قیس سعید از اعضای کمیسیون اروپا خواست تونس را ترک کنند

رئیس جمهور تونس پس از اینکه کمیسیون اروپا از رویکرد همه پرسی قانون اساسی در این کشور انتقاد کرده بود، از اعضای این کمیسیون خواست کشور را ترک کنند.

قیس سعید پس از پس از دیدار با  عثمان الجرندی، وزیر امور خارجه تونس با انتشار فیلمی در صفحه رسمی خود در فیس بوک گفت: «کمیسیون اروپا حق مداخله در امور داخلی تونس را ندارد و اعضای این کمیسیون باید فورا این کشور را ترک کند.»

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور تونس گفت: «آن‌ها حق ندارند خواستار برگزاری مجدد انتخابات یا برگزاری همه پرسی در تاریخ و به نحوی که خودشان مشخص می‌کنند، باشند. آنچه اتفاق می‌افتد دخالت پذیرفته نشده است و کشور ما مزرعه و باغی نیست که هر وقت بخواهند در آن دخالت کنند. ما نیازی به همراهی و کمک آن‌ها نداریم و در صورت لزوم از این کمیته خارج خواهیم شد.»

 در اوایل ماه مه امسال، قیس سعید فرمانی صادر کرد که در آن از رای دهندگان خواست تا در همه پرسی قانون اساسی جدید کشور در ۲۵ جولای رای دهند، در حالی که احزاب مخالف خواستار تحریم همه پرسی شدند.

سعید همچنین تصمیم گرفت که انتخابات پارلمانی را زودتر از موعد به ۱۷ دسامبر برساند و به خود حق تعیین سه عضو از هفت عضو کمیسیون انتخابات از جمله رئیس آن را داد.

در همان روز، در گزارشی از «کمیسیون اروپا» آمده است که «حکمی که رئیس جمهور تونس در ۲۲ مه اعلام کرد و از رای دهندگان به رفراندوم برای قانون اساسی جدید در تونس دعوت کرد، نه با قانون اساسی و نه با ریاست جمهوری همخوانی دارد. برنامه ریزی برای سازماندهی یک همه پرسی معتبر قانون اساسی در غیاب قوانین روشنی که در اوایل وضع شده اند، واقع بینانه نیست.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار