مدیر شبکه جام جم مطرح کرد؛

باید با تولید فیلم و سریال چهره واقعی حقوق بشر در ایران را نشان دهیم

جلسه مشترک مدیر شبکه جام جم و معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با موضوع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.

ملکی مدیر شبکه جهانی جام جم در نشست با کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشور گفت: ما با تثبیت جایگاه شبکه توانسته ایم سه کانال ۲۴ ساعته اروپا، آمریکا و آسیا را با کیفیت HD داشته باشیم. اما علی رغم این ایرانیان خارج کشور آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.

او افزود: هدف ما ضمن ایجاد شرایطی برای افزایش تعامل ایرانیان داخل و خارج کشور، حفظ هویت ملی، دینی و زبان فارسی آن‌ها و آگاهی مخاطبان از پیشرفت‌های کشور نیز می‌باشد.

به گفته ملکی متأسفانه نظام بین المللی به تبعیت از آموزه‌های لیبرالیستی غرب به سوی رویه‌های غیر دینی پیش رفته و طبعا فرآیند‌ها و گفتمان حاکم بر مباحث حقوق بشری که غرب دنبال می‌کند هم از همین دیدگاه لائیک نشات گرفته است. از طرف دیگر برنامه ریزی حساب شده امپراطوری رسانه ای غرب و در مقابل ضعف رسانه‌های کشور‌های مستقل، مسلمان و ضد استکباری موجب شده است تا غربی‌ها با تولید صد‌ها و هزاران فیلم، سریال، مستند، بازی‌های رایانه ای، انیمیشن، کتاب و نشریه در هر سال چهره‌ای خشن و تروریستی و ضدحقوق بشری از کشورهایی، چون ایران و نیز اسلام و تشیع نشان دهند و خود را مدافع حقوق بشر، صلح طلب و ناجی جهان جا بزنند.

باید با تولید فیلم و سریال چهره واقعی حقوق بشر در ایران را نشان دهیم

مدیر شبکه جام جم با اشاره به مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور و پایمال شدن حقوق اولیه برخی از آن‌ها در کشور‌های مدعی دفاع از حقوق بشر خواستار شد که قوای سه گانه برای حمایت همه جانبه و بدون شرط و شروط از آن‌ها اقدام کنند.

او معتقد است که باید با تولید فیلم، سریال، مستند، انیمیشن، چاپ کتاب و امثال آن وضعیت واقعی حقوق بشر در ایران و مختصات حقوق بشر در اسلام را تبیین و چهره واقعی و ضد بشری غرب را برای جهانیان افشا کنیم. سینماگران ما باید به جای تولید برخی فیلم‌های سیاه که با هدف برنده شدن در جشنواره‌های بین المللی، چهره‌ای سیاه و غیر منصفانه از کشور را نشان می‌دهند به خلق آثاری بپردازند که هویت، فرهنگ و تمدن صلح طلبانه و اخلاق مدار ایرانی و اسلامی را به جهانیان نشان دهد. اما باید به این نکته هم توجه کرد که رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی بدون کمک دستگاه‌های مختلف اجرایی نمی‌توانند در این زمینه گام‌های بلندی بردارند.

ملکی ضمن اشاره به جنایات فراوان افرادی، چون صدام، بوش پدر و پسر، مسعود رجوی، دونالد ترامپ و مشابه آن خبر داد: برنامه‌ای در قالب نمایش تلویزیونی با عنوان " محکمه تاریخ"را در دست تولید داریم که طی آن ناقضان حقوق بشر به صورت نمادین در حضور قضات عالی رتبه و خانواده‌های آسیب دیده از این جنایات با ارایه مدارک و اسناد متقن محاکمه می‌شوند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه هم گفت: امکانات برای ارائه تصویر از تهدیدات و مشکلات مرتبط با ایران و ایرانیان خارج از کشور محدود است؛ بنابراین ناچار به انجام کار گروهی و تیمی هستیم.

غریب آبادی معتقد است بهترین راه حل برای جذب اعتماد ایرانیان خارج از کشور، ارائه خدمات متناسب با نیاز‌های آنهاست؛ اگر ما صرفا بر موضوعاتی مانند جذب سرمایه و... متمرکز شویم، در واقع این امر به ذهن آن‌ها متبادر خواهد شد که قصد ما استفاده ابزاری از آنهاست. نگاه ما به ایرانیان مهاجر، نباید متفاوت از ایرانیان داخل کشور باشد؛ چرا که حاکمیت در خصوص همه افراد، صرف ایرانی بودنشان مسئولیت هایی دارد که باید انجام دهد.

وی همچنین در خصوص تهیه و تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: این طرح در جلسه شورای ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسید و به وزارت دادگستری محول شد؛ اما در حال حاضر پیش نویس آن در پژوهشگاه معاونت امور بین الملل قوه قضائیه آماده شده است که با انجام این مهم و تبدیل آن به قانون کار بزرگی صورت خواهد گرفت.

معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه ای توسط جریان مخالف در راستای ایران هراسی، بیان کرد: عده ای در خصوص ورود به ایران تردید دارند که قوه قضائیه برای رفع نگرانی آن‌ها سامانه «ثنا» را در سفارتخانه ها و کنسولگری های کشور‌هایی که تعداد ایرانیان آنجا زیاد بوده، راه اندازی و فعال کرده است. البته این سامانه مشکلاتی داشته که درصدد رفع آن‌ها هستیم.

به گفته غریب آبادی حدود ۴ هزار ایرانی در خارج زندانی هستند که از این تعداد، حدود ۲ هزار نفر، در ترکیه به اتهام قاچاق مواد مخدر و دزدی در حبس به سر می برند؛ با این حال ما وظیفه قوه قضائیه است که مانند سایر زندانیان از آن‌ها حمایت کند؛ بدین شکل که بسیاری از این افراد با زندانیان آن کشور‌ها مبادله می شوند؛ یا حتی در بسیاری از موارد، جرم زندانیان خارجی محبوس در ایران، به قدری سنگین بوده که مجازات اعدام برای آن‌ها صادر شده است؛ اما به منظور آزادی زندانیان ایرانی در کشور‌های مختلف، از اعدام مجرم چشم پوشی کرده و اقدام به مبادله زندانیان با تعداد بیشتر از ایرانیان زندانی در آن کشور‌ها می کنیم.

غریب آبادی در پایان خطاب به مدیر شبکه جام جم اعلام کرد: تولید چندین مستند و میان برنامه و نیز یک برنامه روتین با موضوع حقوق بشر و ارسال گزارش های مرتبط با نقض آن در سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های غربی برای بازتاب از شبکه جهانی جام جم از موارد مشترک همکاری ما خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار