شناسایی ۳۶ سایت برای ایجاد ژئو پارک در مراغه

فرماندار مراغه از شناسایی ۳۶ سایت برای ایجاد ژئو پارک در این شهرستان خبر داد.

 اسدیان در جلسه معرفی ژئوپارک‌های مراغه گفت: ۳۶ سایت در حوزه محیط زیست و محیط طبیعی برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و حفاظت شناسایی شده است.

وجود عرصه‌های منابع طبیعی در دامنه کوه سهند، منطقه فسیلی و چشمه‌های آب درمانی مراغه را به منطقه‌ای مستعد برای ایجاد ژئوپارک تبدیل کرده است.

 از این طریق می‌توان مراغه را به یکی از قطب‌های تحقیقات فسیلی، زمین شناسی و گردشگری تبدیل و در کنار آن برای خیلی‌ها شغل ایجاد کرد.

برای شناسایی و معرفی ژئوپارک‌های مراغه دانشگاه‌ها و مراکز علمی پای کار آمده اند.

آقای زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز گفت: طبیعت سهند با وجود بیش از ۴۰ چشمه، دره‌ها سرسبز و منطقه فسیلی و رود خانه‌های جاری از طبیعت مراغه از ژئو سایت‌های طبیعی در مراغه است.

منطقه فسیلی مراغه به عنوان یکی از ۵ منطقه فسیلی باارزش در جهان و دره گشایش با آبفشان‌ها و چشمه‌های آب درمانی جاذبه‌ای زیبای طبیعی در مراغه برای تبدیل شدن به ژئو پارک است.

 غار هامپوئیل و غار چپر هر کدام سایت و ژئو پارک زیبایی برای طبیعت گردان است.

 دره‌ها، تپه‌های باستانی و گنبد‌های تاریخی این شهر هر کدام گنجینه‌ای ارزشمند توان و ظرفیت بالای گردشگری در این شهرستان است.

مراغه از نظر زمین شناسی و زمین شناختی ارزش و جایگاه بالایی در کشور دارد.

آقای سهرابی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز در این باره گفت: ژئوپارک‌ها جا‌هایی هستند که در ان تاریخ زمین را شناسایی می‌کنیم.

 ژئوپارک‌ها ارزش و جایگاه بین المللی از نظر گردشگری و زمین شناسی دارند.

منطقه فسیلی مراغه از نظر زمین شناسی و وجود فسیل‌های ارزشمند یک ژئوپارک بین المللی است.

منطقه فسیلی مراغه در مقایسه با سایت‌های همسان موجود در دنیا به خوبی شناسایی و معرفی نشده است با ظرفیت‌هایی که مراغه دارد می‌تواند به بزرگترین موزه تاریخ طبیعی خاورمیانه و اسیا تبدیل شود.

آقای کاظمی عضو هیات مدیره ژئوپارک‌های یونسکو و مدیر ژئوپارک قشم در این جلسه گفت: با اقدامات انجام شده سال آینده ژئوپارک مراغه می‌تواند به ثبت ملی برسد.

در کشور ۳۰ منطقه برای ثبت ملی و تبدیل جاذبه‌ها به ژئو سایت معرفی شده و در حال انجام کار‌های اولیه و تکمیل پرونده است و با ظرفیت‌هایی که مراغه دارد می‌تواند بعنوان دومین ژئو سایت بین المللی استان پس از ارس به ثبت جهانی برسد.

ژئوپارک منطقه‌ای است که در آن، میراث زمین‌شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می‌شود و با وسعت کافی که مرز‌های آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار