شناسایی نخستین مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: نخستین فرد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان شناسایی شد.

علی احمدی گفت: فرد مبتلا دامدار ۶۸ ساله شهرکردی است.

همه افراد جامعه احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو را دارند، اما دامداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان رستوران‌ها و کبابی‌ها گروه‌های پرخطر به شمار می‌روند.

تب کریمه کنگو را بیماری مشترک انسان و دام است؛ سردرد شدید، تب، ضعف شدید، لرز، درد عضلانی، حالت تهوع، استفراغ، گلودرد، اسهال، درد شکم و بی‌اشتهایی، تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه و پرخونی حلق از جمله علائم بالینی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان به شمار می‌رود.

میزان مرگ و میر در تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بین ۲۰ تا ۳۵ درصد متغیر است، افراد مبتلا ممکن است به دلیل از دست دادن خون، خونریزی مغزی و کمبود مایعات به دلیل اسهال دچار مرگ شوند.


بیشتر بخوانید


تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده، تماس مستقیم با لاشه گوشت و خون و ترشحات و بافت‌های آلوده منتقل می‌شود؛ با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص رعایت شود.

خودداری از خرید گوشت بدوم مهر دامپزشکی، خودداری از ذبح دام در منزل، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت و دل و جگر، تعویض لباس پس از تماس با دام و سمپاشی علیه کنه در مناطق روستایی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

تب کریمه کنگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار