مشاهده نشدن مورد مشکوک ابتلا به وبا در چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: هم اکنون مورد مشکوک از ابتلا به بیماری میکروبی وبا در استان مشاهده نشده است.

دکتر احمدی گفت: در گذشته، با شروع فصل گرما "وبا" به عنوان یک بیماری بومی در کشور شناخته می‌شد که در چند سال اخیر این بیماری در کشور کنترل شده است.

هم اکنون شیوع وبا در کشور‌های همسایه بویژه در عراق اهمیت این بیماری را برای ایران دوچندان کرده است؛ در استان کردستان و سنندج ایران موارد مشکوک ابتلا به بیماری وبا شناسایی شده، اما تاکنون مورد قطعی ابتلا به این بیماری میکروبی در کشور گزارش نشده است.

علایم این بیماری شامل اسهال، استفراغ، کم آبی بدن، ضعف و بی حالی است که در صورت عدم جبران کم آبی بدن، منجر به مرگ خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در صورت شیوع این بیماری کنترل آن بسیار سخت خواهد بود؛ انتقال این بیماری از طریق مدفوع و یا مصرف خوراکی‌های آلوده و ناقل میکروب از انسانی به انسان دیگر است.


بیشتر بخوانید


راه‌های پیشگیری از وبا، ساده و آسان است، شستن دست‌ها پس از دستشویی و قبل از غذا خوردن، مصرف آب آشامیدنی سالم و مواد غذایی سالم با نشان سیب سلامت و تاریخ انقضا در حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری بسیار مؤثر است.

مردم درصورت مشاهده علایم بیماری از خوددرمانی پرهیز کنند و با مصرف مایعات فراوان ومراجعه به پزشک مراحل درمان را سپری کنند.

وبا بیماری اسهالی واگیردار است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. از کل موارد این بیماری ۸۰% بدون علامت و ۱۵% بصورت اسهال معمولی و فقط در ۵% موارد، بیمار دچار اسهال حاد آبکی می‌شود که خطر کم آبی شدید را به همراه دارد؛ بنابراین مبتلایان به هرگونه اسهال شدید باید بلافاصله به یکی از مراکز بهداشتی، درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند و امکانات نمونه برداری رایگان برای بیماری وبا توسط مرکز بهداشت در تمامی مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی برقرار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار