انقلاب در فوتبال؛ کاهش زمان مسابقات و اخراج حتی با کارت زرد

در هلند قوانین جدیدی برای مسابقات فوتبال به تصویب رسیده است که از آن به انقلاب در فوتبال تعبیر می‌شود.

مدت‌ها است که تغییرات در فوتبال در حال شکل گیری است و حداقل در ۱۵ سال گذشته در این مورد زیاد صحبت شده است. حالا اتحادیه فوتبال هلند تصمیم گرفته است این تغییرات را اجرایی کند.

بر اساس تصمیم مسئولان فوتبال هلند، رقابت‌های لیگ دسته دوم این کشور از فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ بر اساس قوانین جدیدی برگزار خواهد شد. این تغییرات به قدری تازه و نوآورانه است که از آن تعبیر به "انقلاب" شده است.

بر اساس قوانین جدید زمان مسابقات کاهش پیدا می‌کند، محدودیت تعویض لغو می‌شود، پرتاب‌ها را می‌توان با پا انجام داد، و بازیکن می‌تواند ضربه آزاد را به خودش پاس بدهد.
همه این‌ها در دومین لیگ حرفه‌ای هلند از فصل ۲۰۲۳/۲۴ اعمال خواهد شد.

فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید و اورلیو لی لورنتیس رئیس باشگاه ناپولی و آرسن ونگر، مربی افسانه‌ای آرسنال و بسیاری دیگر، در این مورد صحبت بار‌ها کردند، اما هیچ کس در عمل کاری نکرد؛ و به این ترتیب هلندی‌ها نقش مبتکران در عرصه فوتبال را بر عهده گرفتند. آن‌ها آزمایش قوانین جدید را از پنج سال پیش در سطح آماتور شروع کردند.

هدف این بود که فوتبال عادلانه‌تر و سریع‌تر شود. ظاهراً تست‌ها موفقیت آمیز بوده است، بنابراین یک سال دیگر شاهد فوتبالی کاملاً جدید خواهیم بود؛ و بعید است شبیه فوتبالی باشد که ما به آن عادت کرده ایم.

تفاوت اصلی در مدت زمان مسابقات خواهد بود. بازی‌ها به جای ۹۰ دقیقه معمول، ۶۰ دقیقه خواهد بود که به دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. علاوه بر این، زمان فعال بازی محاسبه خواهد شد، یعنی فقط زمانی که توپ در جریان بازی باشد، زمان محسوب می‌شود. چنین قوانینی مدت‌ها است که در هاکی و بسکتبال در حال اجرا است.

همه این کار‌ها برای این است که بازیکنان وقت بازی را تلف نکنند و نیم ساعت در زمین دراز نکشند و با کسب امتیاز مورد نیاز، شبیه سازی و تمارض نکنند.

حالا دیگر نیازی نیست که بازیکن برای آوردن توپ بیرون رفته عجله کند، زیرا تایمر متوقف خواهد شد.

محدودیت تعویض نیز از بین خواهد رفت. مدت‌ها بود که مربیان اجازه داشتند در طول مسابقه فقط سه نفر را تعویض کنند، سپس به دلیل همه گیری کرونا این تعداد به پنج نفر افزایش یافت. اکنون تعداد بازیکن تعویضی نامحدود خواهد بود. مربی تیم می‌تواند حداقل ۱۱ نفر را به طور همزمان تغییر دهد. هنوز خیلی مشخص نیست که آیا امکان تعویض بازیکن تعویض شده وجود دارد یا خیر.

علاوه بر این، پرتاب اوت را می‌توان با پا انجام داد. بازیکنان می‌توانند علاوه بر پاس دادن به هم تیمی ها، به خود هم پاس بدهند. این امر سرعت بازی را بیشتر می‌کند.

این تغییرات بر ضربات آزاد نیز تاثیر خواهد گذاشت. باز هم اکنون لازم نیست بازیکن به کسی پاس بدهد می‌تواند توپ را بگیرد و آن را جلو ببرد؛ و البته تغییر مهم دیگر وضعیت کارت زرد خواهد بود. از این پس با دریافت اخطار، بازیکن نمی‌تواند به بازی ادامه دهد، بلکه پنج دقیقه اخراج می‌شود. به گفته هلندی ها، این مسئله تعداد خطا‌های تاکتیکی را که تیم‌ها با آن‌ها سرعت مسابقه را کاهش می‌دهند و حملات خطرناک را خنثی می‌کنند، به حداقل خواهد رساند.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
کاش آفساید را هم حذف میکردن
آخرین اخبار