سگ‌های ابرکوه واکسینه شدند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از پایان اجرای طرح واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان در روستا‌ها و حاشیه‌ شهر و مناطق عشایری شهرستان خبر داد.

سعید امیدسالاری گفت: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که عامل آن ویروس بوده و معمولاً با گاز گرفتگی از حیوان مبتلا به حیوان دیگر و یا انسان منتقل می‌شود که در این طرح بیش از ۹۰۰ قلاده سگ علیه این بیماری خطرناک در سطح شهرستان واکسینه شد.

امیدسالاری اجرای واکسیناسیون سگ‌ها را از اقدامات مؤثر به منظور کاهش موارد ابتلاء انسانی هاری دانست و گفت: سگ‌ها حلقه واسط بین حیاط وحش و حیوانات اهلی و جامعه انسانی هستند و واکسیناسیون سگ و ایمن‌سازی این حیوانات می‌تواند موجب قطع اتصال و انتقال هاری از حیاط وحش به حیوانات اهلی شود.

به گفته این مسئول: کاهش موارد بروز بیماری هاری در حیوانات، به معنی کاهش هزینه‌های درمان و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه انسانی و جمعیت دامی کشور و همچنین حفظ گونه‌های جانوری در حیات وحش به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود.

این مسئول به شهروندان توصیه کرد: در صورت نگهداری از سگ، دقت داشته باشند که واکسیناسیون آن‌ها را طبق برنامه مشخص سالانه انجام دهند، زیرا ویروس هاری از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ، گربه و حیوانات دیگر که معمولاً از طریق گازگرفتگی و یا زخم باز که با بزاق آلوده تماس پیدا کند به انسان منتقل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار