تجدیدنظر در حکمرانی و مدیریت علمی در سیاست‌های کلان ملی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، تجدیدنظر در حکمرانی و مدیریت علمی در سیاست‌های کلان ملی را امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.

محمدهادی صادقی در نشست تخصصی مسیر تحول؛ "دانشگاه و دولت، منطق حکمرانی" که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد،گفت: امروز موضوع غالب و مطلق در دانشگاه‌های ایران، علم نیست؛ بلکه با توجه تنگنا‌ها و موقعیت خاصی که کشور دارد، موضوع امروز دانشگاه‌های کشور، ایران است.

او با تاکید بر این نکته که ما موظف هستیم مسائل ایران در مورد مطالعه جدی قرار دهیم، افزود: اگرچه پرداختن به علم شایسته تعبیر و فضیلت است، اما در موقعیت فعلی و با محدودیت سرمایه‌ها و امکانات، نمی‌توان فعالیت‌های علمی و پژوهشی را به علایق و ذوق علمی همکارانمان در دانشگاه‌های کشور اختصاص داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، ادامه داد: این امر موجب بهم ریختن ریخت فعالیت‌ها و مطالعات علمی و پژوهشی خواهد شد بدون اینکه در پیوند با هم منجر به برآیندی متوازن و اثرگذار شود، لذا تجدید نظر در حکمرانی و مدیریت علمی در مقیاس کلان در سیاست‌های ملی در ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

صادقی با تاکید بر این موضوع که دانشگاه باید تکلیف خود را در اولویت بندی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشخص کند، گفت: بدنه علمی دانشگاه شیراز به طور جدی وارد میدان شده تا کارآمدی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را بیش از گذشته ارتقاء دهند که مسئله‌ای بسیار مهم است و طبیعتا ماموریت‌هایی که تعریف می‌شود باید شفاف و معطوف به اسناد بالادستی و دارای سنخیت باشد و همچنین باید سایر کنشگران را هم درگیر کند.

به گفته او؛ هوش مصنوعی و آی تی، آب و محیط زیست و رویکرد تمدنی در حوزه‌های علوم انسانی از ماموریت‌هایی است که در دانشگاه شیراز مورد تاکید جدی قرار دارد.

معاون دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: حضور مشاور بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و استاندار فارس و در این نشست نشان از رویکردی متفاوت در بهره مندی از تعاملی سازنده و نظام‌مند بین دانشگاه و دستگاه‌های بهره بردار دارد.

علیرضا افشاری فر، استاد دانشگاه شیراز و معاون سابق آموزشی نیز در این مراسم بیان کرد: جهت دهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در راستای یک سیاست گذاری معین و برنامه‌ای هدفمند و در چارچوب دانش و تخصص، همواره یکی از دغدغه‌های مدیریت دانشگاه شیراز در دوره‌های مختلف بوده است.

او با بیان اینکه طی چند دهه اخیر برنامه‌های مختلفی تدوین شده، اما در مرحله اجرا به دلایل مختلف به دستاورد‌های مورد انتظار آن نرسیده‌ایم، افرود: عدم تبدیل شدن آن برنامه‌ها به یک فرهنگ عمومی، عدم نگاهی تلفیقی و تشویقی و عدم ارتباط تعیین شده بین مدیران دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهیان از جمله این دلایل است.

افشاری فر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شهریورماه سال ٩٩ دفتر سیاست گذاری در دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد، گفت: تشکیل شورای سیاست گذاری دانشگاه، تشکیل این شورا در دانشکده‌ها و تشکیل تیم‌های پیگیری از جمله اقداماتی است که طی فعالیت این دفتر تاکنون انجام شده است.

او گفت: این دفتر حول محور‌های رصد و مدلسازی، رصد مرز‌های دانش، رصد اسناد بالادستی و رصد توانمندی‌های موجود فعالیت می‌کند و بر اساس این مراحل محوریت فعالیت‌های دانشگاه شیراز تعریف می‌شود.

افشاری‌فر گفت: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در تعیین نیاز‌ها دچار مشکل هستند که باید با کمک دانشگاهیان، اولویت بندی نیاز‌ها را انجام دهند.

این استاد دانشگاه شیراز، هدفمندسازی جذب اعضای هیئت علمی و توسعه رشته گرایش‌ها را از مزایای تشکیل این دفتر ذکر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار