ویروس کرونا در دنیا از بین نخواهد رفت

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا در دنیا همانند آنفلوانزا از بین نمی رود و تا آخر عمر ما خواهد بود.

بهرام عین‌اللهی در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در دنیا در حوزه مسائل بهداشتی وقایع مختلفی در تاریخ اتفاق افتاده که  طاعون و ..‌ از جمله این اتفاقات است.

وزیر بهداشت افزود: این بار در دنیای متمدن ویروسی به نام کرونا درست شد که کشورها باید ماهیت و قدرت خود را در مقابله با آن نشان می‌‌دادند. 

 عین اللهی بیان کرد: علاوه بر شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران، محدودیت ها و تحریم ها نیز دو موضوع دیگری بودند که مانع مقابله  با این ویروس بود. 

 وزیر بهداشت اضافه کرد: فرهنگ عامه مردم ایران این است که وقتی فردی با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند همه برای تهیه دارو و حتی غذای آن تلاش می‌کنند، اما در طول این ۲ سال کرونا تحریم‌ها نیز وجود داشت و واکسن ها نیز به موقع به ما نرسید. 

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: علی رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها مردم و کادر سلامت خودشان وارد صحنه شدند و در تاریخ خواهند نوشت‌ چرا که تاریخ پاک نمی‌شود بنابراین تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند خواهند بود و در مقابل برای رهبری، مردم، رئیس جمهور و کادر سلامت یک موفقیت و جشنی بزرگ است. 
 
عین اللهی ادامه داد: در حوزه مبارزه با ویروس کرونا اقدامات بزرگی انجام شد و امروز علی رغم تحریم های ناجوانمردانه پیروزی دلنشینی به ثمر نشست.
 
وی با تاکید بر اینکه در بحث کرونا همه دستگاه‌ها پای کار بودند، تصریح کرد: دستگاه‌هایی همچون وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت راه، هلال احمر و  فراتر از دستگاه ها شخص رئیس جمهور برای مسئله کرونا وارد صحنه شدند. خیلی از رهبران کشورهاکار به کرونا نداشتند اما مقدار زیادی از واکسن ها با تماس های آقای رئیسی وارد شد. هدایت‌ها و توصیه های مقام معظم رهبری در مسئله کرونا بسیار تاثیرگذار بود.
 
واکسیناسیون عامل اصلی کنترل کرونا
 
عین‌اللهی با بیان اینکه کادر سلامت در مسئله مبارزه با کرونا به دوظیفه تاریخی خود با موفقیت عمل کرد، گفت: کادر درمانی برخی از کشورها آنگونه که باید و شاید به بیماران رسیدگی نمی‌کردند اما کادر سلامت ما در لحظه های حساس تا آخرین نفس پای کار بود و به مریض های بدحال رسیدگی می کردند. 
 
وی یادآور شد: قریب به ۳۰۰ نفر از کادر سلامت ما به دلیل فداکاری‌ها شهید شدند و حتی خانواده‌های آنان نیز به دلیل  تماس با ایشان مرحوم شدند که در سالهای آینده در کتب درسی دانش آموزان خواهند نوشت که فداکاری های کادر سلامت به چه شکل بود.
 
وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به این سوال که ایران از لحاظ رتبه‌بندی جزو سرآمدان بهداشت و سلامت است و نظر شما چیست، گفت:  ما طبق آمار جهانی جزو کشورهای موفق در بحث مبارزه با کرونا هستیم و رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز از اقدامات کادر سلامت ایران تشکر کرد و گفت در ابتدا نگرانی داشتیم اما در دولت آیت الله رئیسی در مقابله با کرونا جهش انجام شد. 
 
دکتر عین اللهی با بیان اینکه البته اگر منحنی ها را بررسی کنید، شاهد اتفاقی که افتاده خواهید بود، افزود: در روزهای نخست آغاز به کار دولت، روزانه ۵۰ هزار مبتلا، ۱۸ هزار بستری، ۸ هزار مریض بدحال و بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر  روزانه وجود داشت. بنده وقتی به بیمارستان‌ها سر می زدم  از حجم این همه بیمار گاهی وحشت می‌کردم. 
 
وی سرعت واکسیناسیون را عامل اصلی کنترل ویروس کرونا در کشور عنوان و تاکید کرد: در موضوع واکسیناسیون ما توانستیم در مدت کوتاهی حجم زیادی از واکسن را تزریق کنیم که همین امر سبب شد ایمنی جمعی در مدت کوتاه ایجاد شد و برای این اتفاق از افراد تحصیل کرده و از ظرفیت همراهی و همکاری مردم برای تزریق واکسن استفاده کردیم.
 
