نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران درباره ورود مهاجران با افغانستان گفت‌وگو می کند

شهریار حیدری گفت: قرار است با دولت افغانستان درباره ورود اتباع این کشور به مرزهای ایران و فراهم شدن زمینه بازگشت آنها گفت‌وگو شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمک سازمان ملل برای تأمین هزینه مهاجران بسیار ناچیز است و ایران هزینه سنگینی را پرداخت می کند.

در سال های گذشته شرایط امنیتی ناپایدار افغانستان باعث مهاجرت اتباع این کشور به ایران شده است.

بر اساس آماری که وزیر امور خارجه در فروردین ماه داده، تعداد آوارگان افغانستانی که از آنها به عنوان "مهمان در ایران" یاد کرده، به حدود ۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

آقای امیرعبداللهیان همچنین از اینکه "سازمان‌های بین‌المللی کمترین توجه را به آوارگان در کشورهای همسایه افغانستان دارند" ابراز نگرانی کرد.

آقای هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری نیمه فروردین ماه گفت "پس از روی کار آمدن طالبان، ورود افغان‌ها از مرزهای رسمی به ایران، به روزانه حدود ۵ هزار نفر رسیده است."

۶ خرداد ماه دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد "در غیاب کمک‌های مؤثر بین‌المللی و در شرایط تحریم های ظالمانه" ایران را در میزبانی از مهاجران افغانستانی با "مشکلات فراوان" مواجه کرده است.

آقای شمخانی در چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دوشنبه تاجیکستان گفت که "جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده اند، از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیش‌تر است."

این گفته ها در حالی مطرح می شود که ۲۸ آذر پارسال کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته بود کمیساریای عالی پناهندگان برای بسیج کردن منابع بیشتر، جهت جبران هزینه اتباع مهاجر در ایران اقدام می‌کند.

آقای گرندی پس از نشست با معاون امنیتی وقت وزیر کشور گفت که سازمان ملل متحد در امور پناهندگان کمک‌هایش را ۲ برابر کرده و در سال جدید افزایش می‌یابد.

او از اختصاص مبالغی به کشورهای میزبان اتباع خبر داد که سهم ایران را از آن ۳۰۰ میلیون یورو اعلام کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران در هفته های گذشته از اتباع افعانستانی خواسته برای خوداظهاری و سرشماری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

دوم خرداد ماه آقای کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از مسئولان وزارت کشور، به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خود را معرفی کرده‌اند.

وزیر کشور تأکید کرده اگر اتباع به هر دلیلی برای سرشماری مراجعه نکنند، ممکن است به عنوان مهاجر تلقی نشوند.

آقای وحیدی گفته به همه اتباع افغانستانی که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت داده خواهد شد اما دولت ممکن است با کسانی که خوداظهاری نکنند، "رفتار سختگیرانه" داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
تازه میخاهید گفتگو کنید ، کله ایران پر شده از افغانی ، شغل و نون وآب نگزاشتن برای ایرانی ها ، شما چرا انقدرربی خیال و بی مسئولیتید ،زودتر بیرونشون کنیدتاخوده ملت دست بکارنشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
افغان ها دیگه برو از ایران نیستند همه چیز براشون مجانیه و هرکدام دارن سی چهل تا زایش می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
لطفا تمام افغانستانی ها را از کشور ایران بیرون کنید اگر واقعا دولتی مردمی هستید. بیشتر مردم ایران مخالف حضور افغانستانی ها در ایران هستند. افغانستانی دارند میلیارد ها از منابع آب و خاک و... را بدون اینکه هیچ هزینه ای که در قبالش پرداخت کنند می خورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
فقط یارانه نان برق. اب. سوخت این همه مهاجر را سازمان ملل بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
تمام افغانها را اخراج کنید دارند تمام منابع ملی ایرانیها را می بلعند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
ایران شده هتل چند ستاره با تمام امکانات برای افراد فراری و بی خاصیت کشورهای دیگر . ولی مردم خود ایران در تورم و گرانی روزگار می گذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
افاغنه به شهرهای کوچک و دور دست میروند و اونجا بطور غیر مجاز میمونن کسی هم کاری هم باهاشون نداره !!! افراد کمی که هم اومدن بیشتر ساکن شهرها بزرگ هستند دربعضی از شهرهای کوچک ترکیب جمعیتی کلا عوض شده !!! بین 12 تا 18 میلیون نفر برآورد میشه جمعیت افاغنه در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
همه افغانهای فراری را اخراج کنید کسی که بر وطن خودش مفید نیست برای بقیه کشورها زیان مطلق است
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۱۱:۳۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
كشوري كه تو فراهم كردن حداقل هاي زندگي براي مردم خودش مونده حماقت پذيرش 8ميليون افغان رو چرا مرتكب ميشه ؟
بهتر نيست از توهم ابرقدرتي بيرون بيايد و مسائل معيشتي و مادي ملت رو ببينيد /؟ صنعتتون كه داره به مرحله فاجعه ميرسه لااقل كارگري و شغل هاي ساده رو از مردم نگيريد
آخرین اخبار