نظر مراجع تقلید درباره کمک به متکدیان باندی خیابانی چیست؟

در گزارش زیر به نظرات مراجع تقلید در خصوص کمک به متکدیان خیابانی که به صورت گروهی این کار را انجام می‌دهند پرداخته ایم.

خیلی کم پیش می‌آید که در برخی از شهرها، در خیابان‌ها و سرچهارراه و حتی داخل مترو با افرادی که با چهره‌های آشفته و معمولا همراه با یک یا چند کودک و یا حتی نوزاد در حال خواهش و تمنا برای به دست آوردن مقداری پول هستند، مواجه نشده باشیم.

تکدی‌گری یا همان گدایی کردن در سطح شهر عوارض کمی ندارد؛ از زشت کردن چهره شهر تا باب کردن ناهنجاری اجتماعی ذیل مسئله پسندیده کمک به نیازمندان و سوء استفاده از نیات خیر مردم.


بیشتربخوانید


نظرات در این خصوص نیز متفاوت است؛ برخی کمک به هر کسی که دست نیاز به سمت انسان دراز می‌کند را در چهارچوب یک کار خیر تعریف می‌کنند و برخی دیگر آن را رد می‌کنند؛ آنها معتقدند کمک به کسی که مشخص نیست واقعا نیازمند است کار پسندیده‌ای نیست.

تداوم مسیر تکدی‌گری البته این کار را گویا به تجارتی آسان و البته پرسود برای برخی تبدیل کرده است؛ سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ می‌گوید: «متکدیان تهران که اکثرا هم به صورت باندی فعالیت می‌کنند، روزانه ۴ میلیون درآمد دارند و منابع رسمی و آماری کشور نیز این رقم را تایید کرده‌اند
 

گذشته از اختلاف‌ نظرها در خصوص کمک کردن به کسانی که در مکان‌های عمومی دست نیاز به سمت مردم دراز می‌کنند، نگاه اسلام و فرامین قرآنی هم در این خصوص قابل توجه است.

اسلام کار کردن را هم‌پایه به عبادت کردن فرض می‌کند و اولیاء الهی همواره افرادی اهل کار و تلاش برای کسب روزی حلال بوده‌اند و به این مسئله و اهمیت آن تأکید کرده‌اند؛ در همین راستا هم پیامبر اسلام فرموده است «العباده سبعون جزاً افضلها طلب الحلال». عبادت ۷ جز دارد برترین آنها کار و کوشش برای بدست آوردن روزی حلال است.

نقطه مقابل این ماجرا یعنی کار نکردن نیز از دیدگاه اسلام نکوهیده است؛ پیامبر(ص) در این خصوص فرمود‌ه‌اند: «ملعون من التی کله علی الناس.» ملعون است هرکس که(کار و تلاش نمی‌کند) و بار و زحمت خود را بر جامعه تحمیل کرده است. و در حدیث دیگر از ایشان آمده است: «ملعون‌ ملعون من یضیع من یحول» «ملعون از رحمت خدا به دور است، کسی که (بیکار بوده و با درمانده کردن) عایله‌اش را ضایع و بی‌ارزش کند.»

البته اسلام کسانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و شرایط مناسب اقتصادی برخوردار نیست و یا به دلایلی چون نقص عضو توان کار و فعالیت ندارند و به اصطلاح فقیر هستند، را شایسته کمک کردن می‌داند و به مومنان توصیه می‌کند به نیازمندان حقیقی از دارایی که خداوند در اختیارتان قرار داده است کمک کنید؛ خداوند در توصیف مومنان در سوره مبارکه معراج می‌فرمایند: 

وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ (۲۴)؛ و آنان که در اموالشان حقّی معلوم است (۲۴)

لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ(۲۵)؛ برای درخواست کننده [تهیدست] و محروم [از معیشت و ثروت،] (۲۵)

اما امروز شرایط برای تشخیص تکدی‌گری و نیازمند واقعی کمی سخت و پیچیده شده است؛‌ خصوصا برای کسانی که پشت چراغ قرمز چهارراه‌ها که نهایتا ۳ دقیقه طول می‌کشد و فرد باید در این زمان کوتاه به این تشخیص برسد که مراجعه کننده به او نیازمند واقعی است یا متکدی!