زیرساخت های واکسن کرونا زمینه ساز گسترش واکسن سازی
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم همه دشواری‌ها به سراغ ساخت واکسن رفتیم، گفت: متاسفانه در دنیا عدالت وجود ندارد و شما در روزهای آغازین شیوع  ویروس کرونا به وضوح می دیدید که برخی کشورها در تلاش برای دزدیدن محموله های ماسک بودند. 
 
وی با بیان اینکه در بحث واکسن نیز همان اتفاق مشابه ماسک تکرار شد، افزود: برخی از کشورها که ادعای پیشرفته بودن می کنند، سعی داشتند  واکسن منحصراً برای آنان باشد بنابراین کواکس را راه‌اندازی کردند تا با پول‌ کشورهای دنیا بسته‌هایی شامل واکسن  آماده کنند و برای دیگر کشورهای جهان بفرستند اما چیزی به ایران ندادند. 
 
عین‌اللهی با تاکید بر اینکه اگر ایران منتظر واکسن‌های کواکس می‌ماند به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید، تصریح کرد: دانشمندان ایرانی در مبارزه با ویروس کرونا جانانه وارد میدان شدند و اما از طرف دیگر باید امکاناتی فراهم می‌شد تا زیر ساخت‌ها نیز آماده شود که متاسفانه برخی از کشورهای به اصطلاح پیشرفته تا توانستند در قبال تشکیل زیر ساخت‌ها کارشکنی کردند اما دانشمندان ما کارشبانه‌روزی انجام دادند. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا این زیر ساخت‌هایی که با کمک دانشمندان ایرانی برای مقابله با کرونا فراهم شده می‌تواند زمینه‌ساز گسترش واکسن‌سازی در زمینه‌های دیگر باشد، گفت:  مفتخرم که اعلام کنم این زیرساخت‌های مهیا شده دیگر تنها مربوط به مقابله با کرونا نیست بلکه   یک کارخانه قوی  تولید واکسن است و هم اکنون هر ویروسی که درون آن بریزید از آن سو واکسن مورد نیاز ساخته می‌شود. بنابراین زیرساخت‌هایی است که نگرانی‌های آینده ما را هم تا حد زیادی برطرف می‌کند.
 
عین‌اللهی ادامه داد: ایران امروز به دلیل  فراهم کردن و به وجود آمدن این زیرساخت‌ها از سوی دانشمندان ایرانی به خود می‌بالد و اکنون ما دارای بیورآکتورهای بسیار پیشرفته‌ای هستیم که در ساخت انواع واکسن‌ها موثر خواهد.
 
ضرورت آمادگی مردم برای تزریق واکسن
 
وی در پاسخ به این سوال که اگر همین امروز آمار مقایسه‌ای ایران و دیگر کشورهای دنیا وجود داشته باشد سوال این است که در ایران چه اتفاقی افتاده که امر‌وز آمار فوتی‌های کرونا صفر شده است، گفت: ویروس کرونا در دنیا از بین نمی‌رود و ادامه دارد مثل آنفولانزا؛ مردم بدانند که کرونا با ما خواهد بود و نباید خیالمان خیلی راحت باشد.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه‌گیری‌ها همواره  یک شکل پاندمی و فردی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تاکید ما برای تزریق واکسن از این جهت است که در حال حاضر مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تزریق واکسن است.
 
دکتر عین اللهی اضافه کرد: واکسن می‌تواند یک ویروس کشته، ضعیف شده و یا یک پروتئین نوترکیب باشد که سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند بنابراین خواهش ما از مردم این است که واکسن‌های کرونا را به موقع تزریق کنند. 
 
وی یادآور شد: در حال حاضر برخی از مردم که دارای بیماری های زمینه‌ای هستند در برخی از فصل‌ها و شروع فصل سرما واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند و ما معتقدیم که در مورد کرونا نیز همین اتفاق خواهد افتاد. البته دولت نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.
 
عین‌اللهی خاطرنشان کرد: مردم  باید همواره این آمادگی را داشته باشند که واکسن های کرونا را تزریق کنند تا سیستم ایمنی خود را بالا ببرند بنابراین باید سعی کنیم ایمنی مردم همواره حفظ شود. به همین جهت تزریق دز سوم را به مردم توصیه کردیم هر چند هنوز به آن آماری که مدنظرمان است نرسیده‌ایم اما همواره از مردم خواهش میکنیم دز سوم را تزریق کنند.
 
احیای دیپلماسی بهداشتی
 
عین اللهی ادامه داد: اگر نمودارهای میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران و دیگر کشورها را مورد بررسی قرار دهید، موفقیت چشمگیر ایران را در کنترل و مدیریت این مسئله را شاهد خواهید بود و به این نتیجه می رسید که عوامل مختلفی از جمله همکاری مردم در این زمینه بسیار موثر بوده است. 
احیای دیپلماسی بهداشتی
 
عین اللهی ادامه داد: اگر نمودارهای میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران و دیگر کشورها را مورد بررسی قرار دهید، موفقیت چشمگیر ایران را در کنترل و مدیریت این مسئله را شاهد خواهید بود و به این نتیجه می رسید که عوامل مختلفی از جمله همکاری مردم در این زمینه بسیار موثر بوده است. 
 
