خشکسالی عامل اصلی ریزگرد‌ها در خراسان جنوبی

۳۰ کانون ریزگرد در خراسان جنوبی وجود دارد که بیرجند در بین ۱۱ شهرستان استان رتبه اول در ریز گرد‌ها است.

حاتمی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در استان ۵ ایستگاه شناسایی ریز گرد است که ۲ایستگاه در بیرجند،۱ایستگاه در سرایان و ۱ایستگاه در طبس است.

به گفته او ، علت اصلی ریز گرد‌ها در استان خشکسالی است و منشا ریزگرد‌های استان داخلی و از شهرستان‌ها و استان‌های مجاور است.

به گفته حاتمی  در سال گذشته ۱۶میلیارد اعتبارات به اداره کل حفاظت محیط زیست تعلق گرفت که ۱۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در منابع طبیعی و ۱میلیاردو ۳۰۰ میلیون در محیط زیست برای کاشت و آبیاری درختان هزینه شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در شهرستان خوسف ایستگاه ریزگرد‌ها نداریم، ولی با رایزنی توانستیم در طبس یک ایستگاه داشته باشیم.

به گفته حاتمی  یک ایستگاه در شهرستان بشرویه در حال راه اندازی است که ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در استان ۲۹روز هوای مطلبوب بوده است.

حاتمی گفت: کانون‌های ریز گرد در استان متغیر است و ۶۰۰ هکتار هم توسط محیط زیست نهال کاری شده است.

مودی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۱۳درصد استان تحت کنترل و نظارت است و برای کنترل از خشکسالی میتوان از چرای بیرویه دام هادر قسمت‌هایی که نهال کاری صورت گرفته است جلو گیری کرد.

به گفته او به دلیل گرمایش کره زمین که نظم پایش و سفر‌های ابی بهم خورده است استان در منطقه‌های تحت حفاظت با کمبود هوبره و سایر جانواران روبه رو شده است که شته و آفات به درختان حمله می کند و بی نظمی در حیات وحش به وجود آورده است و این بی نظمی تا ۱۰نسل ادامه دار است.

سرپرست اداره کل حفاظت و محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پارسال ۳۰۰ شکارچی غیرمجاز، ۳۱ قبضه سلاح غیرمجاز و ۴۶۸ لاشه و حیوان شکار شده کشف و ضبط شده است.

حاتمی گفت: همچنین در این مدت ۱۲۷ پرونده تخلف تشکیل و متخلفان به مبلغ ۵۸ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان جریمه شده اند.

برچسب ها: ریزگرد ، گرد و غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.