مناسب‌ترین کشت جایگزین برنج در خوزستان کنجد است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از محصولات مهمی که در زمان خشکسالی، کم آبی و تناوب با محصول گندم می‌تواند باعث پایداری تولید شود کنجد است

تورج نوروزی گفت: خوزستان با کشت سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار کنجد، رتبه نخست کشت این محصول را در کشور به خود اختصاص داده و با توجه به منابع محدود آب در استان، روی آوردن به گیاهان کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته او یکی از این محصولات کم‌آب بر و مقاوم به خشکی، کنجد است که در تناوب با محصول مهمی مانند گندم می‌تواند باعث پایداری تولید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان می گوید: کنجد به عنوان کشت جایگزین برنج به کشاورزان معرفی و توصیه شده است  و در کنار کشت کنجد باید برداشت مکانیزه آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

نوروزی گفت: در توده بذر سنتی در مرحله برداشت، چهار عملیات بر روی کنجد صورت می‌گرفت، اما در برداشت مکانیزه یک مرحله انجام می‌شود و این شرایط را برای کشاورزان آسان کرده است.

 قیمت خرید تضمینی کنجد مقاوم به ریزش برای امسال ۴۰۰هزار ریال در نظر گرفته شده و در کشت کنجد مقاوم به ریزش ۲ اصل آزادسازی به موقع اراضی قبل از کشت گندم وعدم تاخیر در آخرین آبیاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر کشاورزان کنجد برداشت شده را از کنجد وحشی و علف هرز پاکسازی کنند محصول آن‌ها با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی توسط شرکت خریداری می‌شود و  بهترین زمان کشت کنجد در استان خوزستان از ۲۰ خرداد تا پنجم تیر می‌باشد

نوروزی بر آموزش کشاورزان برای کشت کنجد مقاوم به ریزش اشاره و اظهار داشت: از آنجا که این محصول یک رقم جدید می‌باشد باید به اعتماد سازی و توسعه آن بین کشاورزان توجه شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در کشت گونه جدید کنجد مقاوم به کم آبی و ریزش، برداشت کنجد با کمباین به صورت یکجا صورت می‌گیرد و نیازی به خشک کردن محصول در فضای باز نیست و این فرایند، هزینه‌های کشاورزان را کاهش و برداشت در واحد سطح را افزایش می‌دهد.

نوروزی گفت: بجزحوضه رودخانه کرخه درغرب خوزستان که ممنوعیت کامل کشت تابستانه اعمال می‌شود کشت کنجد در سه حوضه رودخانه مارون، کارون و دز محدودیتی اعمال نخواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در نشست خبری یکشنبه گذشته گفته بود تابستان امسال کشت‌های کم آب بر کنجد، ماش و سورگم زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند و نهاده‌های مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: کشت برنج ، کشت کنجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.