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه دیپلماسی بهداشتی در زمان وزارت شما مجددا احیا شد، بنابراین در عراق چه کردید گفت: سلامت برای همه مردم دنیا مهم است و یکی از نکاتی که معمولاً رهبران کشورها دنبال آن هستند، سلامت یک جامعه است.
 
دکتر عین اللهی تاکید کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که در حوزه سلامت بسیار خوب کار شده است. 
 
وی با بیان اینکه ما در اوایل انقلاب برای بسیاری از بیماری‌های پیش پا افتاده مجبور بودیم که پزشکان از خارج دعوت و یا مریض را به خارج از کشور اعزام کنیم، گفت: اما امروزه بسیاری از بیماری‌ها در کشور ما توسط متخصصان و فوق‌تخصصان پزشکی درمان می‌شود. 
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بزرگترین سرمایه ایران را  نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمندان با پشتکار عنوان و تاکید کرد: دانشمندان ایرانی نشان دادند که علیرغم همه محدودیت‌ها از این توانایی برخوردارند که واکسن بیماری های مختلف را بسازند.
 
دکتر عین اللهی گفت: امروز در کشور انواع و اقسام مانیتور‌ها، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های دیالیز ساخته می‌شود و در نمایشگاه (ایران هلث) نمونه ای از این دستاوردها در معرض نمایش قرار گرفت که سبب خرسندی و افتخار بود.
 
ضرورت ارتباط دانشمندان پزشکی با همدیگر
 
وی در مورد دیپلماسی بهداشتی و درمانی نیز گفت: ما باید با کشورهای دیگر نیز ارتباط باشیم یعنی در واقع این ارتباط است که می‌تواند هم ما را  تقویت کند و هم دیگران را.
 
وزیر بهداشت گفت: امروز باید در مسئله سلامت در منطقه خاورمیانه بدون توجه به مرزها همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد. 
 
دکتر عین اللهی با بیان اینکه دانشمندان ما باید به راحتی با دانشمندان و متخصصان بهداشتی و درمانی منطقه تبادل نظر داشته باشند، افزود: در بحث صنایع دارویی نیز باید همین اتفاق بیفتد مثلاً در سفری که اخیراً به سوریه داشتیم توافق صورت شد ما در بحث تبادل دارو با هم همکاری داشته باشیم.
 
وی گفت: من معتقد هستم که کشورها می توانند با هم در زمینه‌های درمانی، پزشکی، بیمارستانی و حتی پژوهشی تبادل داشته باشند و این تبادل هم نباید حالت استعماری و استثماری به خود بگیرد.  
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مباحث پژوهشی زمانی ارزش دارد که به صورت مرکز متعدد باشد و دانشمندان بتوانند با همدیگر ارتباط بگیرند، گفت: در وضعیت امروز جهان، دانشمندان باید بتوانند با هم ارتباط بگیرند. این ارتباطات می‌تواند باعث رشد دانش بشریت شود امیدواریم که بتوانیم در ارتقای این مسائل گام موثر برداریم.
 
تکلیف به دانشگاهها برای ایجاد چندین مرکز نازایی 
 
عین اللهی با بیان اینکه در بحث نازایی ما نیازمند نیروی انسانی هستیم که کمک کنند و ما چند راه حل داریم؛ گفت: راه حل نخست دراز مدت است و آن اینکه ما فلوشیپ تربیت کنیم و آن زمان بر است بنابراین تلاش می‌کنیم با بسته های خدمتی کوتاه مدت، متخصصان زنان و زایمان خود را کاملا آموزش داده و مراکز نازایی خود را افزایش دهیم.
 
وی افزود:  بنابراین هر دانشگاه موظف است که چندین مرکز نازایی ایجاد کند و پوشش بیمه آنها را بالا ببرد و ۹۰ درصد از هزینه ها را تقبل کند که این در حال ساماندهی است و ما امیدواریم بتوانیم به عزیزانی که نابارور هستند  خدمات ارائه دهیم. 
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در بحث جمعیت مولفه‌های مختلفی دخیل هستند، تصریح کرد:  مهمترین موضوعات در بحث جمعیت مباحث فرهنگی است بنابراین باید خانواده ها را به سمت فرزندآوری ببریم در همین راستا مراکز بهداشت و درمانی را تشویق کردیم که علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی در این زمینه کارهای فرهنگی صورت دهند. 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
دکترجان اگه آنفلوانزا از بین رفته زودتر میگفتین که مردم الکی هزینه نکنن برای واکس فیک....