احتمال به خطر افتادن روند عضویت فنلاند در ناتو

نخست وزیر فنلاند از خطر توقف روند پیوستن این کشور به ناتو خبر داد.

خطر عدم الحاق فنلاند به ناتو این کشور را تهدید می کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سانا مارین، نخست وزیر فنلاند روز سه شنبه تصریح کرد چنانچه پیش از نشست ناتو در اواخر ماه ژوئن، توافق با ترکیه حاصل نشود، احتمال دارد روند درخواست‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو متوقف شود.

هر نوع درخواست عضویت باید به اجماع به تصویب ۳۰ عضو ناتو برسد. این دو کشور اسکاندیناوی با ابراز تعجب از مخالفت‌های ترکیه اعلام کردند: تا پیش از اعلام رسمی درخواست عضویت در ناتو، آنکارا حمایت خود را از درخواست‌ها مطرح کرده بود.

«سانا مارین»، نخست وزیر فنلاند، با اشاره به نشست ناتو در مادرید، که قرار است ۲۸ ژوئن آغاز شود، گفت: «از دید من بسیار مهم است که ما در این مرحله، اوضاع را از پیش ارزیابی کنیم. اگر ما این مسئله‌ها را پیش از نشست مادرید حل نکنیم، خطر آن وجود دارد که شرایط هیچ تغییری نکند».

نخست وزیر فنلاند که به سوئد سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: «ممکن است اوضاع برای مدتی، که زمان آن را نمی‌دانیم، هیچ تغییری نکند». آنکارا، کشورهای سوئد و فنلاند را متهم می‌کند که به اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) پناه داده اند. ترکیه و هم پیمانان اروپایی این کشور، پ ک ک را گروهی تروریستی می‌دانند.

سانا مارین خاطرنشان کرد ما نگرانی‌های ترکیه را جدی می‌دانیم و امیدوار هستیم به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود و چنانچه سوءتفاهمی وجود دارد اصلاح شود. مطمئنا ما همه مسائل را بسیار جدی می‌گیریم و گفتگو‌هایی داریم. اما گمان کنم به عهده ترکیه است که برای یافتن راه حل تلاش کند.

برچسب ها: ناتو ، فنلاند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار