معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

انسان‌ها، مهم‌ترین عامل زنده در تعامل با بیابان هستند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: انسان‌ها مهم‌ترین عامل زنده و پرنقش در تعامل با بیابان، هستند.

حسین علی نریمانی گفت: در روش‌های جهانی یا ابداعی مناطق مختلف مبارزه با بیابانزایی، تنوع زیادی از راهکار‌ها وجود دارد که ما از روش‌های نهال‌کاری، بذرکاری، بادشکن، بادشکن زنده و غیر زنده، تله رسوب‌گیر و مالچ‌پاشی استفاده کرده‌ایم.

او در مورد روش‌های اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی، می‌گوید: ملاک انتخاب شیوه فعالیت بیابان‌زدایی در هر منطقه با توجه به جنس زمین، نزدیکی و دوری از باغ‌های کشاورزی و اراضی مسکونی روستایی و مناطق بادخیز، بوده است.

فعالیت‌های بیابان‌زدایی در دشت کاشان از سال ۱۳۴۹ شروع شده و تاکنون حدود ۹۷ هزار هکتار جنگل‌کاری داشته‌ایم که این حجم جنگل‌کاری در بیابان با وجود محدودیت بارش‌های سالانه و آبیاری دستی، برنامه‌ای ارزشمند و قابل قبول است.

به گفته نریمانی شهروندان وظیفه شناس می‌توانند برای حفظ انفال و جنگل‌های دست کاشت، نگهداری از مراتع، کاهش قاچاق چوب و محصولات فرعی مراتع مشارکت داشته باشند و هرگونه تخلف و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند.

جنگل‌های دست کاشت، بیش از نیم قرن پیش، توسط ماموران سازمان منابع طبیعی در دشت کاشان ایجاد، مراقبت و نگهداری شده است و در سال‌های اول کاشت، بیش از هفده بار آبیاری شده که الان آثار آن را می‌بینم و طوفان‌های سهمگین ریگ مهار شده و باید دقت کنیم تا به شرایط قبل برنگردیم.

هرچقدر جنگل‌های تاغ و دست کاشت دشت کاشان بیشتر قاچاق و نابود شود، ریزگرد‌ها و باد‌های سهمگین بیشتر خواهد شد، بنابراین از همه شهروندان دعوت می‌کنم با پیوستن به طرح «همیار طبیعت» در حفاظت از انفال، مراتع و جنگل‌ها مشارکت کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حفظ و نگهداری منابع طبیعی، مسئولیتی بیش از وظیفه یک سازمان است، بنابراین همه علاقه‌مندان و دوستداران به طبیعت را به همکاری دعوت می‌کنیم تا پس از دوره‌های آموزشی، در موقع نیاز، به خصوص آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های دست کاشت یاری‌گر ماموران منابع طبیعی شهرستان‌ها باشند.

نریمانی می‌گوید: شهروندانی که در سایت همیاران طبیعت به نشانی https://hamyartabiat.frw.ir/account/register ثبت‌نام کنند، پس از کسب آموزش‌های لازم، صاحب همیار طبیعت محافظ یا آموزشی شده و می‌توانند برای دفاع از سلامتی و صحت عملکرد منابع زیستی منابع طبیعی کشور همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.