عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه:

انقلاب امام‌ راحل معادلات شرق و غرب را بر هم زد

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: انقلاب و نهضت امام راحل، تمامی معادلات شرق و غرب را برهم زد و تحولی نوین در دنیا به وجود آورد.

محمد حیدری زاد گفت: نهضت فکری امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی در برهه ای که ۲ جریان و قدرت علیه دین فعالیت می کردند و آن را قبول نداشتند و مهمتر از همه، دین و سیاست را جدا از هم می دانستند، تحولی نوین در دنیا به وجود آورد و مهمتر از همه قواعد و معادلات این ۲ جریان و قدرت را درهم شکست.

او می گوید: امام‌ راحل در شرایط و زمانه ای که به لحاظ فکری و ساختار نظام بین المللی ۲ جریان فکری الحادی شامل مارکسیسم و لیبرالیسم برجهان مسلط بوده و ‌درجبهه تقابل با دین وخدا قرار داشتند و دین را افیون ملت ها می دانستند، انقلاب خود را آغاز کرده و به مبارزه پرداخت.  

حیدری زاد گفت: مارکسیسم و لیبرالیسم یک وجه اشتراک داشتند و آن اینکه دین به هیچ ‌وجه نمی تواند در مسایل و تحولات اجتماعی وسیاسی ورود پیدا کند.

استاد دانشگاه های ارومیه گفت: در غرب جدایی دین ‌از سیاست را مطرح می کردند و ‌براین باور بودند که دین تنها باید در کلیسا خلاصه شود و مردم روزهای یکشنبه به کلیسا بروند.

حیدری زاد می گوید: امام راحل در چنین فضایی و درست درنقطه مقابل ۲ جریان فکری غرب، دست به انقلاب زده و آن را به پیروزی رساند.

او گفت: امام با مقوله دین، انقلاب را به سرانجام رساند و زمانیکه انقلاب به پیروزی رسید، بسیاری باور نکردند و نام انقلاب را «انقلاب جهشی» یا «سزارین شده» عنوان کردند درحالی که واقعیت تحقق یافته بود و نظریه پردازان غربی همچون میشل فوکو به جایگاه معنویت باور پیدا کرده و امام راحل را  رهبری افسانه ای و شگفت انگیز مطرح کرد و از رابطه مردم با امام راحل متحیر شد.

او می گوید: پس از پیروزی انقلاب نه تنها نظریه پردازان بلکه بسیاری از کشیشان غربی خواستند  وارد عرصه سیاست شده و دست به مبارزه بزنند.

حیدری زاد گفت: حضرت امام برای نخستین بار الگوی نظام سیاسی و الگوی مردم سالاری دینی را در سطح جهان  تحقق بخشید و این مهم‌برای نظریه پردازان مقوله جدیدی بود.

عضوهیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: براساس الگوی مارکسیسم و لیبرالیسم، جهان به جهان اول، دوم و سوم تقسیم می شد ولی امام راحل الگوی جدیدی از قرآن دریافت کرده و ‌ارایه داد؛ او با مبارزه و نهضت فکری خود برخلاف مارکسیسم و لیبرالیسم جهان را به ۲ قطب «مستضعفان ومستکبران» تقسیم کرد.

او با بیان اینکه هدف امام‌راحل از همان اوایل انقلاب، الهی بود، گفت: به همین دلیل حرکت و ‌انقلاب امام راحل الگوی ملت های جهان شد و تحولی مهم‌ نه تنها در جهان اسلام بلکه در دنیا ایجاد کرد چنان که رهبران مبارز تونس، الجزایر و دیگر کشورها حضرت امام را به عنوان الگو معرفی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.