رکودی جدید پیش روی اقتصاد آمریکا

افزایش بی سابقه قیمت سوخت و تشدید تورم در آمریکا این کشور را با رکودی جدید مواجه ساخته که بایدن روسیه و نفت را مقصران آن می‌داند.

با افزایش بی سابقه قیمت سوخت، تشدید تورم و سقوط ارزش شاخص‌های بازار بورس آمریکا، دولت بایدن همچنان سایرعوامل- از جمله، رئیس جمهور روسیه و شرکت‌های نفتی- را مقصر اوضاع وخیم اقتصادی آمریکا قلمداد می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، میانگین بهای بنزین در آمریکا برای هر گالن از مرز پنج دلار عبور که این بها هرگز پیشتر در تاریخ این کشور سابقه نداشته است.

در همین حال بازار بورس وال استریت در واکنش به تورم فزآینده در آمریکا، روندی نزولی را تجربه می‌کند. شاخص‌های داوجونز با سقوط تقریباً سه درصدی، اس اند پی ۵۰۰ با سقوط نزدیک به چهار درصدی و نزدک با سقوط حدود پنج درصدی مواجه شده اند.

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان دیگران از جمله، ولادیمیر پوتین و شرکت‌های نفتی را مقصر وضع فعلی می‌داند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا بایدن را بیش از هر کس دیگری مقصر وضع کنونی می‌دانند. این مسئله باعث شده است دمکرات ها- خواه علناً و خواه به شرط افشا نشدن نامشان- درباره این که بایدن برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری این حزب شود، ابراز تردید می‌کنند.

پیتر دوسی، خبرنگار فاکس نیوز در گزارشی از کاخ سفید، گفت: نگاهی گذرا به آمار و ارقام نشان می‌دهد که بهای بنزین از زمانی که رئیس جمهور بایدن مراسم تحلیف را به جا آورد، دو برابر شده است و شاخص متوسط صنعتی برای داوجونز نیز کاهش نشان می‌دهد. تمام افزایشی که داوجونز در دوره ریاست جمهوری بایدن به دست آورده بود اکنون از میان رفته است و کاخ سفید هم لحن خود را درباره بازار بورس تغییر داده است. از دیگر سو، روابط آمریکا با بزرگترین تولید کننده نفتی، عربستان و سفر بایدن به این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

کارشناسان درباره بروز رکود اقتصادی دیگری در آمریکا هشدار می‌دهند و به باور اقتصاد دانانی مانند مارک همریک، علت آن را می‌توان در بالا بودن غافلگیر کننده تورم و دوام دار بودن‌ای مساله دانست.تورمی که دوام دارد بدتر هم می‌شود؛ بهای کالا‌ها در همه جا از فروشگاه‌های خوار و بار گرفته تا پمپ‌های بنزین در حال افزایش یافتن است. شرکت‌های بزرگ درباره ادامه روند گرانی در آمریکا هشدار می‌دهند.

هر چند که هفته گذشته، جنت یلن، وزیر خزانه داری دولت بایدن تلاش کرد که نگرانی‌ها را از احتمال بروز یک رکود جدید رفع کند، اما اقتصاددانان دیگر به صورتی روز افزون درباره بروز رکود هشدار می‌دهند و آن را پیش بینی می‌کنند.

در روز‌های آینده بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بانکی جدید تشکیل جلسه می‌دهد؛ آخرین باری که این جلسه تشکیل شد میزان نرخ بانکی نیم درصد افزایش یافت و امسال پیش بینی می‌شود این میزان در جلسه آتی کمی بیشتر و به سه چهارم درصد کاهش یابد تا تلاش کنند بدون ایجاد رکود در اقتصاد آمریکا از تب و تابی که گرفتار آن شده است بکاهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
از زوال اقتصادی خودمون هم بگید فقط مرغ همساده غازه
آخرین اخبار