سود رنج باغداران گلستانی در جیب دلالان

هر سال با شروع فصل برداشت محصولات باغی و کشاورزی در گلستان در سایه نبود نظارت‌ها سود کشاورزان به جیب دلالان و واسطه‌های فروش ریخته می‌شود.

یک باغدار گلستانی در این باره گفت: واسطه‌های فروش از من محصول هلوی باغم را کیلویی ۹ هزار تومان خریداری می‌کنند و همین میوه در بسیاری از استان‌ها با کیلویی بالای ۴۰ هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

او گفت: تمام هزینه‌های تولید یک محصول اعم از تهیه کود و سم و نگهداری با کشاورز و باغدار است، اما سود اصلی به جیب دلالان ریخته می‌شود.

این باغدار گلستانی گفت: وقتی تقاضا زیاد و عرضه کم باشد دلالان سو ءاستفاده می‌کنند و ارزش محصول را پایین می‌آورند.

او گفت: ما باغداران مجبور هستیم با قیمتی که دلال تعیین می‌کند کنار بیاییم در غیر این صورت مجبور هستیم محصول را به میدان بار بفرستیم، اما اگر زیرساخت صنایع تبدیلی در استان وجود داشته باشد اینگونه قیمت محصولات ما افت پیدا نمی‌کند.

پایین آوردن قیمت خرید نه تنها در محصولات باغی بلکه در سایر محصولات کشاورزی و حتی عسل هم وجود دارد و اینگونه دسترنج تولید کنندگان به جیب دلالان و واسطه‌های فروش ریخته می‌شود.

معاون باغی جهاد کشاورزی گلستان گفت: قیمت محصولات باغی را میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و اینگونه نیست که قیمت تضمینی و یا تکلیفی از سوی جهاد کشاورزی برای آن مشخص شود.

نوید فرهانی گفت: در زمینه خرید و فروش محصولات باغی نظارت خاصی وجود ندارد و کارشناسان جهاد کشاورزی در زمینه بهبود تولیدات باغی به باغداران کمک می‌کنند.

او گفت: کشاورز نمی‌تواند محصول تولیدی را خودش به دست مصرف کننده برساند از این رو لازم است واسطه‌ای وجود داشته باشد تا این محصولات را خریداری کند، به میادین بار برده و به متقاضیان عرضه کند.

فرهانی می‌گوید: میوه‌های باغی تابستانی پس از برداشت قابلیت نگهداری به مدت طولانی را ندارند و باید به سرعت مصرف شوند.

او گفت: ۳۰ درصد تولیدات باغی در خود استان و ۶۰ درصد این محصولات هم برای تازه خوری به استان‌های دیگر برای مصرف ارسال می‌شود و تنها ۱۰ درصد این محصولات که کیفیت مورد نظر کشور‌های همسایه را دارند، می‌تواند به کشور‌های اوراسیا صادرشود.

فرهانی گفت: داشتن صنایع تبدیلی یکی از راهکاری است که می‌تواند مانع از کاهش قیمت خریداران محصولات باغی شود و جهاد کشاورزی تسهیلات ویژه‌ای را برای افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری در این حوزه دارند در نظر گرفته است.

این گونه که از شواهد پیداست ماحصل رنج و هزینه‌ای که باغداران گلستانی برای تولید محصولاتشان متحمل می‌شود برایشان سودی ندارد و سود دسترنج آن‌ها به جیب دلالان و واسطه‌هایی ریخته می‌شود که با سودجویی از نبود نظارت بر قیمت‌ها ماحصل زحمت باغداران را به یغما می‌برند.

به گفته فرهانی پیش بینی می‌شود امسال از سطح تمام باغ‌های استان حدود ۳۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

۳۱ هزار و ۷۱۱ هکتار از مجموع ۳۹ هزار و ۴۰۲ هکتار باغ‌های موجود استان گلستان میوه می‌دهند و از این باغ‌ها حدود ۴۰ گونه میوه از جمله آلو، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، توت درختی، توت فرنگی، زردآلو، گوجه سبز، آلو طلایی، مرکبات، زیتون و گردو برداشت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
از فراهانی سوال کنید که چه کمکی به باغداران می کنید که میوه اش با کیفیت شود ؟؟؟!!! اگه چنین کمکی می کنید که نمی کنید چرا طبق گفته خودش فقط 10 درصد میوه قابلیت صادرات دارد؟؟؟!!!
آخرین اخبار