افزایش ۲۴۰۰ هکتاری کشت گلخانه‌ای در اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی موجب افزایش کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان شده است.

اصغر رستمی گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در حال حاضر نزدیک به ۲هزار و ۴۰۰هکتار رسیده است،  با توجه به شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی که در استان و برخی نقاط کشور وجود دارد، ایجاد اشتغال، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده بهینه از آب کشاورزی، صادرات محصولات گلخانه‌ای و ارزآوری از مزایای ایجاد گلخانه‌ها است. طی سه سال اخیر سطح کشت محصولات گلخانه‌ای که شامل سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های فصلی است بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هکتارافزایش یافته است.

به گفته او با انجام کشت‌های گلخانه‌ای، ما شرایط اقلیمی را در یک فضای بسته‌ای به‌نام گلخانه قرار می‌دهیم و سرما، گرما، نور و رطوبت را کنترل می‌کنیم. یکی از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای کشت خارج فصل است، از همین رو کشاورزان اصفهانی در زمینه احداث گلخانه تمایل خوبی نشان داده‌اند و به این سمت روی آورده‌اند. در مناطقی که خیلی گرم یا سرد باشد و هزینه خنک کردن یا گرم کردن گلخانه برای تولید محصول بالا برود، توصیه به احداث گلخانه نمی‌شود. همچنین استحصال محصولات در ایام مختلف سال و با شرایط آب‌وهوایی متنوع ازدیگر مزایای این شیوه کشت به شمار می‌رود و از سوی دیگر اشتغال دائمی به همراه خواهد داشت.

رستمی می گوید: چشم‌انداز توسعه گلخانه در اصفهان مطلوب است، به‌طوری که امکان افزایش هزار هکتار در هر برنامه پنج ساله وجود دارد،  تسهیل صدور مجوز‌های متقاضیان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، جذب نیروی کار ماهر و مسئول فنی در گلخانه‌ها از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای کمک به فعالان این حوزه است چراکه به ازای هر هکتار گلخانه برای هشت تا ۱۰نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

 بیشترین محصولات کشت‌شده در گلخانه‌های استان را به ترتیب فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی (معمولی، گیلاسی و زیتونی)، بادمجان، خیار، سبزیجات برگی و گل‌های زینتی است، آلوئه‌ورا، موز، انبه، آناناس، پاپایا و برخی گیاهان دارویی نیز به کشت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شده است که طی ماه‌های اخیر رقم کشت آن بالغ بر ۲۵هزار تن محصول بر اساس انجام آزمایش سلامت محصول و استاندارد‌های مدنظر تولید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.