اختتامیه سوگواره اباعبدالله و یادواره بوی سیب دانشگاه شیراز برگزار شد

اختتامیه دومین سوگواره ملی فرهنگی هنری اباعبدلله الحسین (ع) و هفتمین یادواره سراسری بوی سیب حرم به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز در آیین این اختتامیه گفت: هویت دینی و ملی به یکدیگر با نام اباعبدلله در ایران اسلامی گره خورده است.

علی حفیظی گفت: جایگاه این نماد‌ها و این هویت‌ها و این نماد‌های ملی مذهبی در بین جامعه کاملاً مشخص و تثبیت شده است، هنر، ادب و علم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا این جایگاه را در بستر جامعه بیاورند.

او گفت: دانشگاه شیراز از سال ۹۴ یادواره بوی سیب حرم را به صورت دانشگاهی آغاز کرد، در این سال‌ها آرام آرام به صورت استانی و منطقه‌ای و از سال ۱۳۹۹ به همت این دانشگاه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به صورت ملی در حال برگزاری است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: از ماه محرم سال گذشته فرآیند دریافت اثر برای این سوگواره آغاز شد که اهداف مختلفی مثل شناختن و شناساندن قابلیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری دانشگاهیان را دنبال می‌کند همچنین استفاده از این ظرفیت برای معرفی مفاهیم بلند عاشورایی و کربلایی به آحاد جامعه نیز مدنظر بوده است.

به گفته حفیظی، یکی دیگر از اهداف شناساندن مباحث و مسائل مربوط به قیام اباعبدالله (ع) مثل عدالتخواهی، حق‌طلبی و اخلاق حسینی است.

او گفت: این اتصال بین دانشگاه و جامعه از اهداف اصلی آموزش عالی است دقیقاً در همین سوگواره‌ها و جشنواره‌ها و آمدن دانشگاه پای کار جامعه و صنعت است که متبلور می‌شود.

مهدی مومن‌زاده، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: اختتامیه آغازی برای دوره بعد آن است از این جهت افراد فعال در حوزه فرهنگی دانشگاه شیراز همگی برای یک حرکت بزرگ و یک جهش در بین‌المللی کردن این سوگواره تلاش می‌کنیم.

او گفت: با شعار اللهم عجل محیای محیا محمد و آل محمد این شعار را که سر لوحه سبک زندگی اسلامی ایرانی است در بین هنرمندان جهان تشیع کمک گرفت و یاری آن‌ها را جلب کرد و در بین کشور‌های شیعه این حرکت سوگواره گسترده شود.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: بخشی از آثار هنر‌های تجسمی مثل عکس، نقاشی و... به نمایش گذاشته می‌شود و در ایام پیش‌رو در مراکز مختلف شهری، استانی و ملی نمایشگاه ادامه خواهد داشت. آثار مختلف مثل شعر، داستان و بقیه آثاری که امکان نمایش بیرونی ندارد در فضای مجازی ارائه خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار