خدری:

بیش از ۸۸ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۸۸.۶۹ درصد از گنجایش مخزن۵۴۷ متر مکعبی سد کوثر پُر است.

اکبر خدری گفت: میزان ورودی آب در سال آبی جاری به سد کوثر ۲۶۷ میلیون متر مکعب بوده در حالی که در مدت مشابه ۳۱۰ میلیون متر مکعب بوده است.

او حجم ذخیره آب سد کوثر در گچساران را هم اکنون ۴۸۵ میلیون متر مکعب  عنوان کرد و می گوید: ۲۰۶ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری برای مصارف مختلف رها سازی شده است.

به گفته مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، ۱۰۳ میلیون متر مکعب از این میزان آب  برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر پارسال تاکنون رهاسازی شده است.

خدری می گوید: این در حالی است که در سال آبی گذشته بیش از ۹۳.۸۹ میلیون متر مکعب برای مصرف آب شرب رها سازی شد.

او گفت: در این مدت همچنین ۳۹.۳۷ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۲.۵۱میلیون متر مکعب آب صنعت و ۶۱.۴۵ میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، می گوید: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۰ متر است.

به گفته خدری، سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است که آب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جمعیت در جنوب کشور را تامین می‌کند.

او می گوید: ۱۵ میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر تبخیر شد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۳.۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر با بیان اینکه ۲۴۳ میلیون مترمکعب آب  در سال آبی گذشته از سد کوثر رهاسازی شد گفت: در حالی که این میزان در سال آبی جاری بیش از ۲۰۳ میلیون متر مکعب بوده است.

خدری می گوید: هم اکنون دبی خروجی کل سد کوثر ۱۱.۴۲ متر مکعب بر ثانیه و دبی ورودی ۸.۱۷ متر مکعب بر ثانیه است.

او می گوید: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.