معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد

احیای بیش از ۸۰ هزار هکتار از بیابان‌های کشور

پرویز گرشاسبی از احیای بیش از ۸۰ هزار هکتار از بیابان‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با اجرای طرح‌های بیابان زدایی می‌توان تهدید بیابان زایی را به فرصت تبدیل و از این بیابان‌ها به صورت اکوتوریسم استفاده کرد.

به گفته او در سه سال اخیر ظرفیت‌های اقتصادی بیابان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بیابان زدایی را مورد توجه قرار دادیم تا از این تهدید بیابان زایی فرصت و اشتغال ایجاد کنیم.

او می گوید: فرصت‌هایی مانند کمپ‌های گردشگری، انرژی‌های خورشیدی، انرژی‌های بادی، شترسواری، موتورسواری و... که بتوان از این بیابان‌ها به عنوان اکوتوریسم استفاده کرد.

به گفته گرشاسبی اجرای عملیات بیابان زدایی شامل همه بیابان‌ها نمی‌شود و این عملیات برای بیابان‌های دارای طوفان شن و گرد و غبار که بر روی مناطق مسکونی، اراضی زراعی، خطوط ریلی و جاده‌ای، پادگان‌ها، فرودگاه‌ها و... تاثیرگذار باشد، انجام می‌شود.

او گفت: در این مورد، تفاهم نامه‌ای بین شرکت سنگ آهن مرکزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با موضوع مشارکت در اجرای طرح‌های بیابان زدایی استان امضاء شد.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در دهه اخیر حدود ۱/۵ میلیون هکتار بیابان جدید ایجاده شده که منشأ آن زمین شناسی و بیابان‌های فعلی نبوده بلکه ضعف مدیریت منابع آب و کشاورزی بوده است.

این موضوع را  گرشاسبی در بازدید از  منطقه گود گوار  شهرستان بافق مطرح کرد.

او گفت: بیشتر گرد و غبار‌هایی که در نیمه اول سال اتفاق افتاده است، منشأ خارجی دارد و کانون‌های داخلی ما انتشار زیادی ندارند و محلی هستند.

مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی همکاری تنگاتنگی با مجموعه‌های حوزه سلامت داشته و مجموعه HSE و محیط زیست این شرکت یکی از مجموعه‌های فعال در سال‌های گذشته بوده است.

اومی گوید: با حفظ فعالیت‌های موجود، مذاکرات مختلفی را با مجموعه مدیریت منابع طبیعی داشتیم که چگونه می‌توان در حوزه مدیریت بیابان زایی، توسعه بافت‌های گیاهی و همچنین در حوزه مصارف آب و مسائل دیگر اقداماتی انجام داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.