با همین سوال به سراغ هفت مرجع تقلید شیعیان رفته‌ایم و از آنها سوال کرده‌ایم که حکم کمک کردن به کسانی که در اماکن عمومی درخواست کمک می‌کنند،‌چیست؟ در ادامه پاسخ آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله سید علی سیستانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله جوادی آملی به این سوال آمده است.
 

مقام معظم رهبری:
اگر این عمل ترویج دروغ، بیکاری و تکدی گری و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. می‌توانید صدقات و تبرعات را به مؤسسات مورد اطمینانی که در این زمینه فعال هستند بدهید.

آیت‌الله مکارم شیرازی: کسانی که به صورت تیمی گدایی می‌کنند نیازمند نیستند
نظر دفتر آیت الله مکارم شیرازی: کسانی که بصورت تیمی گدایی می‌کنند و این کار را در خیابان ها انجام می‌دهند نیازمند نیستند و به عنوان یک شغل به این موضوع نگاه می‌کنند و از این طریق درآمد زایی می‌کنند، پس نباید به آن ها کمک کرد.
 

آیت‌الله جوادی آملی
نظر دفتر آیت الله جوادی آملی: کسانی علی رغم اینکه سالم هستند و می‌توانند کاری را انجام دهند ولی در چهارراه ها و خیابان ها حضور پیدا می‌کنند و دست به گدایی می‌زنندغ این عمل پسندیده نیست و باید متولیان این موضوعات را به طریقی جمع آوری کنند و نباید به این گونه افراد کمک کرد.

آیت الله سیستانی: امکان تشخیص فقیر واقعی در خیابان سخت است پس باید از کنارشان رد شد
نظر دفتر آیت الله العظمی سیستانی: کسانی که در خیابان ها و مکان های عمومی می‌نشینند و مشغول تکدی گری هستند به هیچ عنوان مشخص نیست که آیا واقعا نیازمند هستند یا خیر! پس تشخیص این امر کار سختی است و نیاز به تحقیق دارد پس باید از کنارشان رد شد.

آیت الله وحید خراسانی: اگر بدانیم بعضی افراد سوء استفاده می‌کنند نباید 
نظر دفتر آیت الله وحید خراسانی: ابتدا اینکه کمک به اینگونه افراد به صورت استحبابی است ولی اگر بدانیم و بفهمیم که بعضی از این افراد از این شیوه تکدی گری در خیابان سو استفاده می کنند نباید به آن ها کمک کرد.
 

آیت الله شبیری زنجانی: به متکدیان سر چهار راه‌ها کمک نکنید
نظر دفتر آیت الله شبیری زنجانی: به کسانی که در سر چهار راه ها مشغول تکدی گری هستند نباید کمک کرد در عوض باید به نیازمندان آبرومند در اقوام و اطراف خودمان کمک کنیم.

آیت الله نوری همدانی: باید به نیازمندان آبرودار و اقوام مستحق کمک کرد
نظر دفتر آیت الله نوری همدانی: در این موضوع باید اهم و مهم را در نظر گرفت و اگر قرار است کمکی را انجام بدهیم آن را برای اقوام و نیازمندان آبرو دار در اطرافمان باید صرف کنیم نه کسانی که از صحت نیازمندی شان اطلاع نداریم در خیابان ها و چهارراه ها.

نکته پایانی اینکه در قوانین کشور ما نیز که برگرفته از اسلام و قرآن است، قانونگذار در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامى درباره تکدی‌گری به وضوح اعلام می‌کند: «هر شخصى که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالى مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالى که از طریق تکدی‌گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد».

منبع: جهان نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۴ تير ۱۴۰۱
اولویت اول صدقه دادن به فامیلان ولو دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۴ تير ۱۴۰۱
این فتواها خلاف نظر اسلامه چون کمک نکردن به گدا قساوت قلب میاره و پیغمبرم گفته حتما به گداها یه چیزی بدین ولو خیلی خیلی کم
به نظر من باید خیلی خیلی کم داد که نصرفه و شغلشون نشه و در حد بخور و نمیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۴ تير ۱۴۰۱
من از بهزیستی مستمری میگیرم چهار نفریم به ما یک میلیون ماهیانه پول میدن چطور گدایی نکنم البته ما تو روستا هستیم وگدایی نمیکنم ولی به سرم زده برم گدایی کنم با یک میلیون تومن به جایی نمیرسم دخترم داره بزرگ میشه جهیزیه میخاد پسرم دوچرخه میخاد از کجا بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۳ تير ۱۴۰۱
کاری با دار و ندار نباش ووووووتا آخر تو به خاطر خدا کمک کن هر که باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۴ تير ۱۴۰۱
تو خودت یا جزء همان گداهای خیابانی هستی و یا از مراجع تقلید بیشتر می فهمی. از آن جایی که امکان دومین حالت وجود ندارد پس 100% جزء همان گداها و کلاه بردارهای خیابانی هستی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۰۳ تير ۱۴۰۱
اگر راه گدایی را بر روی اینها ببندند راه دیگری را برای خود باز می کنند که امکان دارد آثار تخریبی آن برای جامعه بسیار بدتر از این مورد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
کمیته امداد شده کمیته بی دروپیکر معلوم نیست چرا این وام های کلان به افراد پولدار مغازه دار و.....داده می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
من از قبل همین کار را می کردم به صندوقهای کمیته اصلا اعتقاد ندارم چون معلوم نیست به کی می دهند فلسطین و...اما وقتی نگاه کنی می بینی اکثر مردم وطنم امروزه فقر .....پس به عنوان هدیه به افراد نزدیک کمک می کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۲ تير ۱۴۰۱
بسیار درست بیان کرده اند، این افراد غالبا تیمی عمل می کنند و نباید به آن ها کمک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
رتبه اول بهترین نظرات می رسه به
آیت الله شبیری زنجانی و نوری همدانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظری درباره افزایش حقوق با میزان تورم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۱
مگه کمیته به همه ندارها میرسه؟؟یکی تحت پوشش کمیته بوده الان کلی زمین بهش رسیده قیمتش رفته بالا بازم از کمیته پول می گیره!!!!چرا مدد جویان را رصد نمی کنن نا به اونایی که واقعا ندارن کمک بشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
علما خار چشم ناپاکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
پارسال دم عید یک خانوم با چادر و بسیار موجه می آید در منزل مادرم و می گوید یتیم دارم دم عید کمکم کن ، مادرم که برای خانه تکانی 2تا فرش در حیاط خیسانده بود هم در جهت کمک حال خود و هم کمک به اون خانم می گوید خدا شما را رساند بیا این 2نا فرش را کمکم بشوییم 200 تومن هم مزد بهت می دهم ، اون خان هم در جواب می گوید لحن بدی 200 تومن من الان تا ظهر 10تا قد این مبلغ پول در می آورم بیایم فرش بشورم و می گذارد و می رود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خدا علما رو حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظر مراجع در مورد اینکه چرا در این مملکت فقر و گدایی داریم چیست؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خدا علما رو حفظ کنه. نظرشون در رابطه با سیاستهای مسئولان جامعه که ادعا می کنند برای دفاع از مظلوم های جهان و حفظ اسلام و مقابله با استکبار جهانی مبارزه می کنند و همه اینها باعث تحریم و بدنبالش فقر و تورم و بیکاری و مشکلات اجتماعی و امنیتی... شده و باعث می شود تاشاهد این صحنه ها در جامعه باشیم چیست؟ مسئول این قضایا شرعا و از نظر روایات و احادیث چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خدا این علما را حفظ کند که در این مورد هم تاریکی های جهل را از جلوی دیدگان ملت کور کنار زدند و چنین آنها را به صراط مستقیم هدایت نمودند . و خورشید حقایق را بر زمین سرد و تاریک ذهنهای مفلوج ملت تاباندند.
Georgia
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۲ تير ۱۴۰۱
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظری درباره اقتصاد ندارن؟ نظری درمورد ضربه زدن با باتوم تو سر بازنشسته و فرهنگی ندارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظری درمورد پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان بعد از ده ماه ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
گداپروری خلاف اسلامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظر دادنشون خیلی مهم نیست، عمل کردن مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
اگر جای هر صندوق صدقات یک درخت گردو میداشتیم میدانید چقدر سود ده بود؟
آقایان مراجع آیا دیدید که دختره ۱۵ ساله گدایی نمیکند ولی تا کمر خم میشه تو آشغالها و ضایعات جمع میکنه ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۲۰:۲۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
این مورد را شخصا با چشم خودم دیدم دختر خانومی در کمر در سطل زباله بود و یک نفر داشت از دور ازش فیلم. تهیه می کرد با یک خودروی سانتافه ، ابتدا من فکر کردم می خواهد در فضای مجازی بگذارد کنجکاو شدم دنبالشان از دور راه می رفتم تا اینکه بعد از چندین سطل زباله دیدم دختره رفت داخل یک کوچه 8متری سانتافه هم رفت توی کوچه در کمال ناباوری دیدم دختر خان سریع لباس عوض کرد کیسه زباله هایش هم هماجان گذاشت و یک عینک دودی زد و با هم رفتند ، من سریع شماره ماشین را برداشتم و با تلفن 197 نیروی انتظامی شرع واقعه را گفتم دیگه نمی دونم نتیجه کار چه شد و هدف از این کار چه بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
درخت پسته، گردو خیلی طول می کشه به ثمر برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۲ تير ۱۴۰۱
سازمان های متولی کوتاهی می کنند باید به افرادنیازمند به خوبی خدمت رسانی کنند متأسفانه به ثروتمندان خدمات می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۲ تير ۱۴۰۱
باید اداره امور طوری باشد که مردم مطمئن شوند فقیر نداریم واگر باشد جایی هست که مشکلش را رفع کند،انهم در کشور ثروتمند ما که اگر حق واقعی آن فقیر را نمیخوردند دیگر فقیر نبود وعلت را باید در نادانی وخود خواهی دیگران جستجو کرد، ولی در اوضاع فعلی حتی اگر یک درصد هم احتمال بدهی طرف فقیر است باز هم اگر وجدان داشته باشی نمیتوانی بی تفاوت باشی ومیگویی حتی اگر خیلی هم مستحق نیست چون آبرویش را حراج کرده کمکی بهش میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
نظرات در مورد گرانی ها چطوره ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۲ تير ۱۴۰۱
اگر کسی آدرس ازت خواست تو راجع به گرونی حرف بزنی به عقلت باید شک کرد !
مرد حسابی طرف از چیز دیگه سوال کرد جواب همینو دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۲ تير ۱۴۰۱
یه عده هستند میگن خاله عمو برام خوراکی بخر می ری تو مغازه به جای اینکه فقط خوراکی بخره تن ماهی و روغن و چایی و چیزای دیگه برمی داره یه دفعه من مجبور شدم برای یکی یه چایی و یه تن ماهی بخرم ۱۳۰ هزار تومان پیاده شدم یه دفعه یکی دیگه گفت برام خوراکی بخر رفتیم تو مغازه چیزای دیگه برداشت گفتم فقط قرار بود خوراکی بخری اومدم بیرون «مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود » این حدیثه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
خاک برسر مملکتی که ازنظرثروت از اولین ها هست ولی مردمش دچار فقر هستن
Iran (Islamic Republic of)
سفیر
۰۰:۵۰ ۰۴ تير ۱۴۰۱
سلام بله خیلیا الکی گدایی میکنن