سوغات خطرناک قاچاقچیان دام

ویروس تب کریمه کنگو به عنوان سوغات قاچاقچیان دام به کشور است.

اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از استان‌های همجوار گزارشاتی مبنی بر مشاهده ویروس تب کریمه کنگو ارائه شده است.

او گفت: نگرانی بابت ورود این ویروس به استان وجود دارد بنابراین دامداران بیش از گذشته باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
این بیماری بین انسان و دام مشترک است علائم بیماری در انسان‌ها در دو مرحله بروز می‌کند که شامل تب، بدن درد، خستگی و عدم اشتها است که می‌تواند در نهایت شروع به خونریزی در مخاط چشم، دهان، زیرپوست محل ساق دست و پا شود.

دیوار آجری دامداری‌ها محل خوبی برای پرورش این کنه است یکی از دامدارن گفت: آغل را هر ماه سمپاشی و هر دو ماه گوسفندان را حمام می‌کنیم.

تاکنون هیچ فردی در استان به این بیماری مبتلا نشده است.

کسانی که با دام سرو کار دارند به هیچ وجه کنه را با دست جدا نکنند، زیرا خون داخل بدن کنه بعد از فشار دادن باعث انتقال بیماری به فرد می‌شود.

له کردن کنه آلوده روی پوست، تماس با دام آلوده، ذبح غیرقانونی، مصرف گوشت تازه، خام یا نیمه پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار از راه‌های انتقال این ویروس است.

مردم می‌توانند گوشت مورد نیازشان را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی دریافت کنند، یا در صورت ذبح دام، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگه داری کنند.

کنه حشره‌ای مهلک که در بدن دام و محل‌های تاریک زندگی می‌کند و از ابتدای اردیبهشت در بدن دام پیدا می‌شود و با چسبیدن به آن خونش را می‌مکد.

یکی از دامداران گفت: لبه‌های گوش‌های دام، بهترین مکان برای بررسی وجود آکنه است و هر چه دامدار دیرتر متوجه این موضوع شود تلفات بیشتری وارد می‌شود.

این بیماری فاقد واکسن و تنها راه پیشگیری از خودداری از تماس با فرد یا حیوان آلوده است.

برچسب ها: کنه ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار