طرح تحول جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: طرح تحول جهاددانشگاهی را در دستور کار داریم تا بتوانیم اثرات زیست بوم آن را در زندگی مشاهده کنیم.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی‌گفت: نکات جالبی را در منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی داریم. اولین نکته این است که نهادی در کشور وجود دارد که صحبت‌های رهبری در مورد این نهاد به بیش از ۷۰ صفحه می‌رسد.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: سخنان حضرت آقا طی سال‌ها فعالیت جهاددانشگاهی نقشه راه فعالیت این نهاد را مشخص کرده است ، بیانات مقام معظم رهبری را در مسیر رشد و پیشرفت ایران اسلامی داریم؛ بنابراین نقشه راه کاملاً مشخص است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: در دوران جنگ سرد تمام توان آمریکا در اختیار دکترین علم برای دفاع قرار گرفت. وضع اقتصادی آمریکا در این زمان چندان خوب نبود، اما نتیجه آن، توسعه شدید علوم دفاعی این کشور بود. بعد از فروپاشی شوروی این دکترین تغییر کرد و تبدیل به دکترین علم برای اقتصاد و جامعه شد. درنتیجه تغییر این دکترین، زیست‌بوم‌ها و اکوسیستم‌هایی به نام پارک‌های علم و فناوری شکل گرفتند.

وی گفت: در این دوران و قبل از تحولات امریکا، انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد، جنگ تحمیلی آغاز می‌شود و در این شرایط، یک‌نهاد و زیست‌بوم تحت عنوان جهاددانشگاهی شکل می‌گیرد. دقت کنید این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: زیست‌بوم جهاددانشگاهی حداقل ۱۰ سال قبل از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کشور ما ایجاد شد، آن‌هم مجموعه‌ای که براساس مفهوم «جهاد» و نه براساس مفهوم «پارک» شکل گرفت.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد، جهاددانشگاهی پل نیست، بازیگری نیست که در زمین دیگران بازی کند؛ بلکه زمین‌بازی خود را با اتکا به توان و ظرفیت نیرو‌های جهادی خود دارد.

وی گفت: نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم، بلکه باید با تکیه‌بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست‌بوم جدید طراحی کنیم. طرح تحول جهاددانشگاهی را در دستور کارداریم. به دنبال طراحی زیست‌بومی هستیم که یک مجموعه پویا در یک زمین‌بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه زیست‌بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار