آرامش مردم در سایه عدالت دستگاه قضا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اگر قوه قضائیه دستگاه تراز نظام اسلامی باشد مردم در سایه عدالت آن احساس آسایش و آرامش خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار مسئولان تشکیلات قضایی استان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته قوه قضائیه، دستگاه قضایی را به عنوان ملجا و پناهگاه مردم، یکی از ارکان حیاتی و نجات بخش جامعه عنوان کرد و گفت: بخش نظارتی و مبارزه با جرایم عمومی، فساد اداری، اقتصادی، ایجاد امنیت، پیشگیری از جرایم و ارتقای دانش حقوقی مردم از دیگر وظایف این دستگاه است.

مهمترین وظایف این قوه مستقل پشتیبانی از‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی است.

  دستگاه قضا مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ است که امور قضایی تنها بخشی از وظایف خطیر این دستگاه به حساب می‌آید و هدف اصلی آن تضمین حقوق فردی، اجتماعی و همچنین تحقق عدالت و امنیت در جامعه است.

وی تاکید رهبر انقلاب بر ماموریت قوه قضائیه در دوره جدید در جهت ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی را یادآور شد و گفت: از مجموع سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های اخیرشان با مسئولان دستگاه قضایی چنین بر می‌آید که ایشان حضور مؤثر و دائمی بالاترین مقام این دستگاه در میان مردم و ارتباط بی‌واسطه با آحاد جامعه را یکی از مهمترین تحولات رخ داده در مدیریت کنونی می‌دانند که لازم است ادامه یابد.

وی یکی از رویکرد‌های اصلی و نوین دستگاه قضایی را مبارزه موثرتر با فساد بویژه در سطوح بالای مدیریتی و از جمله خود نهاد دادگستری عنوان کرد و گفت: احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‏‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین از جمله وظایف قوه قضائیه به شمار می‌رود.

 اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان نیز از وظایف قوه قضائیه است که باید برای اجرای آن اهتمام جدی داشته باشد.

 افزایش جمعیت در دهه‏‌های اخیر، پیچیده‏‌تر شدن روابط بین اشخاص و وجود مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی میزان نیاز جامعه به قوه‏ قضائیه برای دادرسی و حل مشکلات قضایی اشخاص حقیقی و حقوقی عمومی و حقوق خصوصی را افزایش داده است از این رو علیرغم تلاش همه جانبه‏ همه‏ کارکنان، قضایی قوه‏ قضاییه نتوانسته است پاسخگوی همه‏ انتظارات مردم باشد.

وی با اشاره به واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰ سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی گفت: این روز در تاریخ ایران ماندگار ایران اسلامی به پاس معمار اصلی قانون اساسی و اولین رئیس قوه قضائیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام روز قوه قضائیه ثبت شده است.

وی در توصیف شخصیت و جایگاه والای علمی و انقلابی شهید آیت الله دکتر بهشتی گفت: شهید بهشتی انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.

وی گفت: هفته قوه قضاییه، فرصت مناسبی است تا مدیران این قوه راهبردی و استراتژیک و البته گسترده گوشه‌ای از خدمات ارزشمند خود را بیشتر از قبل عنوان و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار