نقض آتش بس از طرف سعودی، تلاش‌های عربستان را برای تمدید آتش بس در یمن و برقراری صلح تشکر کرد.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در همایشی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس پیشتر گفته بود: «دست ما به سوی ایران دراز است، پیشرفت‌هایی با ایران داشتیم، اما کافی نیست.کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در حال هماهنگی گفتگو با ایران هستند. تهران باید برای همکاری‌های آینده اعتماد سازی کند.»

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، چندی پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگو‌های سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
برنامه هسته ای ایران به کدام یک از این دو کشور مربوط میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
باشگاه باید بنویسی انچه رفتار بی ثبات کننده نامیده شده نه رفتار بیثبات کننده ایران
آخرین اخبار